مقالات امنیت سایبری

نکات کلیدی در نگهداری سیستم‌های اعلام سرقت بانکی

حفاظت محیطی و فیزیکی از محل زندگی یا کار، همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های بشر بوده است. یکی از ابزارهای کارآمد در این خصوص، سیستم‌های اعلام سرقت (ضدسرقت) هستند. این سیستم‌ها در اماکن و ساختمان‌ها نصب می‌شوند تا امنیت آن مکان را در صورت ورود افراد غیرمجاز فراهم کنند.

سیستم‌های اعلام سرقت در صورت بروز سرقت می توانند حرکت انسان را توسـط حسگرهای حرکتی تشخیص داده و با گزارش آن به یک دستگاه مرکزی دریافت اعلانات سرقت، آژیرها را به صدا درآورده یا با افراد و محل‌های از پيش تعیین شده تماس بگیرند. به این ترتیب این سیستم ها می توانند از سرقت جلوگیری کرده یا پیامدهای آن را به شدت کاهش دهند.

در این مطلب از فراست، به راهنمایی ها و نکاتی اشاره می شود که لازم است هنگام نصب سیستم‌های اعلام سرقت یا در دوره‌های زمانی پایش و کسب اطمینان از صحت عملکردشان آنها را در نظر بگیرید. این نکات به شما کمک می‌کنند از سیستم اعلام سرقت به گونه‌ای استفاده کنید که تمام نیازمندی‌های شما را تأمین کرده و در زمان بروز مشکل یا ضرورت، پاسخی درست و به موقع را از سیستم دریافت نمایید.

اولین مسأله مهم در مورد امنیت سیستم‌های اعلام سرقت این است که هر کدام از این سیستم ها مخصوصاْ در محیط‌هایی مانند بانک‌ها و مؤسسات مالی که مستعد انجام حملات و سرقت هستند می‌بایست توسط نصاب دارای گواهینامه معتبر امنیتی نصب شوند. همچنین نصاب بایستی توانایی ارزیابی مخاطراتی که متوجه دارایی‌های بانک هستند را داشته تا بتواند آنها را در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با انتخاب محل نصب سیستم اعلام سرقت در نظر بگیرد.

سیستم‌های اعلام سرقت با قابلیت پایش، به گونه‌ای طراحی می‌شوند که اعلان هشدار را به یک مرکز معتبر دریافت اعلانات ارسال کنند. اپراتورهای آموزش دیده مراکز دریافت اعلام سرقت، پس از دریافت اعلان سرقت ارسال شده از طرف بانک، با نگهدارنده‌های کلید ارتباط برقرار کرده و تمامی اقدامات لازم و تعریف شده در موقعیت ایجاد شده را انجام خواهند داد.

مهمترین نکته در نگهداری سیستم‌های اعلام سرقت این است که باید آنها را بر اساس قاعده‌ای منظم و در دوره‌های زمانی تعریف شده کنترل کرد تا از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید. بهترین کار این است که قرارداد نگهداری سیستم‌های اعلام سرقت بانک یا مؤسسه خود را تنظیم کرده و در آن همه دغدغه‌ها و نگرانی‌هایتان را در مورد مسایل مرتبط با نگهداری سیستم اعلام سرقت بیاورید.

سعی کنید سیستم اعلام سرقت را در دوره های زمانی خاص کنترل کنید. توجه به نکات زیر در نگهداری صحیح و مؤثر از این سیستم‌ها راه‌گشا است:

