مقالات امنیت سایبری

چطور یک رمز عبور امن بسازیم؟

مهمترین ویژگی‌های یک رمز عبور امن و پسورد قوی

آنچه درون مقاله چطور یک رمز عبور امن بسازیم؟

بکارگیری رمز عبور امن یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از دستیابی هکرها به سیستم و شبکه‌ها است. با توجه به نقش تأثیرگذار اینترنت، ما هر روزه بیش از هر زمان دیگری وقت‌مان را در این فضا سپری می‌کنیم. رمز عبور قوی یک کلید امنیتی برای قلمروی شخصی یا اداری شما است. برای تمام حساب‌های آنلاینی که در فضای مجازی ایجاد می‌کنید نیاز به ایجاد یک رمز عبور امن دارید. بیشتر افراد برای ساده‌تر شدن کارشان، از یک کلمه عبور ساده و قابل حدس برای تمامی دستگاه‌هایشان استفاده می‌کنند.

از آنجایی که اهمیت داشتن یک کلمه عبور سخت بسیار مهم است قرار در این مقاله از فراست در مورد روش‌­ها و اصول انتخاب رمز قوی و آموزش ساخت انواع پسورد قوی بپردازیم. پس برای آگاهی بخشی بیشتر امنیتی خود تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

رمز عبور چیست؟

رمز ورود یا کلمه عبور (Password) ) تشکیل شده از یک کلمه یا مجموعه ای از کاراکترها و نمادهایی که برای تأیید هویت شما در سیستم‌ها و خدمات آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک کلمه عبور به صورت معمول به عنوان یک رشته مخفی از نویسه‌ها استفاده می‌شود که فقط کسی که دارای آن رمز است، می‌تواند به حساب کاربری یا سرویس مربوطه دسترسی پیدا کند.

رمز عبور چیه؟
رمز عبور چیه؟

نکات مهم در انتخاب رمز عبور مناسب و اهمیت حفاظت از پسورد قوی

خیلی از کاربران نسبت به امنیت رمز عبورشان آگاهی‌­های لازم را ندارند. در ادامه این مقاله، اقدام­‌های احتیاطی مهمی که باید حتماً از آنها پیروی کنید را بیان می‌­کنیم:

  • هر دستگاهی باید یک رمز عبور امن متفاوت داشته باشد. در حال حاضر، تلفن‌­های هوشمند مجهز به انواع سازوکارهای قفل صفحه (PIN، الگو، رمز عبور، قفل صوتی و …) هستند. در رابطه با رمز عبور و PIN، از به کار بردن رمزهایی مثل 1234 یا 5678 یا سال تولد خود و عزیزان‌تان خودداری کنید چون حتی یک فرد بی‌تجربه و غیرحرفه‌ای هم توانایی هک کردن چنین رمزهای عبور ضعیفی را دارد.
  • نباید رمز عبور خود را با اعضای خانواده یا دوستان به اشتراک بگذارید. در واقع شما باید از اطلاعات شخصی خودتان در برابر همه افراد و حتی اعضای خانواده‌ محافظت کنید.
  • تمام حساب‌های کاربری آنلاین باید رمزهای عبور متفاوت و منحصربه­‌فردی داشته باشند. هرگز با استفاده از یک رمز عبور عمومی کلی برای همه حساب‌­های کاربری، کار هکرها را برای دسترسی به ایمیل، حساب‌های بانکی و شبکه‌های اجتماعی‌تان آسان­ نکنید.
  • هرگز رمزهای عبور و سایر اطلاعات حساب‌های کاربری آنلاین خودتان را بر روی کاغذ یادداشت نکنید. هکرها از هر راهی برای به دست آوردن رمز عبور شما استفاده می‌کنند. سعی کنید حافظه‌تان را به روش‌های مختلفی تقویت کنید تا نیازی به یادداشت کردن رمزهای عبور نداشته باشید.
  • ما امروزه در دنیای آنلاین زندگی می‌کنیم و این فضا در برابر انواع حملاتی که توسط ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها و سایر خطرات مخرب موجود در اینترنت صورت می‌گیرند، بسیار آسیب‌پذیر است.
  • همیشه بر روی یک آنتی ویروس خوب که از حساب‌های کاربری آنلاین و رایانه‌ شما محافظت می‌کند، سرمایه‌گذاری کنید. به طور مدام بررسی کنید که دستگاه‌های دیجیتال به‌­روز هستند و جدیدترین به‌­روزرسانی‌های امنیتی بر روی آن‌ها نصب شده‌اند. همیشه قابلیت به‌روزرسانی خودکار را بر روی دستگاه های خود فعال نگه دارید.
شرکت پارس آوان به‌عنوان توزیع‌کننده انحصاری محصولات eScan در ایران سابقه‌ای ۱۰ساله در ارائه برترین محصولات امنیت سایبری دارد. با خرید هوشمندانه آنتی‌ویروس escan از شرکت پارس آوان دیگر بدون دغدغه و نگرانی از حملات سایبری از سازمان و شبکه های امنیتی خود محافظت کنید.

