چرا در جنگ امنیت سایبری به دخالت هوش مصنوعی نیازمندیم

به عقیده کارشناسان امنیت سایبری، خطای انسانی نقطه ضعف تمام پلتفرم‌های امنیتی است.

معمولاً استفاده از رمز‌های عبور ساده و قابل شناسایی، دلیل اصلی عدم امنیت کاربران در فضای مجازی به‌‌شمار می‌رود. اما عوامل انسانی نیز در این عدم امنیت دخیل هستند. بار‌ها و بار‌ها ثابت شده که سهل‌انگاری و اشتباهات کوچک، عامل به وقوع پیوستن رخ‌داد‌های بزرگ بوده است. در چنین مواقعی، آموزش توسعه‌دهندگان و کاربران، فاکتوری حیاتی و غیر‌قابل انکار از سوی کسب‌و‌کار‌ها خواهد بود.

خوشبختانه با کمک نرم‌افزار‌های امنیتی خودکار و پیچیده، حتی آسیب‌پذیر‌ترین کاربران نیز از ایمنی کافی بر‌خوردار خواهند بود. در کسب‌و‌کار‌های بزرگ، از این فرایند با عبارت DevSecOps یاد می‌‌شود که به معنی استفاده از امنیتی قدرتمند در قلب تمام کسب‌و‌کار‌ها است.

کسب‌و‌کار‌ها باید از شیوه کار کارکنان خود، فعالیت‌های پر‌مخاطره ‌‌آن‌ها و نقاط کوری که معمولاً از دید گروه امنیت شبکه دور می‌ماند مطلع باشند.

این جا نقطه‌ای است که هوش مصنوعی به کمک شرکت‌ها می‌آید. به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، داده‌های تحلیلی عظیمی به کار خواهند آمد که نه تنها نقاط کور را از بین می‌برند، بلکه به شکل موثری حملات سایبری را نیز متوقف می‌کنند. در حال حاضر کمپانی Netskope از این شیوه بهره می‌برد. این شرکت با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و یک سامانه مدیریت قوانین (Rule Engine)، دائماً مشغول آنالیز رفتار کاربران بوده و هر‌گونه رفتار ناهنجاری که ناشی از فعالیت‌های مخرب است، شناسایی می‌کند.

ترکیب قدرت تکنولوژی و هوش بشر نتیجه شگفت‌انگیزی به بار خواهد آورد. با خود‌کار شدن بسیاری از فعالیت‌های زمان‌بر و خسته‌کننده‌ای که انسان‌ها هنوز موظف به انجام آن هستند، خطا‌های بیشتری از بین خواهد رفت. از همه مهم‌تر، این شیوه به انسان کمک می‌کند که از هوش و دانش خود در بالا‌ترین سطح ممکن بهره ببرد.

خروج از نسخه موبایل