اخبار امنیت سایبری

باگ iOS و امکان دسترسی به دوربین گوشی‌های آیفون

در آخرین نسخه iOS، باگی وجود دارد که با ورود کاربر به فیس‌بوک، دوربین آیفون را باز کرده و زمینه دسترسی به دوربین‌ها را برای این غول شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌کند.
یکی از سخنگویان اپل، در این خصوص گفته است که باگ موجود در سیستم عامل iOS، به برنامه فیس‌بوک امکان می‌دهد «زمانی که کاربران بر روی عکس‌ها کلیک می‌کنند، به صفحه دوربین که در کنار بخش خبرها قرار دارد بروند». او به روزنامه گاردین گفته است که: «ما هیچ گونه شواهدی از عکس‌ها یا ویدیوهای بارگذاری شده در اینترنت به وسیله این باگ را نداریم».
شرکت اپل برای حل این مشکل تصمیم دارد به زودی یک وصله امنیتی انتشار دهد.
کاربران با توجه به تناسب تبلیغات بر اساس نیازهای‌شان، معتقدند که فیس‌بوک به مکالمات آنها گوش کرده یا محتوای پست‌های آنلاین‌شان را می‌خواند؛ مطلبی که این شرکت اگر چه بارها آن را رد کرده است. خبرهای منتشر شده در مورد این باگ، احتمالاً آتش چنین شایعه‌هایی را شعله‌ورتر نیز خواهد کرد.
Richard Gold، رئیس مهندسی امنیتی Digital Shadows می‌گوید: «برنامه‌های تلفن‌های هوشمند ما در واقع نقطه دید و نقطه دسترسی به زندگی‌های شخصی‌مان هستند. افراد حق دارند در خصوص مناسب بودن ابزارهایی که توسط شرکت‌ها برای محافظت از حریم خصوصی و داده‌های کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند، اظهار نگرانی کنند».
بنا به گفته Gold، «باگ‌هایی مانند این باگ، اعتماد شکننده میان شرکت‌ها و عموم مردم را فرسوده‌تر می‌کند، حتی اگر منشأ آنها بی‌ضرر هم باشد».
Gold و سایر محققان امنیتی، این باگ را غیرعمدی و بی‌ضرر می‌خوانند. Chris Moralesسرپرست بخش تحلیل امنیتی در Vectra اعتقاد دارد: «این مطلب که فیس‌بوک می‌تواند دوربین آیفون را فعال کند، اندکی وحشت‌آور است اما هیچ شواهدی در خصوص عکس‌ها یا ویدیوهایی که به دلیل این باگ بر روی اینترنت بارگذاری شده‌اند، وجود ندارد. این موضوع نشان می‌دهد که این باگ تقریباً بی‌ضرر است و با وجود ایجاد امکان دسترسی فیس‌بوک به دوربین نمی‌توان آن را یک حفره یا شکاف در داده‌ها یا حریم خصوصی کاربران در نظر گرفت. ساده‌ترین کاری که می‌توان انجام داد این است که استفاده از دوربین را در تنظیمات برنامه‌ها در آیفون غیرفعال کرد».
Gold به این موضوع اشاره کرده که «این باگ، به نظر شبیه یک باگ معمولی است که متأسفانه از آزمون‌های کنترل کیفیت در رفته است. با توجه به موقعیت فیس‌بوک در بازار و حساسیت عمومی نسبت به حریم خصوصی، مشخصاً هر باگی که حتی اشاره‌ای به از بین رفتن حریم شخصی داشته باشد، از دید عموم بسیار جدی تلقی می‌شود».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0