در نهایت، وقتی کارتان با رایانه یا لپ‌تاپ تمام شد، یا حتی برای لحظاتی پای سیستم خود نیستید فراموش نکنید که حتماً سیستم خود را یا خاموش یا ورود به بخش کاربری خود را قفل کنید؛ همچنین وقتی از وای­‌فای یا بلوتوث استفاده نمی‌کنید آنها را غیرفعال کنید. قطعاً تمایلی ندارید که هکرها راهی برای نفوذ به دستگاه شما داشته باشند.

انواع رمز عبور امن و اصول انتخاب رمز قوی

تا به اینجا نحوه ساخت رمز عبور قوی را یادگرفته اید، رمزهای عبور به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک ویژگی‌ها و استفاده‌های خود را دارند. در ادامه، انواع مختلف رمزهای عبور را توضیح داده‌ام:

کلمه عبور ساده (Simple Passwords):

این نوع رمزها عمدتاً از حروف الفبا یا اعداد ساده تشکیل شده‌اند و به راحتی قابل حدس زدن هستند و به راحتی شما مورد هجوم هکرها قرار می‌گیرید. مثال: “password” یا “123456”.

کلمه عبور ترکیبی (Complex Passwords):

رمزهای عبور ترکیبی شامل ترکیب حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها هستند. این نوع رمزها به صورت تصادفی ایجاد می‌شوند و به امنیت بیشتری دارند. مثال: “P@ssw0rd!” یا “S3c#r1ty”.

کلمه عبور عبارت (Passphrases):

رمزهای عبور عبارت به جای یک رشته کوتاه، از یک جمله یا عبارت طولانی تشکیل شده‌اند. این نوع رمزها معمولاً به طور تصادفی انتخاب نمی‌شوند و از نظر امنیتی بسیار قوی هستند. مثال: “TodayIsASunnyDayInSeptember!”

کلمه عبور دومرحله‌ای (Two-Factor Authentication – 2FA):

در این حالت، به جای استفاده از یک رمز عبور تنها، دو مرحله برای ورود به حساب مورد نیاز است. این مراحل ممکن است شامل چیزهایی مانند کد تایید موقت ارسالی به تلفن همراه یا اثر انگشت باشند.

کلمه عبور یکبار مصرف (One-Time Passwords – OTP):

این نوع رمزها به صورت تایید موقت و قابل استفاده برای یک بار مصرف هستند. معمولاً از طریق پیامک یا اپلیکیشن‌های مخصوص تولید می‌شوند.

کلمه عبور پیش‌ساخته (Pre-Generated Passwords):

این نوع رمزها از قبل توسط سیستم‌های مدیریت رمز عبور ایجاد می‌شوند و به کاربران ارائه می‌شوند.

حتما این مقاله را بخوانید: بیومتریک چیست ؟ ویژگی‌ها و انواع بیومتریک

رمز عبور بیومتریک (Biometric Passwords):

در این نوع رمزها، ویژگی‌های بیولوژیکی مانند اثر انگشت، چهره، صدا و … را به عنوان اطلاعات احراز هویت مورد استفاده قرار می‌دهند.

استفاده از این رمز عبورهای سخت به شرایط امنیتی و کاری شما بستگی دارد اما در اغلب موارد، ترکیبی از رمز عبور قوی و دومرحله‌ای احراز هویت (2FA) به عنوان یک راهکار امنیتی پیشنهاد می‌شود.

رمز عبور بیومتریک
رمز عبور بیومتریک

برای ورود به حساب درکنار رمز عبور امن چه چیز دیگری لازم است؟

ساخت یک نام کاربری و رمز عبور امن برای حساب‌های آنلاین بسیار مهم است. در اینجا چند مرحله برای ساخت یک نام کاربری امن برای شما آورده ایم.

