بلومبرگ: ودافون از کشف درب پشتی مخفی در تجهیزات هواوی خبر داد

به گزارش بلومبرگ، ودافون ایتالیا یک درب پشتی مخفی را در تجهیزات هواوی کشف کرده که به این شرکت چینی اجازه می‌­داد به شبکه‌های خانگی کاربران و همچنین شبکه خط ثابت ودافون ایتالیا دسترسی داشته باشد. این آسیب‌پذیری‌ها بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در روترهای اینترنتی خانگی هواوی و نیز تجهیزات آن در بخش‌هایی از زیرساخت شبکه ودافون کشف شدند. در آن زمان هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن داده­‌ها وجود نداشت.

در ادامه بلومبرگ گزارش می‌دهد که آسیب‌پذیری‌های شبکه و روتر حتی بعد از سال ۲۰۱۲ همچنان وجود داشتند، و در شبکه شرکت‌های انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی و پرتغالی نیز به چشم می‌خوردند. به گفته منابع آگاه، ودافون به استفاده از این تجهیزات ادامه داد، زیرا مقرون به صرفه‌تر بود و هزینه حذف آن نیز غیرمنطقی به نظر می‌­رسید.

ودافون طی بیانیه‌ای این آسیب‌پذیری‌ها را تایید کرد، اما متذکر شد که این آسیب‌پذیری‌ها در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ حل و فصل شده‌اند. هواوی می‌گوید که در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ از این آسیب‌پذیری‌ها آگاه بوده و در همان دوره آن‌ها برطرف کرده است.

این افشاگری‌ها از زمانی آغاز شد که نقش هواوی در گسترش شبکه‌های 5G نسل آینده در سراسر جهان تحت موشکافی دقیق قرار گرفت، زیرا این نگرانی وجود دارد که تجهیزات این شرکت می‌تواند برای کمک به تلاش‌های جاسوسی چین مورد بهره برداری قرار گیرد. در حال حاضر چندین کشور در حال بررسی اقدامات امنیتی هواوی هستند، زیرا این دولت‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند کدام بخش از شبکه‌های 5G خود را به غول چینی تخصیص دهند.

ایالات متحده در حال حرکت به سمت منع استفاده از تجهیزات هواوی است و برای انجام این کار با هم پیمانان خود در حال لابی کردن است. در همین حال، بنا بر گزارش‌ها، انگلستان تصمیمی مقدماتی مبنی بر اجازه استفاده از تجهیزات هواوی در بخش‌های غیر مرکزی شبکه‌های خود اتخاذ کرده است، اما تحت فشار مقامات آمریکایی در پی ممنوعیت کامل آن است.

در ژانویه امسال، ودافون استفاده از تجهیزات هواوی در زیرساخت اصلی خود در سراسر اروپا را متوقف کرد و به بحث‌های ادامه دار در مورد امنیت تجهیزات اشاره نمود. به تازگی، ودافون هشدار داده است که ممنوعیت کلی هواوی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر شبکه 5G بگذارد، و استدلال کرد که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تجهیزات این شرکت باعث بوجود آمدن خطرات امنیتی شده وجود ندارد. افشای این آسیب‌پذیری تاریخی و رویکرد هواوی برای وصله کردن آن‌ها، همچنان سوالاتی را پیرامون امنیت تجهیزات این کمپانی بوجود می‌آورد.

 

 

خروج از نسخه موبایل