حمله سایبری به سازمان های کشور

ایران به تازگی قربانی دو حمله سایبری شده که هدف اصلی آنها مراکز و سازمان های دولتی بوده اند. بر اساس گزارش مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات، دو نهاد دولتی توسط مهاجمان سایبری به مخاطره افتاده اند و تا این لحظه هیچ گروهی مسئولیت انجام این حملات را بر عهده نگرفته است.

مقام های رسمی کشور نیز در خصوص اینکه این حملات داخلی بوده اند یا خیر، هنوز هیچ گونه اعلام نظر رسمی نکرده اند. علاوه بر این هنوز اهداف حملات سایبری که در روزهای قبل اتفاق افتاده اند هم مشخص نشده است.

یک آژانس خبری اعلام کرده این حملات سایبری بر زیرساخت های الکترونیکی بعضی از بنادر کشور تأثیر ناچیزی گذاشته است. چنان تصور می شود که سیستم های بانکی، بندرگاه ها و سازمان های دریایی اهداف عمده این حملات بوده اند.

در گزارش خبرگزاری تسنیم هم عنوان شده سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی کشور اعلام کرده است: «دشمنان همواره در حال تلاش برای انجام حملات سایبری هستند … برای جلوگیری از حملات احتمالی دیگر و جلوگیری از هر گونه اختلالی در مأموریت های سازمانی، اقداماتی صورت گرفته است».

یکی از مقامات سازمان فناوری اطلاعات درباره این حملات در تلویزیون، سخنانی را بیان کرده و گفته که: «این حملات باعث شد که تعدادی از نهادهای دولتی، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برخی از سرویس های اینترنت را به صورت موقت متوقف کنند». وی این حملات را مهم و گسترده توصیف کرده و اظهار داشته تحقیقات وسیعی در این زمینه آغاز شده است.

لازم به ذکر است حمله دیگری نیز در چند ماه قبل در بندرگاه بندرعباس کشورمان اتفاق افتاد که اسرائیل عامل اصلی آن شناخته می شود. همچنین در سال گذشته نیز سه حمله سایبری در طول یک هفته گزارش شد که توسط یک سازمان خارجی حمایت مالی شده بوده اند. آقای جهرمی وزیر ارتباطات در آن زمان گفت یک حمله سایبری که مربوط به گروه هکری “APT27” بوده را سپر دژفا دفع کرده است.

خروج از نسخه موبایل