ویروسی مشابه Stuxnet عامل خاموشی سراسری در ونزوئلا

چند روزی است که ظاهراً ویروسی که از نظر عملکرد دقیقاً مشابه Stuxnet است، به PLC‌های نیروگاه آبی ۱۲ هزار مگاواتی Guri واقع در کشور ونزوئلا نفوذ کرده و باعث باز شد سنسور‌های دریچه‌های آب غیر‌فعال شده و تعداد زیادی از آن‌ها باز شوند.

این موضوع فرکانس خروجی توربین‌ها نسبت به بقیه شبکه برق را تغییر داد و باعث فشار زیادی روی شبکه وارد بیاید، و در نهایت نیز منجر به قطعی برق بخش مهمی از کشور شد. گفته می‌شود سیستم مدیریت شبکه‌ برق ونزوئلا جزء مدرن‌ترین‌ها در دنیا است و همین مطلب آن را نسبت به ویروس‌های جدید آسیب‌پذیر کرده است. با وجود گذشت ۲۴ ساعت از شروع خاموشی، مشکل همچنان ‌برجا بود.

هرچند برق بعضی مناطق کاراکاس برای مدتی وصل شد، اما مشکل قطعی برق در بقیه کشور همچنان وجود دارد؛ و اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و رستوران‌ها تعطیل هستند. کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها نیز به روال طبیعی کار خود برنگشته‌اند.

قطعی طولانی مدت برق باعث شده که دستگاه‌های موجود در ICU‌ بیمارستان‌ها از کار بیافتد و برآورد می‌شود که صدها نفر تا این لحظه تلف شده باشند.

خاموشی یخچال انبارها و فروشگاه‌ها نیز باعث شده که محصولات غذایی آن‌ها شروع به گندیدن کنند. باطری‌های ذخیره شبکه تلفن نیز پس از چند ساعت تخلیه شدند و به همین دلیل تلفن نیز از کار افتاده است. با تعطیلی پمپ بنزین‌ها امکان مسافرت نیز محدود شده است.

اگر دولت ونزوئلا نتواند این مشکل را سریع حل کند، این شرایط میتواند به یک بحران جدی تبدیل شود.

 

​​

خروج از نسخه موبایل