آشنایی با انواع کلاهبرداری‌های سایبری در ‌قالب جمع‌آوری کمک‌های مردمی

GoFundMe یکی از وب‌سایت‌های شناخته شده و مشهور است که به کاربران امکان جمع‌آوری کمک‌های مردمی را می‌دهد. با وجود آنکه در این وب‌سایت یک تیم اختصاصی وظیفه بررسی و اطمینان از رسیدن کمک‌های اهدایی به شخص مورد نظر را بر عهده دارند اما همچنان باز هم عده‌ای هستند که حتی از خیریه‌ها هم برای فریب کاربرانی که نیتی به جز کمک به دیگران ندارند، سوءاستفاده می‌کنند. بنابراین لزوماً همه اشخاص یا نهادهایی که در وب‌سایت‌هایی مثل GoFundMe کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند، نیت خوبی ندارند!

در این مطلب از فراست به بررسی بعضی از روش‌های شناسایی طرح‌های کلاهبرداری با استفاده از جمع‌آوری کمک‌های مردمی و کلاهبرداری‌هایی که در وب‌سایت‌هایی مثل GoFundMe انجام می‌شوند، می‌پردازیم.

شناسایی کلاهبرداری‌های سایبری در ‌قالب جمع‌آوری کمک‌های مردمی

1. تأیید گرفتن از منابع بیرونی پیش از اهدای کمک

وقتی ماجراهای غم‌انگیز دیگران را می‌شنویم، معمولاً احساس می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم باید به آنها کمک کنیم. افراد عموماً کمک‌های مالی خود را از طریق اینترنت و وب‌سایت‌های جذب سرمایه و با استفاده از درگاه‌های بانکی یا سرویس‌هایی مثل پی‌پال پرداخت می‌کنند.

یک راه ساده برای مقابله با کلاهبرداری GoFundMe استفاده از منابع اطلاعاتی بیرونی برای مطمئن شدن از رسیدن کمک‌ها به دست اشخاص نیازمند است. بنابراین وقتی با چنین درخواست‌هایی مواجه می‌شوید ابتدا با استفاده از گوگل یا سایر موتورهای جستجو تلاش کنید با شخص یا اشخاصی آشنا شوید که در فرایند جمع‌آوری کمک‌های مردمی مشارکت دارند. این روش کمک می‌کند اعتبار و صحت ادعاهای مطرح شده را بررسی کنید.

برای مثال از نام یک هواشناس آلبامایی که حیاط منزلش در اثر طوفان‌های اخیر تخریب شده بود برای تبلیغ چند طرح جمع‌آوری کمک‌های مردمی سوءاستفاده شده است. این هواشناس پس از آگاهی از این موضوع و همچنین با توجه به اینکه محل زندگی خودش دچار مشکل و آسیب نشده بود از کاربران تشکر و درخواست کرد این کمک‌ها را به افراد بی‌خانمان اهدا کنند.

در نمونه‌ای دیگر Ella French یک افسر پلیس شیکاگو بود که هنگام انجام وظیفه کشته شد. یکی از اتحادیه‌های محلی پلیس این منطقه به مردم درباره کلاهبرداری‌های مختلفی که با نام این افسر صورت گرفته بود، هشدار داده و کارزارهای تأیید شده را هم که کمک‌های مردم را به دست خانواده این پلیس می‌رسانند معرفی کرد. انجام این روش از فریب خوردن افرادی که قصد کمک دارند، جلوگیری می‌کند.

تأیید گرفتن از منابع بیرونی پیش از اهدای کمک

2. خواندن توضیحات و خبرهای وب‌سایت GoFundMe

روش دیگر برای تشخیص کلاهبرداری، خواندن توضیحات کارزار مورد نظر در وب‌سایت GoFundMe و خبرهای مربوط به آن است. وب‌سایت GoFundMe در صورت مشکوک شدن به یک کارزار، از مسئولان آن درخواست ارایه مدرک و شفاف‌سازی می‌کند. این اتفاق قبلاً درباره خانمی رخ داد که خودش را مادر سه کودک معرفی نموده و از طریق کمک‌های کاربران، مبلغ 200 هزار دلار جمع‌آوری کرد تا از خانه‌اش اخراج نشود. رسانه‌های خبری متوجه شدند که اظهارات وی گمراه‌کننده هستند.

