محققان چینی، سارقان جدید اطلاعات محرمانه آمریکا

 

یک محقق چینی به نام “Guan” که در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تحصیل بود، به اتهام ارتباط با ارتش آزادی بخش خلق چین (PLA) و از بین بردن شواهد دستگیر شد. این مرد 29 ساله چینی، پس از اتهام به از بین بردن عمدی اطلاعات یک هارد دیسک برای ایجاد اختلال در تحقیقات FBI، به 20 سال زندان محکوم گردید.

دولت آمریکا به این محقق چینی که با ویزای مهاجرتی J-1  (ویزایی که برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی و اقامت کوتاه مدت برای محقق های دانشگاهی، توسط سفارت آمریکا صادر می شود) در این کشور اقامت داشت، به علت انتقال نرم افزار یا داده های فنی به دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین (NUDT) به وی مظنون شده و با توجه به این که در سال 2018 نیز در مصاحبه مربوط به اخذ ویزا سوابق نظامی اش را مخفی کرده بود، او را مورد تحقیق و بازجویی بیشتر قرار داد.

پس از بررسی های اولیه مشخص شد یک سپهبد در NUDT از جمله مشاوران Guan بوده که وظیفه ساخت رایانه های مورد استفاده نیروی هوایی ارتش چین را بر عهده دارد. از این رایانه ها در فناوری های هسته ای و کاربردهای نظامی مانند پییش بینی وضعیت آب و هوا نیز استفاده می شود.

شواهد حاکی از آن است که Guan، یک هارد دیسک را قبل از سوار شدن به هواپیما به مقصد چین، در یک سطل آشغال در بیرون از منزلش انداخته است. بر اساس اظهارات مطرح شده، اطلاعات این هارد دیسک به صورت عمدی و غیرقابل بازگشت نابود شده اند.

دولت آمریکا گفته که چین با فرستادن جاسوس هایی در قالب دانشجو به این کشور قصد دارد به اسرار نظامی این کشور دست یابد. بنابراین ورود دانشجویان چینی به آمریکا را ممنوع اعلام کرده است.

لازم  به ذکر است کیفرخواست دیگری هم برای یک فرد چینی که از دانشجویان سابق دانشگاه NUDT بوده و بعدها مشخص شد از افسران PLA است، صادر شده است. همچنین دانشجوی دیگری که تلاش داشت اطلاعات مربوط به تحقیقات بیولوژیک آمریکا را به بیرون از این کشور ارسال کند، چندی پیش از آمریکا اخراج شد.

 

 

منبع: infosecurity-magazine

خروج از نسخه موبایل