دلایل و مزایای انتخاب شبکه مهمان برای مودم وای‌فای‌تان

مودم شما درگاه دسترسی به اینترنت و دروازه ورود به دنیای وب است. هکرها می‌توانند به راحتی از طریق این دستگاه به شبکه شما نفوذ کرده و از آسیب‌پذیری‌های موجود در آن سوءاستفاده کنند. از این رو نیازمند راهکارهایی برای حفاظت از امنیت شبکه و اطلاعات خصوصی‌تان هستید.

یکی از روش‌های افزایش سطح امنیت شبکه وای‌فای، تنظیم شبکه مهمان بر روی مودم است. اگر شما هم نگران امنیت شبکه وای‌فای‌تان هستید می‌توانید برای مدیریت راحت‌تر شبکه، یک شبکه مهمان بر روی آن تنظیم کنید. در این مطلب از فراست نحوه انجام این کار و همچنین بعضی از دلایلی که ممکن است شما را ترغیب به تنظیم و راه‌اندازی شبکه مهمان جهت ارتقای امنیت شبکه وای‌فای کند، بررسی می‌کنیم.

چگونه یک شبکه مهمان را بر روی مودم‌تان تنظیم کنید؟

شبکه مهمان (Guest) شبکه‌ای است که به موازات شبکه اصلی مودم شما فعالیت می‌کند. هر دو شبکه مهمان و شبکه اصلی بر روی یک مودم کار می‌کنند اما دارای دو SSID[1] متفاوت هستند. با این فرض که مودم شما گزینه Guest Network را داشته باشد به راحتی می‌توانید بر روی مودم یک شبکه مهمان تنظیم کنید. از آنجا که تفاوت‌های زیادی بین مودم‌های بی‌سیم شرکت‌های مختلف وجود دارد توضیح دستورالعمل‌ها به صورت دقیق چندان کار آسانی نیست ولی به طور کلی برای تنظیم شبکه مهمان دو گزینه زیر را داریم:

اگر مودم شما قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های مهمان را نداشته باشد می‌توانید از DD-WRT یا یک میان‌افزار مودم دیگر استفاده کنید.

شبکه مهمان برای مودم چیست؟

مزایای انتخاب شبکه مهمان برای مودم وای‌فای‌

در ادامه مطلب، به دلایل انجام این کار پرداخته و توضیح می‌دهیم که تنظیم شبکه مهمان چه کمکی به حفظ امنیت شبکه وای‌فای شما می‌کند؟

1. امن ماندن در برابر هکرها

هکرها همیشه به دنبال اطلاعات کاربران هستند. این افراد معمولاً سعی می‌کنند کنترل دستگاه‌های کاربران را تحت اختیار خود گرفته و آنها را مجبور به پرداخت باج کنند. آنها همچنین با هدف سرقت هویت کاربران، دستگاه قربانی را به منظور پیدا کردن داده‌های مهم جستجو می‌کنند. بنابراین با تنظیم شبکه مهمان بر روی مودم می‌توانید آن را در برابر هکرها تا حد زیادی امن‌سازی کنید.

برای دستیابی به بهترین نتیجه، در گام اول حتماً کلمه عبور پیش‌فرض مودم را عوض کرده و SSID شبکه اصلی را تغییر دهید (یا مخفی کنید). سپس برای پنهان کردن شبکه اصلی، یک شبکه مهمان تنظیم کنید. در این صورت بعید است هکرها به دنبال پیدا کردن شبکه دوم احتمالی شما باشند مگر اینکه برای موردی خاص شما را هدف گرفته باشند. نفوذگران سایبری معمولاً به دنبال پیدا کردن طعمه‌های راحت هستند.

2. تفکیک تجهیزات خانه هوشمند

فناوری‌های خانه هوشمند و تجهیزات اینترنت اشیا امنیت زیادی ندارند. اگرچه این شرایط در حال تغییر و رو به بهبود است اما هنوز هم بسیاری از تجهیزات (مثل دوربین‌های هوشمند، لامپ‌ها و قفل در) دارای نقص امنیتی هستند. این نقایص به هکرها امکان دسترسی از راه دور را می‌دهند. به این ترتیب هکرها می‌توانند به سایر تجهیزات شبکه به ویژه سخت‌افزارهایی که برنامه‌های کنترل‌کننده تجهیزات خانه هوشمند بر روی آنها نصب شده است، نفوذ کنند.

