واتساپ خود را در 8 گام امن کنیم

واتساپ از جمله پیام‌رسان‌هایی است که در سال‌های اخیر میزان رشد بسیار زیادی داشته و توانسته توجه کاربران زیادی را به سوی خود جلب کند. در این مطلب از فراست، راهکارهایی را برای حفاظت از حریم خصوصی و افزایش امنیت واتساپ، این برنامه کاربردی محبوب، ارایه می‌دهیم. توجه داشته باشید که این راهکارها فقط مختص به استفاده از رمزنگاری سراسری نیستند. لازم به ذکر است رمزنگاری سراسری این برنامه در حالت پیش‌فرض فعال بوده و امکان غیرفعال کردن آن وجود ندارد. این راهکار باعث می‌شود پیام‌های ارسالی شما فقط بر روی دستگاه شخص مقابل قابل مشاهده و خواندن باشند. همچنین با استفاده از این قابلیت می‌توانید از اطلاعات منتقل شده از طریق تماس‌های صوتی و تصویری‌تان حفاظت کنید.

 

1. بررسی رمزنگاری برای گفتگوهای حساس

اگرچه واتساپ در حالت پیش‌فرض تمام چت‌ها و پیام‌های متنی ارسالی را رمزنگاری می‌کند، اما بهتر است برای حفظ امنیت واتساپ باز هم خودتان این موضوع را دوباره بررسی کنید؛ به خصوص هنگامی که قصد ارسال اطلاعات حساس مثل شماره کارت بانکی‌ یا کلمه عبور فایل‌های رمز شده‌تان را دارید. برای اطمینان از فعال بودن رمزنگاری سراسری می توانید در پنجره گفتگو ابتدا نام مخاطب مدنظرتان را انتخاب کرده و سپس گزینه Encryption را انتخاب نمایید. آنگاه یک پیام مشابه پیام زیر به شما نمایش داده می‌شود:

بررسی رمزنگاری برای گفتگوهای حساس برای امنیت واتساپاین الگوی 40 رقمی، کد امنیتی شما است. این کد را می توانید به صورت دستی با مقایسه کردن اعداد بررسی کنید. از مخاطب‌تان بخواهید این کد QR را اسکن کرده یا با استفاده از دکمه Scan Code، کد مخاطب را اسکن نمایید.

 

2. فعال کردن اعلان‌های امنیتی

زمانی که یک لپ‌تاپ یا گوشی تلفن همراه جدید قصد دسترسی به یک گفتگوی قدیمی را داشته باشد، برای هر دو گوشی یک کد امنیتی جدید ایجاد می‌شود که در صورت تغییر این کد، واتساپ یک اعلان را به کاربر ارسال می‌کند. با استفاده از یک پیام‌رسان‌ متفاوت می توانید این کد را با مخاطب‌ مدنظرتان بررسی کرده و از امنیت آن مطمئن شوید.

به منظور فعال کردن اعلان‌های امنیتی به مسیر Settings> Account> Security> Show security notifications رفته و مثل عکس زیر، این گزینه را بر روی حالت سبزرنگ قرار دهید:

3. فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای

اگر سرویسی از احراز هویت دومرحله‌ای پشتیبانی می‌کند، حتماً باید آن را فعال کنید. با انجام این کار برای واتساپ می توانید از دسترسی اشخاص غیرمجاز به این برنامه جلوگیری نمایید. برای فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای به مسیر Menu> Settings> Account> Two-step verification> Enable بروید. مراحل آن را دنبال کرده تا یک پین کد شش رقمی برای شما ارسال شود. می‌توانید آدرس ایمیل‌تان را وارد نموده تا در صورت فراموشی کلمه عبور، از آن برای بازیابی حساب کاربری خود استفاده کنید.

هدف و کاربرد احراز هویت دومرحله‌ای این است که دیگران نتوانند بدون رضایت شما به حساب کاربری واتساپ‌تان دسترسی یابند. خوشبختانه امکان استفاده از این فناوری در نسخه تحت وب واتساپ هم وجود دارد.

4. تنظیم کلمه عبور برای دسترسی به واتساپ

متأسفانه راهی برای قفل کردن واتساپ آن هم از طریق کلمه عبور وجود ندارد. این برنامه به صورت صریح به این موضوع اشاره کرده و توصیه می‌کند که برای انجام این کار در سیستم عامل اندروید از یک نرم‌افزار مناسب خاص این کار استفاده کنید. در حال حاضر در آیفون نیز راهکاری برای گذاشتن رمز بر روی برنامه واتساپ وجود ندارد. در نتیجه فعلاً تنها روش قابل استفاده برای افزایش امنیت واتساپ، احراز هویت دومرحله‌ای است. همچنین تنظیم کلمه عبور برای گوشی را هم هرگز فراموش نکنید.

