چرا باید از مرورگرهای مختلف استفاده کنیم؟

برای وب‌گردی و سر زدن به وب‌سایت‌های مختلف لازم نیست خودتان را محدود به یک مرورگر خاص کنید. می‌توانید از مرورگرهای مختلف استفاده نموده و از مزایای هر یک از آنها برای حفاظت از حریم خصوصی‌تان بهره‌مند شوید. در این مطلب از فراست بعضی دلایل انجام این کار را بررسی می‌کنیم.

 

تقسیم‌بندی مرورگر چیست؟

در روش تقسیم‌بندی (Compartmentalization) مرورگر می توان برای انجام کارهای مختلف از چندین مرورگر متفاوت استفاده کرد. این اقدام منجر به محدود کردن امکان پیگیری رفتار کاربران توسط شرکت‌ها شده و دنبال کردن کوکی‌ها[1] نیز سخت‌تر می‌شود. در نتیجه می‌توانید مطمئن باشید که حریم خصوصی‌تان تا حدودی در امان است.

برای اجرای کارآمد تقسیم‌بندی باید حداقل دو مرورگر مختلف داشته باشید که یکی از آنها فقط برای ورود به حساب‌های کاربری و دیگری برای وب‌گردی مورد استفاده قرار گیرد. از مرورگر اول برای ورود به وب‌سایت‌هایی استفاده کنید که وارد کردن نام کاربری و سایر اطلاعات شخصی در آنها ضروری است. از آنجا که وب‌گردی و گشت‌وگذار در اینترنت را با یک مرورگر دیگر انجام می‌دهید، شرکت‌ها امکان ترکیب این داده‌ها را با سایر اطلاعات‌تان نخواهند داشت. از این رو تقسیم کردن فعالیت‌هایی که در دنیای وب انجام می‌دهید باعث بهبود حریم خصوصی‌تان شده و به ناشناس ماندن شما کمک زیادی می‌کند. البته برای انجام چنین کاری می‌بایست مرورگر مورد استفاده‌تان برای وب‌گردی را هم به دقت انتخاب کنید.

در روش تقسیم‌بندی (Compartmentalization) مرورگر می توان برای انجام کارهای مختلف از چندین مرورگر متفاوت استفاده کرد.

استفاده از چند مرورگر چه مزایایی دارد؟

با استفاده از مرورگرهای متفاوت بر روی یک رایانه می‌توانید با چندین حساب کاربری در وب‌سایت‌های مختلف کار کنید. همچنین می‌توانید عملکرد وب‌سایت‌ها را در مرورگرهای مختلف بررسی نموده و از افزونه‌های آنها استفاده نمایید. سایر فواید استفاده از مرورگرهای مختلف شامل موارد زیر هستند:

1. ویژگی‌های منحصربه‌فرد

هر مرورگر شامل مجموعه‌ای از امکانات خاص است. برای مثال گوگل کروم یک قابلیت ویژه برای به اشتراک گذاشتن بوکمارک‌ها در بین دستگاه‌های مختلف دارد. به این ترتیب اگر از یک حساب کاربری مشترک در رایانه و تلفن همراه خود استفاده می‌کنید در صورت اضافه نمودن یک بوکمارک به مرورگر کروم گوشی، این بوکمارک به مرورگر مخصوص رایانه نیز اضافه خواهد شد.

فایرفاکس از جمله مرورگرهایی است که توجه ویژه‌ای به حریم خصوصی کاربران دارد و از فناوری‌های ضدرهگیری مختلف برای مسدود نمودن تبلیغات اینترنتی استفاده می‌کند. مایکروسافت اج هم که جایگزین مرورگر اینترنت اکسپلورر شده، قابلیتی با عنوان “Read Aloud” دارد که به کاربران امکان مطالعه محتوای یک صفحه وب را می‌دهد. مرورگر سافاری اپل نیز برای حریم خصوصی کاربران اهمیت ویژه‌ای قائل است. این مرورگر دارای قابلیت مسدود کردن تبلیغات بوده و مانع از دنبال کردن فعالیت های کاربران به منظور انجام تبلیغات هدفمند می‌شود.

