اجازه ندهید تهدیدات سایبری، شرکت شما را نابود کنند!

متأسفانه هر سال، میزان مخاطر­ات امنیتی با رشد بسیار زیادی مواجه است و چنین تصور می­‌شود که گویا این روند هرگز متوقف نخواهد شد.

تمام شرکت‌ها جدای از اندازه، حوزه فعالیت و نوع کسب‌­وکار یا سود سالیانه­‌شان هدف حملات‌ هستند. آنها از هر جهت در معرض مخاطرات امنیتی قرار دارند؛ از ارسال بدافزار و انواع حملات سایبری گرفته تا مهندسی اجتماعی کارکنان و حتی مخاطرات ناشی از کارمندان ناراضی. هر شرکت دارای اطلاعات ارزشمندی است که باید به خوبی از آن محافظت شود. حفظ امنیت هر بایت از این اطلاعات ممکن است در تداوم عملکرد و بقای آن شرکت تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

در دو دهه اخیر با افزایش مداوم حملات سایبری و خسارت­‌های سنگین وارد شده به سازمان‌­ها امنیت سایبری از یک موضوع فرعی و حاشیه­‌ای تبدیل به یک مسئله مهم و اصلی شده است. امروزه شرکت‌­های خصوصی و نهادهای دولتی اهمیت امنیت اطلاعات را به خوبی درک کرده و سرمایه‌­گذاری‌­های زیادی را در این حوزه انجام داده‌­اند. آمار به دست آمده از مطالعاتی که همه ساله بر روی شرکت­‌های مختلف در سطح جهان انجام می­‌شود بیانگر آن است که شرکت­‌ها همواره با افزایش چشم­‌گیر حملات سایبری نسبت به سال­‌های گذشته روبرو هستند. با این وجود تنها درصد کمی از آنها اعلام کرده­‌اند در دفاع از امنیت خود و حفظ آن، «بسیار مطمئن» هستند.

بنابراین با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها مخاطرات مختلف سایبری را تجربه کرده و نسبت به امنیت اطلاعات‌­شان نیز اطمینان کافی را ندارند، به نظر زمان مناسبی است که از امنیت و سطح حفاظت سایبری شرکت خودتان مطمئن شوید. 

 

«با وجود آنکه وزارت امنیت ملی آمریکا جرایم سایبری را در دسته مخاطرات جدی به اقتصاد و زیرساخت­‌های حیاتی قرار داده است اما هنوز 67% از متخصصان امنیت سایبری این کشور معتقدند سازمان‌شان آمادگی لازم را برای مقابله با حملات ندارد!»

 

تهدیدات سایبری همواره در حال افزایش بوده و مخرب‌تر نیز می‌شوند.

در چند سال اخیر شاهد وقوع رشد بسیار بالایی در مخاطرات سایبری همچون هرزنامه­‌ها، حملات فیشینگ و مهندسی اجتماعی، شیوع بدافزارها و پیدایش وب سایت‌های مخرب بوده‌­ایم. با ادامه این روند، شکل­‌های جدیدی از حملات نیز به تهدیدات موجود افزوده شده‌­اند. حملات سایبری روزبه­‌روز پیشرفته­‌تر، مخرب‌تر و مقابله با آنها پرهزینه‌تر می‌­شود زیرا اطلاعات حساس بیشتری را مورد هدف خود قرار داده و منجر به کاهش بهره‌وری شرکت‌­ها می‌شوند.

این تهدیدات گاهی چنان مخرب و ویران‌گر هستند که حتی چندین­‌ بار ارتش آمریکا را هم در حالت آماده‌­باش قرار داده‌­اند. رئیس یگان فرمان­دهی ارتش تازه تأسیس سایبری آمریکا 13 تیم متشکل از برنامه­‌نویسان و متخصصان خبره رایانه­‌ای تشکیل داده تا در صورت وقوع هر گونه حمله گسترده به شبکه‌ها و زیرساخت­‌های آمریکا این تیم‌ها بتوانند حملات سایبری متقابلی را انجام دهند.

 

«پرهزینه‌ترین جرایم سایبری شامل محروم­‌سازی از سرویس توزیع شده (DDoS)، کارمندان داخلی خرابکار و حملات مبتنی بر وب هستند. این موارد، 58% از کل هزینه‌های سالیانه جرایم سایبری را به خود اختصاص داده‌اند.»

 

بعضی از بزرگترین تهدیداتی که شرکت‌های خصوصی و سازما­ن‌های دولتی را مورد هدف خود قرار می‌دهند، شامل موارد زیر هستند:

تغییر فناوری منجر به افزایش مخاطرات می‌شود.

تغییراتی که در نحوه استفاده از یک فناوری ایجاد می‌شوند، سهم زیادی در افزایش تهدیدهای امنیتی دارند. رایانش ابری، دستگاه‌های همراه، گوشی­‌های هوشمند تلفن همراه، برنامه‌های مبتنی بر وب، پیام­‌رسان­‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل به نگرانی‌های مهم امنیتی شده‌اند. امکان اتصال و ارتباط مداوم میان دستگاه‌ها، سیستم‌ها و کاربران موجب ایجاد شاهراه‌های مجازی برای انتشار این تهدیدها و مخاطرات شده است.

