ویژگی‌های مهم یک سرویس ایمیل حریم خصوصی‌محور

ProtonMail یکی از سرویس‌های محبوب ایمیل است که تمرکز ویژه‌ای بر روی حریم خصوصی کاربرانش دارد. مدتی پیش پس از صدور یک حکم قضایی توسط مقامات کشور سوئیس، این سرویس ملزم به در اختیار گذاشتن اطلاعات مربوط به حساب کاربری یک فعال محیط زیستی فرانسوی شد. قرار دادن اطلاعات کاربر مدنظر (که شامل آدرس آی‌پی هم می‌شد) در اختیار نهادهای قانونی منجر به دستگیری او شد.

ProtonMail یک سرویس ایمیل حریم خصوصی‌محور است که گویا بر روی این موضوع هم حساسیت ویژه‌ای دارد. از این رو انجام چنین اقدامی از سوی آن انتقادات زیادی را از سوی فعالان اجتماعی و سایر کاربران در پی داشته است. البته بر اساس توضیحاتی که در صفحه سیاست‌های حریم خصوصی و شرایط استفاده از این سرویس گفته شده، ProtonMail خود را ملزم به پیروی از احکام و فرامین نهادهای قانونی می‌داند.

در این مطلب از فراست، به بیان درس‌آموزه‌هایی می‌پردازیم که ماجرای ProtonMail به ما داد. آگاهی از این مسائل می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر درباره حریم خصوصی‌تان کمک زیادی کند.

 

1. سرویس‌های حریم خصوصی‌محور، نقشی در ناشناس ماندن‌تان ندارند!

طراحی سرویس‌های حریم خصوصی‌محور به گونه‌ای نیست که مانع از شناسایی شما در فضای مجازی شود. این سرویس‌ها به منظور انجام فعالیت‌هایشان باید اطلاعات شما را در اشکال و فرم‌های مختلف جمع‌آوری کرده و به صورت طولانی‌مدت نگهداری کنند. آنها در بیشتر مواقع تلاش می‌کنند حداقل داده‌های مورد نیاز را از کاربران خود جمع‌آوری نموده و با نهادهای متفرقه و اشخاصی که قصد سوءاستفاده از این داده‌ها را دارند، همکاری نکنند.

2. هرگز از ادعاهای مشکوک غافل نشوید.

هر سرویسی که وعده حفاظت از حریم خصوصی کاربران را می‌دهد، لزوماً همیشه به این وعده‌ها عمل نخواهد کرد. ممکن است طراحان بعضی محصولات برای جذب مشتری و مطرح شدن خود، ادعاهای جذابی را بیان کنند که در عمل صحت ندارد. برای مثال پیش از وقوع رویدادهای اخیر، یکی از قوانین مطرح شده در وب‌سایت رسمی ProtonMail، «امکان ارسال ایمیل‌های ناشناس» بود. البته این موضوع پس از انتقادهای مطرح شده به این سرویس در ماه‌های اخیر کلاً برداشته شد!

برای اطمینان از صحت چنین ادعاهایی، همواره تحقیقات لازم را درباره سوابق سرویس مورد نظر انجام داده و نظرات کاربران را در شبکه‌های اجتماعی بخوانید. همچنین می‌توانید از منابع اینترنتی برای اعتبارسنجی این ادعاها استفاده کنید.

3. سیاست‌های حریم خصوصی را با دقت بررسی کنید.

حتی در صورت اطمینان از صحت ادعاهای یک محصول یا سرویس نباید به کل، مسئله را نادیده بگیرید. در سیاست‌های حریم خصوصی معمولاً جزئیات دقیق چگونگی جمع‌آوری اطلاعات کاربران و نهادهایی که می توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، مشخص شده است. شاید این اطلاعات برای کاربردهای روزمره چندان مهم نباشد اما فعالان اجتماعی هرگز نباید آنها را نادیده بگیرند زیرا چنین افرادی معمولاً تحت نظارت نهادهای قانونی کشورها قرار دارند.

با بررسی سیاست‌های حریم خصوصی می‌توانید فعالیت‌های‌تان را در اینترنت مدیریت نموده و همیشه در امان بمانید. اگرچه سرویس‌هایی مثل ProtonMail تلاش می‌کنند مانع از جمع‌آوری اطلاعات کاربران توسط دولت‌ها شوند ولی در نهایت باز هم شما مسئول اقداماتی هستید که انجام می‌دهید.

4. سرویس‌های حریم خصوصی‌محور از فعالیت‌های غیرقانونی حمایت نمی‌کنند.

از آنجا که مجرمان سایبری همیشه به دنبال سوءاستفاده از اطلاعات کاربران هستند، حتی یک سرویس ایمیل قدرتمند هم باید همچنان از یکسری قوانین خاص پیروی کرده و مانع از ارتکاب جرم یا سوءاستفاده از محصولاتش شود. به این ترتیب هر سرویسی باید دارای یکسری قوانین شفاف بوده و نحوه کار را به صورت دقیق برای کاربران خود شرح دهد. همچنین کاربر باید بداند که در صورت درخواست نهادهای قانونی چه اطلاعاتی از وی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. توصیه می‌شود قبل از ثبت‌نام و درخواست یک سرویس حتماً توضیحات آن را با دقت مطالعه کنید.

فریب کاربران با نام حریم خصوصی

استفاده از عنوان حریم خصوصی یکی از ترفندهای قدیمی برای جذب کاربران به سرویس‌های جدید است. امروزه خیلی از شرکت‌ها تلاش می‌کنند با مطرح کردن ادعاهای دروغین در رابطه با حریم خصوصی، کاربران را جذب نموده و آنها را تشویق به استفاده از محصولات و سرویس‌های خود کنند. بنابراین این شما هستید که باید در هنگام تصمیم‌گیری برای استفاده از چنین سرویس‌هایی به نکات گفته شده در این مطلب توجه کنید.

 

منبع: makeuseof

خروج از نسخه موبایل