GoFundMe از این خانم درخواست کرد تا در این پلتفرم، شفاف‌سازی نموده و اعلام کند مادر واقعی این سه کودک نیست بلکه آنها را به سرپرستی گرفته است. او همچنین اظهارات اولیه‌اش مبنی بر استفاده از مبلغ دریافتی جهت باز کردن حساب برای این بچه‌ها را نیز تصریح کرد. هدف اولیه وی فقط جمع‌آوری 2 هزار دلار پول برای ماندن در منزلش بود اما با شفاف‌سازی موضوع، خرج کردن مبلغ مازاد کمک‌های اهدایی برای بچه‌هایی که آنها را به سرپرستی گرفته است از نظر افکار عمومی مشکلی ندارد.

با مطالعه دقیق اطلاعات کارزارهای GoFundMe می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا کمک به این کارزارها معقول است یا خیر. برای مثال با بررسی اطلاعاتی که درخواست‌کننده کمک ارایه کرده می‌توانید با آسودگی خاطر به او کمک کنید.

3. اهدای کمک به سازمان‌های شناخته شده به جای وب‌سایت‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی

GoFundMe تنها راه کمک به اشخاص نیازمند نبوده و فقط یک پلتفرم شناخته شده برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی است. بر اساس گزارشی که به تازگی درباره مؤسسات خیریه منتشر شده، حدود 69 درصد از کمک‌ها در GoFundMe توسط اشخاص انجام می‌شود. شما نیز می‌توانید کمک‌های خود به افراد نیازمند را از طریق سایر سازمان‌های معتبر و شناخته شده انجام دهید. اگرچه تمام سازمان‌های خیریه عملکرد کامل و بی‌نقصی ندارند اما حداقل با این روش در جریان خواهید بود کمک‌های شما در اختیار چه نهاد یا سازمانی قرار می‌گیرد.

همچنین در وب‌سایت‌هایی مثل GoFundMe معمولاً کمک‌های اهدایی بسیار فراتر از حد نیاز بوده و اجراکننده کارزار جمع‌آوری کمک باید درباره چگونگی استفاده از این وجوه شفاف‌سازی کند. در بعضی از موارد این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اهداکنندگان معمولاً ترجیح می‌دهند پیش از پرداخت پول در جریان باشند از این کمک‌ها قرار است در چه راهی استفاده شود. خیریه‌ها نیز چنین اطلاعاتی را ارایه می‌کنند ولی در کارزارهای GoFundMe معمولاً انجام چنین کاری همیشه ممکن نیست.

4. خواندن نظرات خیرین

با خواندن نظر دیگران درباره کارزارهایی که به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌پردازند، می‌توانید کلاهبرداری‌های احتمالی را شناسایی کنید. در وب‌سایت GoFundMe معمولاً اگر نظری از سمت دوستان نزدیک یا اعضای خانواده اجراکننده طرح مشاهده نمی‌شود باید بیشتر احتیاط کنید زیرا اگر دوستان یا خانواده یک شخص از برگزاری طرح جمع‌آوری کمک مطلع شوند، حتماً از آن حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

برای مثال یک زن با کمک 28 نفر، بیش از 2 هزار دلار جمع‌آوری کرد. او به خیرین گفته بود این کمک‌ها را برای مراسم خاک‌سپاری و دفن همسرش جمع‌آوری می کند در حالی که تحقیقات پلیس نشان داد او این پول را برای مخارج زندگی خودش صرف کرده است. ظاهراً جسد همسر این زن مدت‌ها در سردخانه مانده بود و ادعاهای او در این خصوص صحت نداشته‌اند. بنابراین سکوت اطرافیان در حمایت از برگزارکننده طرح جمع‌آوری کمک در وب‌سایت GoFundMe از جمله مواردی است که باید به دقت آن را بررسی نمود.

جمع‌بندی

بهتر است وقتی یک شخص نیازمند به کمک را می‌بینید از احساساتی شدن‌تان جلوگیری نموده و زود دست به کار نشوید. با مطالعه این مطلب می‌توانید با کلاهبرداری‌هایی که به بهانه جمع‌آوری کمک‌های مردمی  انجام می‌شوند، به خوبی مقابله کنید. اگر علاقمند به کمک کردن به یک خیریه هستید حتماً پیش از انجام هر گونه اقدامی ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهید.

 

منبع: makeuseof

 

خروج از نسخه موبایل