با وجود اینکه استفاده از دستگاه­‌های همراه و تلفن­‌های هوشمند و همچنین رویکرد «دستگاه خود را به محل کار بیاورید (BYOD)» مزایای فراوانی برای شرکت­‌ها دارد، با این حال نداشتن قابلیت مالکیت بر روی چنین دستگاه­‌هایی و عدم امکان اجرای کنترل‌های لازم از سوی شرکت­‌ها قاعدتاً بر چالش‌ها و مشکلات امنیتی‌ فعلی خواهد افزود. حملات مرتبط با دستگاه­‌های همراه به شدت در حال افزایش بوده و 32 درصد از مخاطرات این حوزه مربوط به سرقت اطلاعات موجود در آنها است. گم شدن یا سرقت دستگاه، یکی از معمول­‌ترین رخدادهای امنیتی خاص دستگاه‌­های همراه است. متأسفانه سرقت تلفن‌­های هوشمند در شهرهای بزرگ، تبدیل به یک جرم فراگیر شده است.

 

«با وجود خطر زیاد گم شدن یا سرقت دستگاه­‌های همراه، تنها 67% از چنین دستگاه­‌های سازمانی نیاز به کلمه عبور برای باز کردن قفل دستگاه را دارند».

 

رایانش ابری یک فناوری پرکاربرد و با دسترسی بالا است که می‌­تواند با وجود راحتی، مخاطرات جدیدی را بر چالش‌های امنیتی فعلی بیافزاید. هنگامی که شرکتی از یک خدمات‌دهنده فضای ابری استفاده می‌کند، در حقیقت موضوع مهم حفاظت از داده‌هایش را بر عهده شخص دیگری قرار می‌دهد. حتی اگر خدمات‌دهنده ابری بستر‌هایی داشته باشد که از بستر‌های مورد استفاده آن شرکت امن‌تر باشند باز هم این احتمال وجود دارد که خدمات­‌دهنده ابری هدف مطلوب‌تری برای مجرمان سایبری باشد؛ زیرا حجم داده‌هایی که آنها وظیفه مدیریت‌­شان را بر عهده دارند، بسیار بالا است.

هر چه خدمات کسب‌وکارها بیشتر در دسترس عموم قرار می‌­گیرد، نگرانی‌­های امنیتی هم افزایش می‌یابد. شاید یک وب سایت معتبر، از دید کاربران آن امن باشد اما هرزنامه­‌نویسان و مجرمان سایبری از همین اعتماد برای اجرای حملاتی بر ضد افراد سوءاستفاده می‌کنند. مهاجمان همواره از مهندسی اجتماعی و ترفندهای جدید برای دریافت و نصب تروجان‌­ها و ویروس‌­ها بر روی دستگاه‌­های کاربران استفاده می‌­کنند. آنها با این روش‌ها بدافزارهای مختلف را وارد سیستم­‌ها و شبکه سازمانی کرده و آن را با تهدیدات جدی مواجه می‌­سازند.

 

راهکارهای یکپارچه مدیریت تهدیدات

شرکت‌ها می‌توانند با به‌ کارگیری طیف وسیعی از ابزارها امنیت داده‌هایشان را فراهم کرده و از آنها محافظت کنند. درک این موضوع، دارای اهمیت بسیار زیادی است که امروزه برای حفاظت از داده‌های حساس، به بیش از یک ابزار نیاز دارید.

استفاده از مجموعه مناسبی از ابزارها و راهکارها همچون مواردی که در زیر به آنها اشاره شده است، به شما کمک می‌کند تا در جنگ نابرابر تهدیدات امنیتی و حملات سایبری پیروز شوید:

با استفاده از راهکارهای امنیتی مناسب، از شهرت و اعتبار شرکت خود حفاظت کنید.

امنیت، یک موضوع حیاتی برای هر شرکتی به شمار می‌رود. تمامی شرکت‌­ها بایستی از راهکارهای جامع امنیتی استفاده کنند. سرویس‌­های مهم سازمانی شما حتی برای چند لحظه هم نباید از کار بیافتند. از این رو متخصصان امنیت و فناوری اطلاعات باید از مناسب‌ترین راهکارها برای جلوگیری از ایجاد هر گونه وقفه و از کار افتادگی سرویس‌­ها استفاده کنند.

 

هنگامی که در جستجوی یک راهکار امنیت IT هستید، به موارد زیر توجه کافی داشته باشید:

«تجزیه‌­وتحلیل و پاسخ به تهدیدات امنیتی، چنانچه داده‌ها در یک بستر یکپارچه قرار گرفته باشند بسیار آسان‌تر است.»

 

نتیجه‌گیری

با رشد سریع تهدیدات امنیتی و مخرب‌تر شدن حملات سایبری، بیش از پیش نیازمند توجه به امنیت سایبری هستیم. شناسایی به موقع تهدیدات و به کارگیری روش‌های محافظت از داده‌های حساس، مسئولیت سنگینی را بر عهده واحدهای امنیت فناوری اطلاعات شرکت­‌ها و سازمان‌ها قرار داده است.

هنگامی که مشغول انتخاب راهبرد مناسب هستید، حواس‌­تان به طیف گسترده راهکارهای امنیتی باشد تا بتوانید یک رویکرد محافظتی و مدیریتی جامع، کارا و اثربخش را برای شرکت خود انتخاب و اجرا کنید.

 

خروج از نسخه موبایل