انتقاد علیه فروشگاه گوگل‌ پلی در پی ظهور نرم‌افزارهای مخرب

اخیراً، فروشگاه گوگل‌ پلی با هشدارها و انتقادات مختلفی درباره برنامه‌های کاربردی حاوی بدافزار روبه‌رو شده است که اغلب به مدت طولانی یا حتی سال‌ها در فروشگاه وجود داشته و توسط تعداد زیادی از کاربران نیز نصب شده‌اند.

این هشدار‌ها مربوط به چهار برنامه VPN و دو برنامه سلفی است که بیش از 500 میلیون مرتبه نصب شده‌اند؛ این برنامه‌ها حاوی تبلیغ نرم‌افزارهای مخرب بوده و به دنبال مجوزهای خطرناکی هستند که می‌توانند آسیب جدی به سیستم وارد کنند.

صرف نظر از تلاش‌های چشمگیر برای برطرف سازی آن، این مساله همچنان فراگیر بوده و کاربران را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

Google Play Protect فروشگاهی است که قصد دارد در برابر آسیب‌پذیری برنامه‌ها، اقداماتی را ارایه کند. در همین راستا، در سال 2018، گوگل بیان کرد: ” ما توسعه دهندگان مخرب را سریعتر شناسایی و حذف کرده، و ورود برنامه‌های کاربردی مخرب پیشین به فروشگاه گوگل پلی را متوقف کردیم. تعداد درخواست‌های رد شده در برنامه‌ها بیش از 55٪ افزایش یافته، و ما تعلیق این برنامه‌ها را بیش از 66٪ افزایش داده‌ایم.”

با این حال، این هشدارها هنوز هم به قوت خود باقی است و برنامه‌های مخرب هنوز برای نصب در فروشگاه رسمی گوگل در دسترس هستند.

در هر صورت، اندروید گوگل (و iOS اپل) به تدریج باعث می‌شوند تا کاربران بتوانند مجوزهای اعطا شده و برنامه‌های مخرب را ردیابی کنند و به کاربران هشدار می‌دهند تا از اقدامات امنیتی استفاده کنند، با احتیاط کلیک کرده و تلفن‌های هوشمند خود را امن نگه دارند و بدین صورت از هرگونه اقدام خرابکارانه متجاوزین، محفوظ بمانند.

تمامی این موارد، با توجه به این واقعیت است که حملات هوشمندانه بدافزارها هنوز پابرجا هستند و تشخیص و شناسایی آن‌ها بسیار دشوار است.

خروج از نسخه موبایل