مقالات امنیت سایبری

راهکارهایی برای ارتقا و بهبود امنیت آنلاین

امروزه اینترنت به یک رسانه ارتباطی جامع و فراگیر تبدیل شده و کاربران، روزانه ساعت‌های بسیار زیادی از زمان‌شان را در این دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی‌اش صرف می‌کنند. افراد از اینترنت برای انجام کارهایی مثل برقراری ارتباط با سایرین، خرید و فروش آنلاین، دانلود و مشاهده فیلم، به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم‌های‌شان و غیره استفاده می‌کنند. از این رو حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران، سازما‌ها، کسب‌وکارها و غیره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و بهبود امنیت آنلاین از جمله دغدغه‌های اصلی کارشناسان امنیتی در دنیای دیجیتال امروزی است.

استفاده از اینترنت شامل هیچ قانون و محدودیت خاصی نیست و هر شخصی با هر شرایط جنسی، سنی، مالی، تحصیلی و غیره می‌تواند بدون وجود هرگونه محدودیتی، زمان‌های زیادی را در فضای مجازی سپری کند. به همین خاطر این فناوری از محبوبیت بسیار بالایی در بین کاربران خود برخوردار است. از سوی دیگر مهاجمان سایبری نیز تلاش می‌کنند تا از حضور افراد در این فضا به نفع خود و انجام اعمال مجرمانه سوءاستفاده نمایند.

آنها از طریق ایمیل و وب‌سایت‌های جعلی، کاربران را فریب داده و بدافزارهایی که قابلیت آسیب رساندن به سیستم‌ها را دارند بر روی رایانه‌های‌شان نصب می‌کنند. نصب این بدافزارها به هکرها امکان می‌دهد تا رایانه قربانی را تحت کنترل خویش گرفته و به اطلاعات محرمانه وی دسترسی یابند.

از این رو کارشناسان امنیتی همواره توصیه می‌کنند که کاربران باید همزمان با وبگردی و گذران وقت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، از امنیت‌شان نیز غافل نشده و از راهکارهای امنیتی جهت افزایش و بهبود امنیت آنلاین‌ خود استفاده کنند. در این مطلب از فراست اقداماتی که انجام آنها منجر به افزایش و بهبود امنیت آنلاین می‌شود را بررسی می‌کنیم.

راهکارهای بهبود امنیت آنلاین

ارتقای امنیت کلمه عبور

هکرها می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای ویژه، امتحان کلمات عبور مختلف یا فریب شما از طریق لینک‌های فیشینگ به اطلاعات حساب کاربری و کلمه عبور شما دست یابند. به همین خاطر جهت بهبود امنیت آنلاین و جلوگیری از افشای کلمات عبورتان حتماً باید از رمزهای قوی و منحصربه‌فرد استفاده کنید.

استفاده از یک کلمه عبور پیچیده و منحصربه‌فرد برای ایمیل

هکرها در صورت دسترسی به ایمیل شما می‌توانند از طریق قابلیت «فراموشی کلمه عبور»، رمز سایر حساب‌های کاربری شما را تغییر داده و با بازیابی آنها به اطلاعات شخصی‌تان دسترسی یابند. بنابراین باید یک کلمه عبور پیچیده که متفاوت با گذرواژه‌های سایر حساب‌های کاربری‌تان است را برای ایمیل‌ خود تنظیم کنید. در این صورت دیگر امکان هک و تشخیص کلمه عبور شما به راحتی توسط هکرها وجود نخواهد داشت. همچنین باید از سایر حساب‌های کاربری مهم خود مثل حساب بانکی یا شبکه‌های اجتماعی هم مراقبت‌های لازم را به عمل آورید.

ایجاد کلمات عبور قوی با استفاده از سه کلمه تصادفی

یک روش کارآمد برای انتخاب کلمات عبور منحصربه‌فرد و پیچیده و بهبود امنیت آنلاین، ترکیب سه عبارت تصادفی است که در آن از اعداد، حروف و نمادها (مثل RedPantsTree4!) استفاده شده است. هرگز از کلمات قابل حدس برای پسورد حساب‌های کاربری‌تان استفاده نکنید.

سایر لایه‌های حفاظتی

پس از انتخاب و تنظیم کلمات عبور قوی برای هر یک از حساب‌های کاربری‌تان می‌توانید جهت کاهش مخاطرات امنیتی ناشی از هک آنها اقدامات زیر را انجام دهید:

این قابلیت به شما کمک می‌کند حتی در صورت دسترسی هکرها به کلمه عبورتان همچنان حساب کاربری شما امن باقی بماند. بعضی از حساب‌های کاربری، احراز هویت دومرحله‌ای را به صورت خودکار فعال می‌کنند. در این صورت برای دسترسی به حساب کاربری خود باید علاوه بر کلمه عبور، کدی که با روش‌هایی مثل پیامک برای شما ارسال می‌شود را هم وارد کنید.

  • به‌روزرسانی دستگاه‌ها

سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای قدیمی دارای نقاط ضعف امنیتی هستند که به راحتی می‌توانند توسط هکرها مورد سوءاستفاده قرار گیرند. در راستای بهبود امنیت آنلاین شرکت‌ها همواره با ارایه نسخه‌های جدید تلاش می‌کنند این آسیب‌پذیری‌ها را برطرف نموده و نقاط ضعف دستگاه‌ها را مرتفع نمایند. کاربران نیز باید به‌روزرسانی‌ها و وصله‌های امنیتی را بلافاصله پس از انتشار آنها بر روی سیستم‌هایشان نصب کنند. همچنین یکسری نرم‌افزارها از قابلیت به‌روزرسانی خودکار پشتیبانی می‌کنند. با فعال نمودن این ویژگی در آنها فرایند به‌روزرسانی به صورت خودکار اجرا شده و دیگر شما نیازی به انجام آن به صورت دستی نخواهید داشت.

  • تهیه نسخ پشتیبان از اطلاعات

ممکن است یک حمله سایبری باعث از دست رفتن بعضی از اطلاعات مهم و حساس‌تان مثل عکس‌ها، فایل‌ها، فیلم‌ها، اطلاعات مالی یا حتی داده‌های مشتریان‌تان شود. با پشتیبان‌گیری منظم از این اطلاعات می‌توانید در شرایط بحرانی، در اسرع وقت شرایط را به حالت صحیح قبل برگردانید. پشتیبان‌گیری منظم از اطلاعات و ذخیره نسخه‌های پشتیبان بر روی دستگاه‌های دیگر یا فضاهای ابری موجب می‌شود که همیشه یک نسخه سالم از اطلاعات‌تان داشته باشید. همچنین در صورت فعال کردن امکان پشتیبان‌گیری خودکار، اطلاعات شما به صورت منظم بر روی بسترهای ابری ذخیره خواهد شد.

جمع‌بندی

مهاجمان سایبری همواره در تلاش هستند تا با دسترسی به کلمات عبور و اطلاعات محرمانه کاربران از آنها در جهت دستیابی به اهداف پلیدشان سوءاستفاده نمایند. از این رو سازمان‌ها، کسب‌کارها و تمام کاربران باید همزمان که مشغول به فعالیت در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند از امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات‌شان هرگز غافل نشوند. متخصصین امنیتی نیز باید از دانش خود در جهت بهبود امنیت آنلاین استفاده نموده و از هیچ‌گونه تلاشی در این زمینه دریغ نکنند.

 

منبع: ncsc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0