5. غیرفعال کردن پشتیبان‌گیری از اطلاعات بر روی بسترهای ابری

رمزنگاری سراسری قابلیت مهمی محسوب می‌شود؛ اما مشکل اینجا است که واتساپ، پشتیبان‌گیری از اطلاعات را بر روی سرویس‌های گوگل درایو یا آی‌کلود انجام می‌دهد. با این کار اگر دوباره این برنامه را نصب کنید می‌توانید اطلاعات قدیمی‌تان را بازیابی کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این نسخه پشتیبان رمزنگاری نمی‌شود. در نتیجه اگر حریم خصوصی‌تان برای شما اهمیت دارد و برای افزایش امنیت واتساپ، بهتر است این قابلیت را غیرفعال کنید. شایان ذکر است ذخیره داده‌ها بر روی سرورهای گوگل و اپل، از کاربران در برابر استراق سمع دولت‌ها حفاظت نمی‌کند.

برای غیرفعال کردن این قابلیت، مراحل زیر را دنبال کنید:

6. آگاهی از کلاهبرداری‌های رایج

واتساپ یک پیام‌رسان‌ فوری است؛ بنابراین ممکن است در این برنامه هم مانند سایر برنامه‌های مشابه با تلاش برای کلاهبرداری و دریافت پیام‌های جعلی روبرو شوید. به همین خاطر باید با روش‌های رایج کلاهبرداری در واتساپ آشنا بوده و مراقب باشید طعمه کلاهبرداران سایبری نشوید. این روزها حمله مهندسی اجتماعی یکی از روش‌های پرکاربرد برای هک واتساپ محسوب می‌شود.

یکی از کلاهبرداری‌های رایج در واتساپ وادار کردن کاربر به پرداخت پول برای تمدید حساب کاربری خود است. هیچ وقت برای واتساپ پول پرداخت نکنید؛ چرا که خود واتساپ اعلام کرده این پیام‌رسان برای همیشه رایگان خواهد بود. همچنین بهتر است برای حفظ امنیت واتساپ، از نسخه اصلی این برنامه استفاده نموده و سراغ سایر نسخه‌های آن (همچون واتساپ طلایی) نروید.

 

7. استفاده از نسخه‌های رسمی واتساپ

برای استفاده از نسخه وب واتساپ بر روی رایانه‌تان باید نسخه واتساپ گوشی را با نسخه تحت وب یا مخصوص رایانه همگام‌سازی کنید. برای حفظ امنیت واتساپ همیشه از نسخه رسمی و معتبر دسکتاپ واتساپ استفاده کنید؛ زیرا یکی از مهمترین تهدیدات امنیتی برای کاربران این برنامه امکان دستکاری راحت نسخه تحت وب آن توسط افراد مجرم است.

8. حفاظت از حریم خصوصی در واتساپ

واتساپ امن‌ترین پیام‌رسان‌ دنیا نیست؛ از این رو یکسری راهکار را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند از حریم خصوصی خود محافظت کنند. برای مشاهده این کنترل‌ها به مسیر Settings> Account> Privacy بروید. در این قسمت می‌توانید بررسی کنید چه اشخاصی قادر به دیدن «آخرین بازدید»، عکس پروفایل، بیوگرافی، پیام‌های وضعیت (Status) و موقعیت جغرافیایی شما هستند. همچنین با غیرفعال کردن گزینه Read Receipts دیگر پیام‌هایی که مشاهده می‌کنید، تیک آبی نمی‌خورند. البته در این زمینه نمی‌توان توصیه خاصی را برای همگان مطرح کرد و این خودتان هستید که باید تصمیم بگیرید کدام حالت را بیشتر می‌پسندید.

جمع‌بندی

با وجود تمام قابلیت‌ها و امکانات امنیتی که در واتساپ وجود دارد، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که واتساپ به طور کامل امن نیست؛ البته برای 99 درصد از کاربردهای معمولی، پروتکل‌ها و راهکارهای امنیتی ارایه شده در این برنامه کفایت می‌کند. هرگز فراموش نکنید که برای حفظ امنیت واتساپ، حتما این برنامه را به صورت منظم به‌روزرسانی کرده تا از مخاطرات و نفوذهای امنیتی به دور باشید.

 

منبع: makeuseof

خروج از نسخه موبایل