  • نام کاربری خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که برای شما معنی داشته باشد اما اطلاعات شخصی نباشد.
  • از استفاده از نام‌های کامل، تاریخ تولد یا اطلاعات شخصی دیگر در نام کاربری خود پرهیز کنید.
  • اگر ممکن است برای حساب‌های مختلف از نام‌های کاربری مختلف استفاده کنید تا امنیت حساب‌های خود را افزایش دهید.

چگونه یک پسورد قوی بسازیم؟

برای داشتن یک رمز عبور سخت باید در ابتدا با ساختار یک کلمه عبور آشنایی داشته باشید. رمز عبور امن باید از اجزا و قواعد خاصی پیروی کند تا بتواند امنیت حساب‌های شما را تضمین کند. در ادامه برای شما ساختار کلمه عبور امن را توضیح داده‌ام:

1. رمز عبوری را انتخاب کنید که هیچ فردی نتواند به راحتی آن را حدس زده یا هک کند. کلمه یا عبارتی را که برای شما اهمیت خاصی دارد (مثل تاریخ تولد یا اسم یکی از اعضای خانواده‌) را انتخاب نکنید. معمولاً هر شخصی با کمی بررسی و جستجو می‌تواند چنین اطلاعاتی را جمع‌آوری کند.

2. از رمزهای عبور پیش‌فرض استفاده نکنید، چون کرک کردن این رمزها بسیار آسان است. چند نمونه از چنین رمز عبورهایی عبارتند از password، password123، 1234، admin و guest. چنین رمزهای عبوری به راحتی در اینترنت پیدا می‌شوند.

3. رمزهای عبورتان را با دیگران به اشتراک نگذارید. این کار یعنی دعوت کردن از دیگران برای ورود به حساب‌های آنلاین شما و معمولاً از آنها جهت سرقت هویت استفاده می‌شود.

پسورد اسنپ چت
پسورد اسنپ چت

4. رمز عبوری را انتخاب کنید که به اندازه کافی طولانی باشد. طول رمز عبور شما باید حداقل 8 الی 10 کاراکتر باشد؛ هر چه طولانی‌تر امن‌تر. اگر چه بعضی از وب سایت‌ها یا برنامه‌­های کاربردی ممکن است برای طول رمز عبور محدودیت داشته باشند.

پسورد برای ایمیل
پسورد برای ایمیل

5. حداقل از یک حرف کوچک و یک حرف بزرگ در رمز عبورتان استفاده کنید. این حروف کوچک یا بزرگ نباید همراه هم باشند. ترکیب کردن آنها (قرار ندادن حروف کوچک یا بزرگ پشت سرهم) باعث سخت‌تر شدن پیش‌بینی رمز عبور می‌شود. “JeCaMiJe_” و “HouseOnSpooner#1500” دو نمونه رمز عبوری هستند که با این راهبرد ایجاد می‌شوند.

6. در رمزهای عبور از فاصله استفاده کنید. بسیاری از سیستم‌های رمز عبور امکان استفاده از کاراکتر فاصله را برای کاربران فراهم نکرده‌اند. با این حال، بهتر است در سیستم‌هایی که امکان انجام این کار وجود دارد، یک فاصله در وسط رمز عبور قرار دهید. خط زیر یا “_” هم می‌تواند همین کار را انجام دهد.

رمز عبور برای ورود به سامانه یکپارچه
رمز عبور برای ورود به سامانه یکپارچه

7. برای حساب‌های مختلف خود، رمزهای عبور مشابه ولی مجزا ایجاد کنید. می‌توانید از کلمه­‌های مناسب و مشابه استفاده کرده تا به شما برای حفظ کردن رمزهایتان کمک کنند، بدون این که موجب کرک شدن آسان آنها شود. به عنوان مثال می‌توانید JeCaMiJe_ را به my kids JeCaMiJe تبدیل کنید یا رمز عبوری مثل HouseOnSpooner#1500 را به 1500*my first House On Snooper تغییر دهید.

8. رمز عبور خودتان را نوشته و در مکانی امن قرار دهید. محلی را انتخاب کنید که از رایانه شما (و چشم افراد کنجکاو) دور باشد اما در عین حال بتوانید به آسانی به آن دسترسی داشته باشید. به این ترتیب اگر رمز عبورتان را فراموش کردید می‌توانید بدون دردسر آن را بازیابی کنید.

9. هنگام نوشتن رمز عبور، آن را با یک الگوی خاص تبدیل به یک کد کنید تا تفسیر آن برای دیگران سخت‌تر شود. مثلاً می‌توانید رمز عبوری مثل 0ri7%Gi6_ll را به صورت 2tk9&Ik8_nn بنویسید،در این مثال به کاراکتر اصلی 2 واحد اضافه شده است. در نتیجه هر کاراکتر الفبایی یا عددی 2 واحد بزرگ‌تر از کاراکتر اصلی است.

