اخبار امنیت سایبری

6 خطر جدی در اثر استفاده از وای فای رایگان نا امن

مردم بر این باورند که: اتفاقات خوب رایگان اتفاق می‌افتند، اما نه تمام آن‌ها. این پست شما را از خطرات وای فای رایگان و برخی از نکاتی که هنگام اتصال به شبکه‌های Wifi لازم است بدانید مطلع می‌سازد.

امروزه تقریباً تمام مکان‌های عمومی، از کافی‌شاپ‌ها گرفته تا کتابخانه‌های عمومی، همچنین فرودگاه‌ها و رستوران‌ها وای فای رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهند و چه کسی هست که از کلمه “رایگان” خوشش نیاید؟ ما همگی این کلمه را دوست داریم و مشتاقیم که همه جا این واژه را بشنویم و وقتی که کلمه رایگان به اینترنت نیز مربوط می‌شود، مردم نمی‌توانند جلوی خودشان را بگیرند و در این دیوانگی ناشی از هیجان زیاد، آن‌ها به صورت آگاهانه و یا ناخودآگاه اطلاعات خود را برای کلاهبرداران در معرض افشا قرار می‌دهند.

وقتی شما به یک وای فای رایگان ناامن متصل هستید، یک مهاجم می‌تواند به تمام اطلاعاتی که به صورت آنلاین در حال رد و بدل کردنشان هستید از جمله اطلاعات ورود به سایت‌ها و اطلاعات بانکی‌تان دسترسی داشته باشد.

خطرات وای فای رایگان در مکان‌های عمومی همواره در کمین شماست.

بزرگ‌ترین خطرات وای فای رایگان نا امن

وقتی شما از یک وای فای ناامن استفاده می‌کنید، یک مهاجم یا هکر می‌تواند:

  1. اطلاعات مربوط به آیدی و رمزهایتان را دریافت کند.
  2. به داده‌هایی که توسط گوشی و یا کامپیوترتان در حال رد و بدل شدن است دسترسی داشته باشد. از این طریق، آن‌ها می‌توانند داده‌هایی تهیه کنند که شامل وب‌سایت‌هایی است که شما اکثراً از آن‌ها بازدید می‌کنید و از طرف این وب‌سایت‌ها برنامه حمله به شما را طراحی کنند.
  3. به کامپیوتر شما، شبکه و داده‌هایتان دسترسی پیدا کند.
  4. بر روی دستگاهتان یک بدافزار مخرب پیاده کند.
  5. حسابی که شما در حال استفاده از آن هستید را بدزدد، وارد همان حساب شده و برای اهدافی شوم مورد استفاده قرار دهد.
  6. شما را به یک صفحه وب فیشینگ شده ببرد و در آنجا ممکن است شما اطلاعات شخصیتان را برای او افشا کنید.

نکات امنیتی مربوط به هات‌اسپات‌های وای فای

نکات امنیتی مربوط به هات‌اسپات‌های وای فای

علاوه براینکه باید از خطرات وای فای رایگان در محیط های عمومی آگاه باشید، در ورد هات‌اسپات‌های وای فای نیز اصولی را باید رعایت کنید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. در هنگام اتصال و استفاده از وای فای های رایگان از بازدید از سایت‌هایی که به ورود شما و یا به اطلاعات بانکی‌تان نیاز دارند مانند سایت‌های اجتماعی، حساب‌های ایمیل، حساب‌های بانکی آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی اجتناب کنید.
  2. اگر باید وارد شوید، آنگاه وب‌سایت‌هایی با پیشوند HTTPS را ترجیح دهید. با این حال هشدار داده می‌شود که اگرچه این وب‌سایت‌ها ممکن است امن باشند اما کاملاً عاری از خطا و اشتباه نیستند.
  3. اگر شما باید یک تراکنش آنلاین بانکی را به صورت اورژانسی چک کنید همیشه یک وای فای امن را ترجیح دهید حتی اگر رایگان نباشد.
  4. انتقال فایل(file sharing) را بر روی سیستم خود غیرفعال کنید این کار ریسک حمله مهاجم به فایل‌های شخصی روی سیستم شما را به حداقل می‌رساند.
  5. کلمات عبور قوی‌ای ایجاد کنید. از استفاده از کلمات دیکشنری، اسم افراد، تاریخ تولد و یا نام حیوان خانگی‌تان اجتناب کنید. در پسوردهایتان از حروف بزرگ و کوچک، کاراکترها، کلمات و عبارات بی‌معنی استفاده کنید.
  6. برای حساب‌های آنلاینتان از پسوردهای متفاوتی استفاده کنید.
  7. از تیک زدن گزینه‌های “مرا به خاطر بسپار”، ” پسورد را به خاطر بسپار” و ” از حساب خارج نشو” خودداری کنید.
  8. همیشه به صورت دستی شبکه‌های وای فای را انتخاب کنید. به کامپیوتر و گوشی‌تان اجازه ندهید به صورت اتوماتیک به آن‌ها متصل شوند.
  9. وقتی از وای فای استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید.
  10. از این که آنتی‌ویروس کامپیوترتان و یا برنامه امنیتی گوشی‌تان، سیستم‌عامل دستگاهتان، نرم‌افزارها و مروگرهای وب به‌روز است اطمینان حاصل کنید.

کوین کلارک، معاون دستیار دادستان در دفتر دادستانی شهر مونموت، می‌گوید”احتمال هک شدن شما به مراتب بیشتر از احتمال سرقت از خانه‌تان است و این کسب و کاری بزرگ است”

پس به خاطر بسپارید که استفاده از وای فای رایگان تا زمانی خوب است که جهت گشت‌وگذار در اینترنت به کار گرفته شود نه بیشتر و خطرات وای فای رایگان همواره در کمین شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0