اقدامات هماهنگ شده آمریکا بر ضد فعالیت های سایبری ایران

وزارت دادگستری و اداره تحقیقات فدرال آمریکا به همراه وزارتخانه های امنیت میهن و خزانه داری این کشور، اقدام های هماهنگ شده ای را برای مقابله با فعالیت های مدافعان سایبری منصوب به وزارت اطلاعات (MOIS)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) و سایر افراد و نهادهای کشورمان آغاز کردند.

بنا بر اطلاعیه ای که در وب سایت وزارت دادگستری آمریکا منتشر شده است، اشخاص و نهادهای ذکر شده در این اطلاعیه، افراد و شرکت هایی را در کشورهای استرالیا، اروپا، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آمریکا هدف قرار داده اند.

Terry Wade معاون بخش جرایم، امور سایبری، واکنش و سرویس‌های FBI اقدامات سایبری ایران را آسیب رسان به شهروندان آمریکایی و هم پیمانان این کشور دانسته و گفته است که: «FBI از همکاری‌های منحصر به فرد و قابلیت‌های خویش برای وادار کردن عوامل سایبری ایران به پاسخگویی در خصوص اقدامات شان استفاده می‌کند». وی همچنین در اظهاراتی بسیار تند نسبت به نهادهای رسمی کشورمان گفته: «هیچ مهاجم سایبری نباید چنین تصور کند که می‌تواند شبکه‌های آمریکایی را دچار مخاطره کند، اطلاعات ما را به سرقت ببرد یا زیرساخت‌های حیاتی ما را تهدید کند؛ بدون این که ریسکی متوجه خودش باشد».

در اطلاعیه منتشر شده در وب سایت وزارت دادگستری آمریکا از صدور کیفرخواست برای یک ایرانی به نام بهزاد محمدزاده (با نام مستعار Mrb3hz4d) و مروان ابوسرور (با نام مستعاری Mrwn007) که ملیت وی هنوز مشخص نیست اما در کشور فلسطین اشغالی اقامت دارد، اسم برده شده است. وزارت امنیت میهن آمریکا نیز خبر از اعلام جرم بر ضد دو شهروند ایرانی با نام‌های هومن حیدریان و مهدی فرهادی داده است که به ترتیب با نام های neo و مهدی مهدوی شناخته می‌شوند. این وزارتخانه همچنین از اعلام جرم بر ضد 3 ایرانی به نام‌های سید پورکریم عربی، محمد رضا اسپرغم و محمد بیاتی خبر داده است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) هم تحریم‌هایی را بر ضد 45 شخص و یک شرکت وابسته به سپاه پاسداران وضع کرده است که گروهی موسوم به Advanced Persistent Threat 39 که به نام‌های Chafer، Remexi، Cadelspy یا ITG07 هم شناخته می‌شود را تشکیل داده بودند. به گفته این دفتر، این کمپین تحت پوشش شرکتی به نام «شرکت رایانش اطلاعاتی رانا» کار می‌کرده است.

آمریکایی ها مدعی شده اند که ایرانی ها توانسته اند به صدها ترابایت داده که شامل ارتباطات محرمانه مربوط به امنیت ملی، سیاست خارجی، اطلاعات هسته‌ای غیرنظامی، داده‌های مربوط به سیستم‌های هوافضا، اطلاعات فعالان حقوق بشری، اطلاعات مالکیت معنوی از جمله تحقیقات علمی منتشر نشده، اطلاعات مالی و همچنین اطلاعات هویتی بعضی از افراد است، در اقدامات سایبری هماهنگ شده خود دست یابند.

 

منبع: justice

 

خروج از نسخه موبایل