گوگل پلی در مقایسه با اپ‌ استور‌های شخص ثالث 9 برابر ایمن‌تر است

داده‌های تازه گوگل حاکی از آن است که دستگاه‌های اندرویدی‌ای که اپلیکیشن‌های خود را تنها از طریق گوگل پلی دانلود می‌کنند، 9 برابر کمتر از دستگاه‌های اندرویدی دیگر با خطر نفوذ بد‌افزار‌ها مواجه خواهند شد.

طبق گزارش‌های منتشر شده از گوگل، تنها در 0.09 درصد از دستگاه‌هایی که به‌طور خاص از گوگل پلی استفاده می‌کردند احتمال نصب اپلیکیشن‌های بالقوه زیان رسان (PHA) وجود داشته است. این در حالی است که در سه ماهه نخست سال 2018، میانگین نصب PHAها 0.08 درصد بوده است.

نسخه‌های جدید‌تر اندروید کمتر از نسخه‌های قبلی تحت تاثیر PHA قرار می‌گیرند. مقاوم‌سازی APIها، استفاده از پلتفرم‌های دائمی، به‌روز رسانی مستمر برنامه‌های امنیتی و آموزش توسعه‌دهندگان برای کاهش دسترسی به اطلاعات حساس، از جمله عوامل موثر در افزایش امنیت نسخه‌های جدید اندورید در برابر خطر نصب PHAها بوده است. برای مثال، نسخه‌های تازه سیستم‌عامل اندروید از جمله نوقا، اوریو و پای، در برابر حملات ترفیع امتیازی (Privilege Escalation) که در گذشته ماندگاری PHAها در دستگاه‌های اندرویدی را امکان‌پذیر می‌کرد، مقاومت بیشتری دارند.

طبق بررسی‌ها، تا به حال هند با کاهش 34 درصدی PHA، بیشترین کاهش آلودگی به اپلیکیشن‌های زیان‌رسان را شاهد بوده است. اندونزی، مکزیک و ترکیه نیز چنین کاهشی را شاهد بودند. در این بین، کره جنوبی پایین‌ترین میزان آلودگی دستگاه‌ها ( 0.1 درصد) به PHA را ثبت کرده است.

خروج از نسخه موبایل