علت نفوذ هکر‌ها به داده‌های ذخیره ابری و روش‌های جلوگیری از آن

پیکر‌بندی اشتباه دیتا‌بیس و خطا‌های انسانی دلیل عمده نشت داده است.

خدمات ذخیره داده مبتنی بر فناوری ابری، شیوه استفاده سازمان‌ها از داده را دچار تحول کرده است. این فناوری، مراحل ذخیره و انتشار داده‌ها و اپلیکیشن‌ها را ساده‌تر کرده است. از سوی دیگر، به‌کارگیری خدمات مبتنی بر فناوری هزینه اداره کسب‌و‌کار‌ها را کاهش داده است. با این وجود، خطراتی که این فناوری جدید با خود به‌همراه دارد را نمی‌توان نا‌دیده گرفت.

روز‌به‌روز سازمان‌ها بیشتری از این خدمات بهره می‌برند، که طبیعتاً تهدیدات و چالش‌های تازه‌ای را نیز به دنبال خواهد داشت. رشد روز‌افزون استفاده از فناوری ابری، حجم داده‌های در معرض خطر را نیز افزایش داده است.

اگرچه ذخیره ابری روش نگهداری و انتشار داده‌ها را انعطاف‌پذیر‌تر کرده، اما در صورت عدم مدیریت مناسب می‌تواند تاثیر عمیقی بر سازمان‌ها بگذارد. برای مثال، در صورتی که شرکت‌ها دسترسی به پایگاه داده‌ ابری را برای همه امکان‌پذیر کنند، اطلاعات حساس و مهم آن‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت. برخی از حملات سایبری نیز در اثر پیکر‌بند‌های اشتباه مثل مدیریت رمز عبور ضعیف و یا نداشتن دانش کافی از چگونگی استفاده از این تکنولوژی جدید بوجود می‌آید.

علاوه بر این، امنیت ضعیف، عدم به‌روز رسانی و نداشتن نرم‌افزار مناسب امنیتی می‌تواند از دلایل آسیب‌پذیر شدن خدمات ابری در برابر حملات سایبری باشد. طی چند سال اخیر، ایمن نبودن پایگاه داده ابری منجر به بروز موارد متعددی از سرقت و نشت داده شد که در نتیجه آن، مصرف‌ کنندگان برخی از معروف‌ترین برند‌ها را دچار مشکل کرد.

امروزه، تکنولوژی ابری به‌عنوان یک فناوری ذخیره داده از اهمیت قابل‌توجهی بر‌خوردار است که اطلاعات شخصی و عمومی افراد را در خود ذخیره می‌کند. به این ترتیب، بهره‌گیری از ابزار‌های امنیتی پر‌قدرت، برای سازمان‌ها به ضرورتی غیر‌قابل انکار تبدیل شده است.

سازمان‌ها باید با استفاده از راهکار‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد خود را از تهدیدات سایبری مصون بدارند:

خروج از نسخه موبایل