اخبار امنیت سایبری

منسوخ شدن فناوری VPN با ابداع یک سیستم امنیتی غیرقابل ردیابی

به تازگی تراشه رایانه‌ای جدیدی تولید شده است که امکان ارسال اطلاعات با استفاده از ارتباطات غیرقابل هک یک‌بار مصرف را فراهم می‌کند.
محققان دانشگاه سنت اندروز، دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله (به اختصار KAUST) و مرکز تحقیقات غیرمتعارف علوم (CUP Sciences)، یک سیستم امنیتی غیرقابل ردیابی تولید کرده‌اند که انتظار می‌رود منجر به ایجاد انقلابی در زمینه محافظت از حریم خصوصی ارتباطات شود.
این تیم بین‌المللی که متشکل از محققان و دانشمندان مختلف است، تراشه‌هایی نوری تولید کرده‌اند که امکان ارسال اطلاعات از شخصی به شخص دیگر را با استفاده از یک ارتباط غیرقابل هک فراهم می‌کند. گفته می‌شود که این ارتباطات، محرمانگی کاملی دارند زیرا بیشتر از هر فناوری دیگری امکان محافظت از داده‌های محرمانه در آن وجود دارد.
سیستم پیشنهادی این محققان، از تراشه‌های سیلیکونی استفاده می‌کند که حاوی ساختارهای پیچیده‌ای هستند. این ساختارها به صورت غیرقابل بازگشت تغییر داده می‌شوند تا اطلاعات را در قالب یک کلید یک‌بار مصرف ارسال کنند که امکان بازسازی یا تفسیر آنها توسط مهاجمان وجود ندارد.
امنیتی برای آینده
هر چند فنون رمزنگاری استاندارد فعلی امکان ارسال سریع اطلاعات را فراهم می‌کند اما الگوریتم‌های کوانتومی و رایانه‌های قوی آینده می‌توانند آنها را هک کنند. به گفته این تیم تحقیقاتی، روش جدید پیشنهاد شده برای رمزنگاری داده‌ها غیرقابل هک است و در آن از شبکه‌های ارتباطی فعلی استفاده می‌شود. همچنین این روش در مقایسه با ارتباطات رمزنگاری شده سنتی، فضای کمتری را روی این شبکه‌ها اشغال می‌کند.
دکتر Andrea Fratalocchi دانشیار مهندسی برق در دانشگاه KAUST و مدیر این مطالعه اعتقاد دارد که سیستم امنیتی جدید این تیم برای دوره یارانش کوانتومی یک ضرورت محسوب می‌شود. وی گفته است که: «با ظهور رایانه‌های قدرتمند کوانتومی، تمام رمزنگاری‌های فعلی در زمان بسیاری کوتاهی نقض می‌شوند و حریم خصوصی ارتباطات فعلی و مهم‌تر از آن، گذشته ما تهدید خواهد شد. به عنوان مثال، یک مهاجم می‌تواند پیام رمزنگاری شده‌ای را که امروز ارسال می‌شود، ذخیره کند و منتظر بماند تا فناوری‌های مناسب برای رمزگشایی این ارتباطات ابداع شود. پیاده‌سازی راهکارهای امنیتی مقرون به صرفه و انبوه برای صیانت از امنیت جهانی یک مشکل جهانی است که این مطالعه، پتانسیل لازم جهت حل آن برای همه افراد را در هر جایی دارد. اگر بتوان این طرح را در سطح جهانی پیاده‌سازی کرد، هکرهای رمزنگاری باید به دنبال شغل جدیدی باشند».
این تیم تحقیقاتی در حال حاضر مشغول تولید برنامه‌های کاربردی تجاری برای این فناوری ابداع شده هستند و قصد دارند که به زودی یک نسخه اولیه کاملاً کاربردی از آن را ارایه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0