راهکار جامع در زمان افزایش تهدیدات سایبری

با توجه به پیشرفت فناوری و توسعه ابزارهای هک و افزایش تهدیدات سایبری توسط مجرمان، بدیهی است که مخاطرات امنیتی در گذر زمان تغییر می‌کنند. بنابراین باید پیش از هر چیز بین تهدیدات کنونی و مخاطراتی که از گذشته وجود دارند توازن برقرار شود. همچنین باید تدابیر مورد نیاز برای مقابله با تهدیدات جدید و پیامدهای ناشی از آنها و تأمین هزینه‌های مربوط به راهکارهای دفاعی جدید ایجاد گردند.

از طرفی ممکن است سطح مخاطره تهدیدات امنیتی احتمالی موجود در یک سازمان از حالت عادی بالاتر باشد. در چنین شرایطی سطح هشدار نیز باید تشدید یافته و قابلیت‌های زیر را ایجاد کند:

در این مطلب از فراست عواملی که باعث ایجاد تغییر در مخاطرات امنیتی می‌شوند و اقداماتی که سازمان‌ها در مواجه با حملات سایبری باید انجام دهند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عوامل تأثیرگذار بر روی مخاطرات سایبری یک سازمان

ظهور اطلاعات جدید مبنی بر تشدید تهدیدات سایبری توسط تیم امنیتی یک سازمان می‌تواند منجر به تغییر دیدگاه آن سازمان نسبت به تهدیدات شود.

افزایش مخاطرات امنیتی ممکن است ناشی از تقویت موقت قابلیت‌های مهاجمان باشد. برای مثال شناسایی یک آسیب‌پذیری روز صفر در یک سرویس پرکاربرد می‌تواند دلالت بر سوءاستفاده پیوسته مهاجمان از این آسیب‌پذیری داشته باشد. چنین تهدیدی همچنین ممکن است مخصوص یک سازمان، بخش یا حتی کشور خاصی باشد که از تنش‌های ژئوپلیتیک یا هکتیویسم ناشی شده‌اند.

بنابراین سازمان‌های بزرگ و کوچک باید اقدامات لازم برای واکنش سریع و به‌موقع به رویدادهای مخاطره‌آمیز را انجام دهند. کسب‌وکارها معمولاً نمی‌توانند تأثیر خاصی بر روی سطح حمله داشته باشند. همچنین مهاجمان همواره در حال تلاش برای سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های شناخته شده، پیکربندی‌های اشتباه و حمله از طریق اعتبارنامه‌های کاربری (مثل اسپری کردن کلمه عبور، سوءاستفاده از رمزهای لو رفته یا استفاده مجدد از توکن احراز هویت) هستند. بنابراین تیم‌های امنیتی باید با تمرکز بر روی کاهش آسیب‌پذیری از میزان پیامدهای منفی حملات سایبری نیز بکاهند. حذف قابلیت این افراد برای استفاده از چنین تکنیک‌هایی می‌تواند ریسک مخاطرات سایبری را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

عوامل تأثیرگذار بر روی مخاطرات سایبری یک سازمان

اقدامات قابل انجام

ابتدا کلیه سازمان‌ها و کسب‌وکارها باید از وجود اصول و پایه‌های امنیتی و کنترل‌های بهداشت سایبری جهت حفاظت از دستگاه‌ها، شبکه‌ها و سیستم‌ها اطمینان یابند. انجام اقدامات زیر به سازمان‌ها برای ارزیابی و سنجش میزان امنیت محیط به‌ویژه در زمان تشدید تهدیدات سایبری بسیار حیاتی کمک می‌کند.

البته سازمان‌ها معمولاً نمی‌توانند در مدت کوتاه تغییرات گسترده‌ای را در سیستم‌های‌شان ایجاد نمایند ولی در هر صورت باید تلاش کنند تا اقدامات زیر را به ترتیب اولویت انجام دهند.

بررسی وصله‌های امنیتی سیستم‌ها

اعتبارسنجی کنترل‌های دسترسی

 

اطمینان از عملکرد سازوکارهای دفاعی

برای اطمینان از عملکرد دفاعی سیستم؛ موارد زیر را بررسی کنید:

ثبت گزارش وقایع و نظارت

بازبینی نسخه‌های پشتیبان

برنامه‌ریزی‌های لازم برای حادثه را انجام دهید.

بررسی ردپای موجود در اینترنت

واکنش به فیشینگ

دسترسی‌های شخص ثالث

جلب همکاری سایر تیم‌های سازمان

اقدامات پیشرفته

کلیه سازمان‌های بزرگ و کوچک باید جهت پیاده‌سازی تدابیر امنیتی مورد نیاز، همه اقدامات ذکر شده در این مطلب را انجام دهند. سازمان‌ها و قانون گذارانی که از فریم‌ورک ارزیابی سایبری (CAF[1]) برای درک مخاطرات امنیتی استفاده می‌کنند باید بدانند که CAF شامل راهنمایی‌هایی درباره این اقدامات است. بنابراین شرکت‌هایی که توجه چندانی به این موارد ندارند باید در صورت تشدید تهدیدات، بلافاصله در تصمیمات‌شان تجدید نظر نمایند.

بنا بر توصیه کارشناسان امنیتی، کسب‌وکارهایی که از منابع و اطلاعات حساس بیشتری استفاده می‌کنند باید اقدامات زیر را هم انجام دهند:

برای مطالعه سایر مقالات در حوزه امنیت سایبری اینجا کلیک کنید

 

[1] Cyber Assessment Framework

 

منبع: ncsc.gov.uk

خروج از نسخه موبایل