10.استفاده از مدیر رمز عبور password manager  به شما کمک می‌کند رمزهای عبور پیچیده‌تری ایجاد کنید و آنها را به امان نگه دارید.

11. همیشه به خاطر داشته باشید که منظماً رمزهای عبور خود را تغییر دهید. این کار امنیت حساب‌های شما را تقویت می‌کند.

یادگیری این اصول و رعایت آنها به شما کمک می‌کند کلمه عبور خیلی سخت و امنی ایجاد کنید و از حملات نفوذی و تخمینی جلوگیری کنید.

نحوه آموزش ساخت رمز عبور قوی

یک عبارت یا جمله را به عنوان پایه رمز عبور خود انتخاب کنید. چنین کاری، یک نقطه شروع خوب و مفید برای پیچیده کردن رمز عبور و سخت‌تر شدن امکان حدس زدن آن است، در عین حال باعث می‌شود بتوانید به راحتی رمز عبورتان را نیز حفظ کنید.

به خاطر داشته باشید که رمز عبور شما باید طولانی باشد (حداقل 10 کاراکتر) و از انواع کاراکترها (حروف کوچک و بزرگ، عددها، فاصله یا خط زیر و…) در آن استفاده شود. هر چند نباید از رمزهای عبوری که با اطلاعات شخصی­تان مرتبط هستند استفاده کنید اما باز هم می‌توانید رمز عبوری ایجاد کنید که بدون دردسر زیاد آن را به خاطر بیاورید. ایجاد یک جمله یا عبارت که در ذهن شما باقی بماند، راه خوبی برای ایجاد یک رمز عبور است.

یک رمز عبور میخوام
یک رمز عبور میخوام

بر خلاف آنچه بیشتر مردم تصور می‌کنند، استفاده از رمز عبور طولانی کار چندان پر زحمتی نیست. رمز عبورهای طولانی می‌توانند به گونه‌ای باشند که به خاطر سپردن و تایپ کردن آنها آسان‌تر باشد و مهم‌تر اینکه، کرک کردن آنها سخت‌تر است. رمز عبورهای طولانی از نظر محاسباتی و ریاضی پیچیده‌تر هستند بنابراین کرک کردن آنها سخت‌تر است.

هر چه رمزعبور شما طولانی‌تر باشد، احتمال اینکه با رمزعبور دیگران تفاوت داشته باشد بیشتر می‌شود و شما یک کلمه عبور منحصربفرد و قوی دارید.   شکل زیر مقایسه‌ای از طول کلمات مختلف مورد استفاده شده توسط کاربران است. تعداد کمی از این لیست‌ها حاوی کلماتی با طول بیشتر از 12 کاراکتر هستند.

از عبارت­‌هایی برای ایجاد رمزهای عبور که به آسانی قابل حفظ کردن باشند، استفاده کنید. می‌توانید با در نظر گرفتن حروف خاصی از عبارت ایجاد شده، رمز عبوری بسازید که به راحتی قابل حفظ کردن باشد. مطمئن شوید که جمله انتخابی شامل حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکترهای ویژه هم است.

به عنوان مثال اگر فردی را در نظر بگیریم که چهار فرزند به نام‌های Jessie، Cassey، Michael و Jenny دارد؛ وی می‌تواند رمز عبوری مثل jecamije را برای خودش انتخاب کند که از دو حرف ابتدایی نام هر یک از آنها تشکیل شده است. یا مثلاً اگر فردی قبلاً در منزلی در خیابان Spooner زندگی می‌کرده است می‌تواند عبارتی مثل houseonspooner را به عنوان پایه انتخاب کند.

در رمز عبورتان حداقل از یک حرف، عدد و کاراکتر ویژه در رمز عبور استفاده کنید. می‌توانید از یک خط زیرین یا هر علامت نگارشی دیگری را انتخاب کرده و به رمز عبورتان اضافه کنید تا رمز عبوری مثل jecamije_ را ایجاد کنید؛ همچنین با اضافه کردن یک نماد، رمز عبوری مثل houseonspooner#1500 به راحتی برای خود داشته باشید.