2. سلایق شخصی

هر مرورگری رابط کاربری خاص خود را دارد. می‌توانید مرورگری را انتخاب کنید که با نیازهای شما بیشترین همخوانی را داشته باشد. ممکن است بعضی از قابلیت‌های یک مرورگر برای شما جذابیت بیشتری داشته و تصمیم بگیرید همچنان از آن استفاده کنید. برای مثال سافاری هنگامی که دانلودی در حال انجام باشد یک پنجره پاپ – آپ[2] باز می‌کند ولی کروم یک رابط کاربری خاص دارد که میزان پیشرفت دانلودها را در پایین صفحه مرورگر نمایش می دهد. اگرچه هر دو این روش ها خوب هستند اما ممکن است شما یکی از آنها را بیشتر بپسندید.

3. کاهش احتمال پیگیری رفتار کاربر

مرورگرهای وب، فعالیت‌های شما را در اینترنت از طریق کوکی‌ها دنبال می‌کنند. کوکی‌ها کدهایی هستند که در رایانه کاربر ذخیره شده و امکان ایجاد نمایه کلی از کاربر را برای وب‌سایت‌ها فراهم می‌کنند. هر چند کوکی‌ها معمولاً ضرر چندانی ندارند ولی ممکن است حاوی اطلاعاتی مانند تاریخچه وب‌گردی، علایق، محل زندگی و سایر اطلاعات مهم‌ شما باشند. بعضی از سازمان‌ها از این اطلاعات برای هدف‌گیری تبلیغاتی استفاده می‌کنند. بنابراین با استفاده از مرورگرهای مختلف می توانید حجم اطلاعاتی که در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌دهید را محدود کرده و مانع از جمع‌آوری اطلاعات‌تان توسط آنها شوید.

4. راحت‌تر شدن حذف اطلاعات

وقتی از یک مرورگر برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنید ممکن است حذف بعضی از اطلاعات کار سختی باشد. در این شرایط به جای حذف کلی اطلاعات باید هر مورد را به صورت جدا بررسی و حذف کنید. با استفاده از چندین مرورگر و تقسیم کردن فعالیت‌ها در بین آنها می‌توانید به راحتی و فقط با یک کلیک تمام اطلاعات‌تان را پاک نمایید.

5. افزایش بهره‌وری

امروزه همه ما برای انجام کارهای مختلف مانند وب‌گردی، ارسال ایمیل، خواندن مطالب وب‌سایت‌ها و غیره به اینترنت مراجعه می‌کنیم. وقتی از یک مرورگر استفاده کنید ممکن است در بین فعالیت‌هایتان هم‌پوشانی ایجاد شده و بنابراین به سختی امکان دسترسی به مطالب قدیمی‌تر را داشته باشید. با استفاده از مرورگرهای مختلف و جداگانه می‌توانید به کارتان نظم بیشتری داده و بهره‌وری‌ خود را افزایش دهید.

6. تفکیک کارهای شخصی و حرفه‌ای

این روش به شما کمک می‌کند فعالیت‌های‌تان را تفکیک کنید (به خصوص هنگامی که از یک رایانه برای انجام کارهای حرفه‌ای و شخصی استفاده می‌کنید). برای مثال ممکن است شرکت شما یک حساب کاربری Google Workspace با یک آدرس جی‌میل برای شما ایجاد کرده باشد. در این حالت به جای جابه‌جا شدن در بین حساب‌های کاربری مختلف می‌توانید در یک پنجره از دو مرورگر متفاوت برای انجام کارهای شخصی و حرفه‌ای‌تان استفاده کنید. به این ترتیب در هر مرورگر از حساب‌های‌ کاربری متفاوت با مرورگر دیگر استفاده کرده‌اید.

جمع‌بندی

اگر از رایانه‌تان برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌کنید، مزایای داشتن چندین مرورگر امری کاملاً مشخص و بدیهی است. با استفاده از مرورگرهای مختلف می‌توانید فعالیت‌های‌تان را تفکیک نموده و از اطلاعات شخصی‌تان بهتر مراقبت کنید. پیش از انتخاب هر مرورگر ابتدا کمی وقت صرف نموده و با امکانات و مزایای آن آشنا شوید.

 

[1] کوکی بسته‌ای از اطلاعات است که در قالب یک فایل متنی توسط وب‌سایت‌ها بر روی رایانه کاربر ذخیره می‌شود.

[2] بخش‌هایی که به صورت خودکار و بدون دخالت کاربر باز شده و بر روی سایر بخش‌ها بالا می‌آیند.

 

منبع: makeuseof

خروج از نسخه موبایل