حریم خصوصی کودکان در اینستاگرام، تحت نظارت نهادهای قانونی

بر اساس ادعاهای مطرح شده بر ضد اینستاگرام مبنی بر عدم محافظت کافی از اطلاعات کودکان، اتحادیه اروپا این شبکه اجتماعی را تحت پیگرد قانونی قرار داد.

طبق این اتهام، شیوه مدیریت داده ‌ها توسط اینستاگرام به گونه ای است که شماره تلفن ها و آدرس های ایمیل کودکان زیر 18 سال در معرض دید سایر کاربران این شبکه اجتماعی قرار می گیرد. البته شرکت فیسبوک که مالک اصلی اینستاگرام است، نقض هر گونه قانون مرتبط با نقض حریم خصوصی کاربران را رد کرده است.

Data Protection Commissioner که نهاد اصلی به منظور اجرای قوانین حفاظت از داده‌ های کاربران شبکه‌ های اجتماعی در اتحادیه اروپا به شمار می رود، این تحقیقات را انجام داده است. با توجه به اینکه این نهاد، وظیفه حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی را بر عهده دارد پس می‌تواند علیه اشخاص، سازمان ها یا عملیاتی که این قوانین را نقض می کنند، جریمه‌ های سنگینی را وضع کند.

DPC بررسی‌ های لازم را انجام داده تا تشخیص دهد آیا فیسبوک برای پردازش داده‌ های شخصی کودکان از روش ‌هایی با مبنای حقوقی لازم استفاده می‌کند یا خیر. این نهاد در این بررسی ها مشخص می‌کند که آیا این شبکه اجتماعی از داده‌ های کودکان به عنوان یک قشر آسیب پذیر جامعه محافظت می کند یا خیر.

DPC همچنین در خصوص این که آیا فیسبوک به قوانین حفاظت از داده‌ های شخصی کاربران پایبند است یا نه بررسی های لازم را انجام می دهد. در همین راستا سازوکارهای حفاظتی و محدودیت‌ های اعمال شده برای کودکان در اینستاگرام نیز بررسی می شوند. مطابق با قوانین اینستاگرام، کاربران این شبکه اجتماعی باید حداقل 13 سال سن داشته باشند. در بعضی از حوزه های قضایی نیز این محدودیت سنی بالاتر است.

فیسبوک اعلام کرده آمادگی همکاری کامل با DPC را دارد. معاون DPC می‌گوید: «اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که کودکان در سراسر اروپا، به طور گسترده‌ از آن استفاده می‌کنند. DPC به صورت مداوم شکایت ‌های دریافتی از کاربران این منطقه را دنبال می‌کند و موضوعات نگران کننده ای را درباره پردازش داده‌ های شخصی کودکان در اینستاگرام پیدا کرده که نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارند».

مطالعات انجام شده توسط یک متخصص آمریکایی علوم اطلاعاتی و نتایج به دست آمده از این مطالعات موجب شد که DPC به تحقیق و بررسی درباره اینستاگرام بپردازد. این محقق با بررسی حساب کاربری بیش از 200 هزار کاربر اینستاگرام در سطح جهان در سال 2019 میلادی متوجه شد تقریباً 60 میلیون کاربر زیر 18 سال، مجوز تنظیم حساب کاربری شخصی خودشان را به حساب کاری دارند.

شایان ذکر است افراد در حساب‌های کاربری کاری باید شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را به صورت عمومی، در اختیار سایر کاربران قرار دهند.

 

منبع: infosecurity-magazine

 

خروج از نسخه موبایل