انتشار خبرهای دروغین در تراز جهانی

یکی از مهمترین جرایم سایبری در سطح جهان، انتشار خبرهای جعلی و کذب است. بر اساس یک نظرسنجی در خصوص مخاطره جهانی (World Risk Poll) که توسط بنیاد خیریه انگلیسی با نام “Lloyd’s Register” انجام شده است حدود 70 درصد از شرکت کنندگان، جرایم سایبری را یکی از بزرگترین دغدغه‌ های خود عنوان کرده‌اند. این آمار در حالی بیان شده که تقریباً تمام کاربران وب نسبت به این موضوع و جنبه‌ های مختلف آن با نگرانی های زیادی مواجه هستند.

طبق این نظرسنجی یکی از بیشترین نگرانی های افراد، انتشار خبرهای جعلی است که حتی از کلاهبرداری‌ های آنلاین و زورگیری های سایبری هم گوی سبقت را ربوده است. لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی، در هر کشور و منطقه‌ ای با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، نگرانی های کاربران در کشورهای اروپای غربی از جمله پرتغال، فرانسه و اسپانیا در خصوص نشر خبرهای جعلی، نسبت به شهروندان انگلستانی بیشتر است.

یکی از دلایلی که افراد در کشورهای کم درآمد درباره زورگیری های آنلاین نگران بوده اند، بالا بودن جمعیت جوان در آن کشورها است. حدود یک سوم از شرکت کنندگان در این نظرسنجی که بین 15 تا 29 سال سن داشتند اعلام کرده اند که درباره زورگیری های آنلاین نگران هستند. در حالی که تنها یک پنجم از کاربرانی که بالای 65 سال سن داشتند، در رابطه با این موضوع اظهار نگرانی کرده اند. همچنین نگرانی کاربران زن نیز نسبت به آقایان بیشتر است.

مدیرعامل بنیاد Lloyd’s Register گفته این نظرسنجی، دیدگاه 98 درصد از مردم جهان را نشان می دهد؛ حتی اشخاصی که صدای آنها پیش از این هرگز شنیده نشده است.

وی همچنین بیان کرده که: «آگاهی از دیدگاه افراد، به ما برای تشخیص فاصله بین افکار مردم درباره جرایم سایبری و تجربیات آنها از تهدیدهایی که برای امنیت شان وجود دارد کمک می کند. همچنین به منظور نجات جان افراد و ایجاد حس امنیت در آنها ما می‌توانیم از این داده‌ ها برای همکاری با جوامع و توانمندسازی اشخاص برای انجام کارهایی که قادر به از بین بردن آسیب‌ها هستند، استفاده کنیم».

نظرسنجی دیگری هم که توسط مجمع جهانی اقتصاد انجام شده بیانگر این موضوع است که امروزه تهدیدهای سایبری یکی از مهمترین دغدغه‌ های مدیران کسب و کارها به شمار می رود.

 

منبع: infosecurity-magazine

خروج از نسخه موبایل