رایانش کوانتومی و تاثیراتش بر آینده امنیت سایبری

این امکان وجود دارد که به‌زودی رایانش کوانتومی روش‌های پنهان شدن در فضای مجازی را به چالش بکشد. به عقیده یکی از محققان حوزه امنیت شرکت Gemalto، به جای هراس از ظهور رایانش کوانتومی، باید به تاثیرات مثبت آن توجه کرد.

رایانش کوانتومی به‌سرعت در حال ورود به دنیای واقعی است. پیش‌بینی می‌شود که رایانش کوانتومی در دهه پیش رو، صنایع متعددی را تحت تاثیر قرار بدهد، همین موضوع بسیاری از کشور‌ها و سازمان‌ها را به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب کرده است. برای مثال، چین یک آزمایشگاه ملی 10 میلیارد دلاری را برای توسعه رایانش کوانتومی و به کارگیری تکنولوژی‌های وابسته به آن احداث کرده است.

گفته می‌شود که تا سال 2026، احتمال شکسته شدن کلید عمومی رمز‌نگاری (PKC) توسط رایانش کوانتومی یک به هفت و تا سال 2031، یک به دو خواهد بود.

برخی از صنایع استراتژی‌هایی را برای حفاظت از محصولاتشان در نظر گرفته‌اند. این استراتژی‌ها با جایگزین کردن کلید‌ها و الگوریتم‌های بی‌ارزش، به بقای محصول کمک می‌کنند.

پس از گذشت بیش از 70 سال، نسل تازه‌ای از فناوری پا به عرصه گذاشته که احتمال دارد بتواند تکنیک‌های رمزنگاری خطا‌ناپذیر را منقضی کند. اما نکته مهم این است که این تکنولوژی صرفاً جنبه تهدید‌آمیز ندارد، بلکه می‌تواند در رابطه با امنیت اطلاعات، رویکرد تازه‌ای را برای ما به تصویر بکشد.

خروج از نسخه موبایل