  • دوره یک ساله‌ای را به جهت کنترل مسایل ایمنی مرتبط با سیستم‌های اعلام سرقت تعریف کنید.
  • اتصالات موجود میان زیرسیستم های سیستم اعلام سرقت را کنترل کرده و به دنبال نشانه‌های پارگی و ساییدگی در کابل‌ها باشید.
  • باتری‌ها را کنترل کرده و آنها را در صورت نیاز، با نمونه‌های سالم و شارژ شده جایگزین کنید.
  • تمام آژیرهای داخلی و خارجی بانک، چراغ‌های چشمک‌زن متصل به آژیر (Blinker)، تلفن کننده‌ها (Dialer)، پدال‌های اعلام سرقت، حسگرهای صوتی و حرکتی را از لحاظ صحت کارکرد کنترل کنید.
  • حسگرهای لرزش و دکمه‌های هشدار را کنترل کرده و از درست کار کردن آنها مطمئن شوید.
  • تمامی نقاط ارتباطی (ترمینال‌های اتصال) میان سیستم‌های اعلام سرقت و زیرسیستم‌های آنها را به دقت بررسی کنید.
  • محل قرارگیری سیستم‌های اعلام سرقت را از منظر ثبات، وارسی کرده و در صورت مشاهده شل شدگی اتصالات، آنها را محکم کنید.
  • صفحه کلید سیستم اعلام سرقت (KeyPad) را از جهت درستی کارکرد و قابلیت دسترسی آن بررسی کنید.
  • از در دسترس و شارژ بودن باتری اضطراری به جهت تأمین توان سیستم در مواقع قطع برق اطمینان حاصل کنید.
  • فعالیت درست و بدون ایراد آژیرهای اعلام سرقت را به صورت نقطه به نقطه بررسی کرده و از بی نقص و صحیح بودن ارتباط میان آژیرها و مراکز دریافت هشدار/تلفن‌های از پیش تعیین شده مطمئن شوید.
  • در صورت نیاز و ضرورت، کد آژیرها را بازنشانی (ریست) کنید.
  • چنانچه از آژیرها و سیستم‌های اعلام سرقت نظارت شده استفاده می کنید از به‌روز بودن آنها اطمینان یابید.
  • گزارش سرویس و لیست کنترلی را آماده کرده تا پس از تمام شدن نظارت مطمئن شوید که همه موارد امنیتی و نظارتی مهم و ضروری را پوشش داده‌اید.

در کنار این عملیات نگهداری و به منظور کنترل و شناسایی آسیب‌پذیری‌ها نوع دیگری از عملیات نگهداری وجود دارد که در آن وظایف مرتبط با اصلاح ایرادات و خطاهای موجود در سیستم اعلام سرقت آمده و به «نگهداری اصلاحی» مشهور است. سیستم‌های اعلام سرقت بانک‌ها باید از این منظر هم بررسی شده تا ایرادات احتمالی و خطاهای شناسایی شده هر چه سریع‌تر برطرف شوند.

نکات مهم در عملیات نگهداری اصلاحی

چنانچه عملیات نگهداری کنترلی را به صورت منظم انجام دهید نیاز به عملیات نگهداری اصلاحی کاهش پیدا می‌کند. نکاتی که بایستی در زمان اجرای عملیات نگهداری اصلاحی به آنها توجه کنید، عبارتند از:

  • عملیات اصلاح ایرادها و خطاهای موجود می‌بایست بر اساس زمان پاسخ و توافق سطح خدمات (SLA) روشنی که با شرکت‌های تعمیر و نگهداری امضا شده است، صورت بگیرد.
  • در مورد خطاهای گزارش شده باید تحقیقات دقیق و وارسی لازم انجام شود.
  • جایگزینی قطعات و تجهیزات معیوب می‌بایست با استفاده از نمونه‌های معتبر و توسط شرکت‌های تأمین کننده قابل اطمینان صورت گیرد.
  • در موقعیت‌هایی که امکان اصلاح و تعمیرات فوری وجود ندارد می‌بایست برنامه زمان بندی دقیقی ارایه شود که در آن نزدیک‌ترین زمان ممکن به جهت رفع خطا مشخص شده باشد.
  • سیستم‌های اعلام سرقتی که در لیست تعمیرات و اصلاح قرار گرفته‌اند باید پس از اتمام تعمیرات، به دقت بررسی شده از صحت عملکرد و یکپارچگی آنها با سایر سیستم‌ها و زیرسیستم‌های حفاظتی اطمینان حاصل شود.
  • در انتهای کار نیز می‌بایست گزارشی که شامل خطا و ایراد موجود، اصلاحات و کارهای انجام شده در ارتباط با رفع مشکل و نیز قطعات درگیر و مؤلفه‌های استفاده شده برای رفع ایراد است، ارایه شود.

 

منبع: https://www.garda.ie/en/About-Us/Our-Departments/Office-of-Corporate-Communications/News-Media/News/Intruder-Alarm-Guide.pdf

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0