فرهنگ لغت امنیت

ثبت کننده صفحه کلید یا کی‌لاگر | Keylogger

ثبت کننده صفحه کلید یا کی‌لاگر (Keylogger) یک برنامه مانیتورینگ کامپیوتری است که تمام حرکات کاربر را ذخیره می‌کند. به عبارت دیگر، اگر کاربر مطلبی را تایپ کند، کلیه کلمات و حروف ذخیره شده و برای صاحب کی‌لاگر ارسال می‌شود. هدف اصلی صاحبان کی‌لاگر به دست آوردن رمز عبور و نام کاربری کاربران است. با به دست آوردن نام کاربری و رمز عبور که جزو اطلاعات محرمانه هستند، حریم شخصی کاربر ازبین خواهد رفت.

کی‌لاگر ها به طرق مختلف روی رایانه شخص قربانی نصب می‌شود. تمام حروف تایپی در یک فایل که لاگ نام دارد ذخیره شده و در زمان‌های معین برای صاحب کی‌لاگر ارسال خواهد شد. کی‌لاگر‌ها که keystroke هم نامیده می‌شوند می‌توانند برای گوشی‌های تلفن همراه و سیستم‌عامل‌هایی همچون اندروید و اپل مورد استفاده قرار بگیرند. کی‌لاگر‌ها برای نصب روی سیستم از بد‌افزارها بهره می گیرند تا بتوانند اطلاعات شناسه شخصی یا pii را به سرقت ببرند. به طور مثال، با نصب کی‌لاگر روی یک سیستم، در صورتیکه کاربر مشخصات بانکی خود را تایپ کند، شماره کارت، رمز عبور و دیگر پارامترهایی که در صفحه مرورگر تایپ می‌شود، سپس در یک فایل ذخیره شده و برای هکر ارسال می‌شود.

بد‌افزارهایی که حاوی کی‌لاگر هستند می‌توانند در کنار نرم‌افزارهای رایگانی که در اینترنت وجود دارند و به نظر مفید می‌رسند قرار گیرند. به این ترتیب، پس از نصب برنامه توسط کاربر، کی‌لاگر نیز فعال می‌شود. یک نوع کی‌لاگر مبتنی بر سخت‌افزار وجود دارد که به عنوان یک واسط میان کیبورد و رایانه قرار می‌گیرد و شبیه مبدل‌های پورت‌های PS/2 و USB است، در نتیجه، هکر‌ها قادر خواهند بود آن را از دید کاربر مخفی نگه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0