با ایجاد یک شبکه مهمان برای تجهیزات اینترنت اشیا و خانه هوشمند می‌توانید از سایر سخت‌افزارهای‌تان حفاظت کنید. در این صورت لپ‌تاپ، رایانه رومیزی، تبلت، گوشی تلفن همراه، دستگاه‌های ذخیره‌ساز متصل به اینترنت و کنسول‌های بازی همگی به صورت امن می‌توانند به شبکه اصلی متصل شوند. کارشناسان امنیتی همواره توصیه می‌کنند تجهیزاتی که سطح امنیت کمتری دارند بهتر است از تجهیزاتی که دارای اطلاعات حیاتی هستند، تفکیک و جداسازی شوند.

3. عدم نیاز به قرار دادن کلمه عبور اصلی در اختیار دیگران

ممکن است بخواهید کلمه عبور شبکه وای‌فای‌تان را در اختیار مهمان‌ها‌ قرار دهید. در چنین مواقعی می‌توانید به جای شبکه اصلی، امکان دسترسی به شبکه مهمان را برای آنها فراهم کنید.

امروزه بسیاری از مودم‌ها دارای قابلیتی به نام “WPS” مخفف Wi-Fi Protected Setup (تنظیمات وای‌فای حفاظت شده) هستند. اگرچه این قابلیت با هدف راحت‌تر شدن امکان اتصال تجهیزات به مودم‌های بی‌سیم طراحی شده است اما برای هکرها نیز فرصت سوءاستفاده را فراهم می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود که از آن استفاده نکرده و این قابلیت را برای مودم بی‌سیم‌تان غیرفعال کنید. به جای فعال کردن و راه‌اندازی WPS از مهمان‌ها درخواست کنید که از شبکه مهمان استفاده کنند.

4. مدیریت دسترسی به مودم

یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه مهمان این است که می‌توانید دسترسی به مودم را مدیریت کنید. در این حالت می‌توانید تلویزیون هوشمند، کنسول بازی، رایانه‌ها و سایر تجهیزات‌تان را به شبکه اصلی وصل کرده و از شبکه مهمان برای مهمان‌ها، کودکان، تجهیزات خانه هوشمند و غیره استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که تجهیزات مهم شما به روشی امن به اینترنت متصل شده و در برابر نفوذ از سوی سایر تجهیزات شبکه امن هستند.

بهتر است هر از چندگاهی بررسی کنید که چه اشخاصی به شبکه شما متصل شده‌اند. برای انجام این کار می‌توانید از صفحه مدیریت مودم یا برنامه‌ای مثل Fing استفاده نمایید که امکان نصب آن برای آیفون و اندروید نیز وجود دارد. این برنامه تمام دستگاه‌های متصل به شبکه مورد نظر را نشان می‌دهد. این روش برای مشاهده اتصالات برقرار شده و تشخیص دستگاه‌هایی که بهتر است از شبکه خارج شوند، بسیار مفید است.

5. امکان غیرفعال کردن شبکه مهمان برای محدود کردن دسترسی

در نهایت می‌توانید شبکه مهمان را بدون قطع شدن اتصال سایر تجهیزات غیرفعال کنید. گاهی وقت‌ها ممکن است تجهیزات خانه هوشمند یا اینترنت اشیای شما دچار مشکل شوند. در چنین شرایطی تفکیک این تجهیزات از شبکه اصلی، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای است. می‌توانید اتصال اینترنتی این تجهیزات را قطع کنید ولی همچنان سایر تجهیزات آنلاین باشند؛ چرا که مثلاً ممکن است برای رفع مشکل، نیاز به جستجو در اینترنت داشته باشید.

همچنین می‌توانید برای قطع دسترسی مهمان‌ها یا کودکان، فقط دسترسی به شبکه مهمان را غیرفعال کنید. اگرچه نرم‌افزارهای طراحی شده برای کنترل کودکان توسط والدین گزینه بهتری محسوب می‌شوند اما این روش نیز قابل استفاده است. فقط فراموش نکنید که هنگام نیاز دوباره آن را فعال نمایید.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در این مطلب خواندید، تنظیم شبکه مهمان برای مودم به راحتی قابل انجام است. فعال کردن این قابلیت موجب بهبود سطح امنیت و حفظ اطلاعات خصوصی شما در برابر مهاجمان سایبری می‌شود. همچنین با این اقدام می‌توانید مانع از دسترسی‌های غیرمجاز و نفوذ به شبکه‌تان شوید. در کل، مهمترین مزایای استفاده از شبکه مهمان شامل موارد زیر هستند:

 

[1]Service Set Identifier، نام منتشر شده برای شبکه وای‌فای است.

 

منبع: makeuseof

 

خروج از نسخه موبایل