در طرح بازیابی از فاجعه، سیستم تلفن VoIP را فراموش نکنید!

کسب‌وکارهایی که تمرکز ویژه‌ای بر روی فروش و پشتیبانی از مشتریان دارند نیازمند یک سیستم ارتباطی قوی، مقرون به صرفه و کارآمد هستند. قطع سرویس ارتباطی این شرکت‌ها حتی برای یک روز هم می‌تواند ضرر هنگفتی و خسارت های جبران ناپذیری را به آنها وارد کند. به همین دلیل باید در طرح بازیابی از فاجعه این شرکت‌ها سیستم تلفن اینترنتی (سرویس انتقال صدا بر روی پروتکل اینترنت یا به اختصار VoIP[1]) نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

استفاده از سرویس‌های نظارت بر روی تلفن اینترنتی

قبل از اجرای هر راهکاری برای بازیابی از فاجعه، ابتدا یک سرویس نظارتی را بر روی تلفن اینترنتی‌تان فعال کرده تا همواره بتوانید وضعیت آن را زیرنظر داشته باشید. این راهکار همه مشکلات شبکه‌ای مختل کننده سیستم تلفنی شما را بلافاصله شناسایی نموده و می توانید در اسرع وقت به آنها رسیدگی کنید.

دقت در انتخاب ارایه‌دهنده سرویس تلفن اینترنتی

هنگام ارزیابی سیستم‌های تلفن اینترنتی (در صورت استفاده از خدمات ارایه دهندگان بیرونی) باید توافقنامه سطح خدمات را با دقت بررسی نمایید. همچنین درباره تضمین‌های دسترس‌پذیری و امنیت و چگونگی اجرای آنها تحقیقات لازم را انجام دهید. ارایه‌دهنده این سرویس باید از راهکارهای پیشرفته امنیت شبکه برای حفاظت از امنیت تماس‌ها استفاده کند.

 

داشتن یک خط پشتیبان با پهنای باند وسیع

از آنجا که راهکارهای VoIP وابسته به اتصال اینترنتی هستند پس بنابراین باید یک سرویس اینترنت جایگزین یا طرح پشتیبان داشته باشید تا در صورت از کار افتادن ارتباط اصلی اینترنتی‌تان به سرعت اتصالات مربوطه از طریق خط ارتباطی دوم برقرار شود.

بهترین حالت این است که از یک ارایه‌دهنده سرویس اینترنت برای سرویس VoIP و از یک شرکت دیگر برای شبکه رایانه‌ای اصلی‌تان استفاده کنید. پس از استفاده از این خدمات می‌توانید آنها را به گونه‌ای تنظیم کنید که در صورت بروز مشکل برای هر کدام از آنها سرویس مربوطه به شبکه دیگر منتقل شود. در این حالت اگر شبکه تلفن اصلی‌تان از دسترس خارج شود، سرویس VoIP سازمانی به شبکه جایگزین منتقل شده و همچنان می‌توانید به فعالیت های کسب‌وکاری‌ خود ادامه دهید. اگرچه استفاده از خدمات دو شرکت مختلف، هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد اما این هزینه نسبت به هزینه‌های از کار افتادگی ناشی از وقوع مشکل بسیار کمتر است.

هدایت تماس‌ها به دستگاه‌های همراه

با استفاده از یک راهکار VoIP مبتنی بر بستر ابر می توانید تماس‌های خود را به سمت مقصد مشخصی هدایت کنید. این ویژگی، تماس‌های ورودی را به صورت خودکار به شماره‌ای که انتخاب کرده‌اید هدایت می‌کند. اگر شبکه اصلی به هر دلیلی از دسترس خارج شود، کارمندان می‌توانند کار را با دستگاه‌های همراه خودشان ادامه دهند.

برای استفاده از این قابلیت باید دستگاه‌های همراه کارمندان را در سیستم تلفن اینترنتی وارد نموده و آنها را به نحوی پیکربندی کنید که بتوانند تماس‌های هدایت شده را دریافت کنند. تنظیم سیاست‌های لازم برای دورکاری را هم فراموش نکنید. باید قانونی وجود داشته باشد که کارمندان را از اتصال دستگاه‌ها به شبکه‌های وای‌فای عمومی منع کند چرا که این کار احتمال استراق سمع (شنود) از سرویس VoIP را ایجاد می‌کند.

 

آزمون و ارزیابی راهکار پیاده‌سازی شده

اگر طرح تداوم عملکرد سرویس VoIP را به صورت منظم آزمایش نکنید، پیاده‌سازی آن چندان فایده‌ای نخواهد داشت. پس حتماً برای آزمایش این طرح برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهید. مطمئن شوید که اطلاعات مخاطبان به‌روز بوده و قابلیت‌های انتقال تماس به درستی تنظیم شده‌اند و همچنین عملکرد سرویس پشتیبان نیز صحیح است. هدف نهایی از انجام این کارها پیدا کردن نقاط ضعف احتمالی راهکار بازیابی سرویس تلفن اینترنتی‌تان و انجام اصلاحات لازم برای جلوگیری از تکرار آنها در آینده است.

 

[1] Voice over Internet Protocol

 

منبع: infostream

 

خروج از نسخه موبایل