پسورد چیه؟
پسورد چیه؟

چند نمونه رمز عبور قوی

در اینجا برای اینکه شما یک دید بهتری از ساخت رمزهای عبور سخت داشته بایشید چند نمونه کلمه عبور قوی برای شما آورده‌ایم:

  • R#p$2wZq!
  • 8&mF@D$P1*
  • J!k9#Ls5P$
  • Q7p*Bz@T3%
  • @X6v#YtG4%
  • 2$D#VnH8a*
  • *RmW6s$E1n
  • U9#zK7o@Lm

منظور از کاراکتر در رمز چیست ؟ یا رمز کاراکتر چیست؟

در مفهوم معنی کاراکتر در رمز عبور و امنیت اطلاعات، “کاراکتر” به هر نوع علامت، نماد، حرف، یا عدد در رشته رمز عبور اشاره دارد. به عبارت دیگر، کاراکترها اجزای تشکیل‌دهنده رمز عبور هستند. رمزهای عبور می توان از 1 کارکتر تا 12 کارکتر باشند. به طور مثال: 6 کاراکتر به معنی داشتن یک رشته با 6 علامت، حرف، عدد یا نماد مختلف است. رمزهای عبور کوتاه تر به طور کلی امنیت کمتری دارند.

گذرواژه باید چند رقمی باشد ؟

8 کاراکتر به معنای ایجاد رمز عبور با 8 کاراکتر است. بهتر است برای افزایش امنیت رمز عبور از رشته‌های بلندتر و پیچیده‌تر استفاده کنید که شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها باشند. گذرواژه ۸نویسه تا 12 نویسه ایده آل ترین میزان برای تعیین کارکتر در کلمه عبور است.

منظور از کاراکتر خاص در کلمه عبور چیست؟

کاراکتر ویژه برای رمز عبور ، نمادهایی هستند که به طور معمول در کیبورد معمولی به صورت مستقیم قرار ندارند و برای تقویت امنیت رمز عبور استفاده می‌شوند. این کاراکترها شامل علائمی مانند !، @، #، $، %، ^، &، *، (، )، _، – و + می‌شوند. به عنوان مثال نمونه کاراکتر خاص در کلمه عبور:

  • کلمه عبور با یک علامت تعجب: MyP@ssw0rd!
  • کلمه عبور با یک نماد دلخواه: Secur1ty#C0de
  • کلمه عبور با یک خط تیره: Strong-P@ss
  • کلمه عبور با استفاده از کاراکترهای ویژه متعدد: $1#Pa&sw_0r+d

استفاده از کاراکترهای ویژه در رمز عبور، امنیت آن را افزایش می‌دهد و می‌تواند از حملات تخمینی توسط برنامه‌های خرابکارانه جلوگیری کند.

حروف غیر متوالی چیست؟

حروف غیر متوالی به حروفی اشاره دارند که در رشته یا سری متنی با یک ترتیب خاص نیامده و از یک توالی یا الگوی استاندارد خارج هستند. این نوع حروف معمولاً به عنوان کلمه عبور یا متون امنیتی استفاده می‌شوند تا سختی حدس زدن آنها توسط دیگران را افزایش دهند.

برای مثال، اگر شما یک رمز عبور امن به شکل “Kj$7#pQ” داشته باشید، این حروف غیر متوالی هستند زیرا حروف کوچک و بزرگ و همچنین نمادها و اعداد در یک ترتیب دقیق ظاهر نشده‌اند و از یک الگوی استاندارد خارج هستند.

استفاده از حروف غیر متوالی در رمزهای عبور به عنوان یک اصل امنیتی مهم مورد توصیه قرار می‌گیرد زیرا این کار سختی حدس زدن رمز عبور توسط حملات تخمینی را افزایش می‌دهد.

مدیریت رمز عبور امن
مدیریت رمز عبور امن

استفاده از برنامه مدیریت رمزهای عبور

 1. از یک نرم افزار مدیریت رمز عبور امن استفاده کنید. این نرم افزار به شما چنین امکانی را می‌دهد که فقط با وارد کردن رمز عبور اصلی، رمزهای عبور مختلف (مربوط به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی مختلف) را مدیریت کنید. به این ترتیب کار شما برای به خاطرسپردن و سازمان‌دهی رمزهای عبور مختلف ساده‌تر خواهد شد. برنامه‌های مدیریت کلمه عبور می‌توانند انواع رمزهای عبور امن، منحصربه ­فرد و پیچیده را تولید و مدیریت کنند و برای استفاده از این امکانات شما تنها نیاز به حفظ کردن رمز عبور اصلی دارید.

چند مورد از برنامه‌های محبوب مدیریت کلمه عبور عبارتند از LastPass، Dashlane، KeePass، 1Password و RoboForm است. برخی وب سایت‌ها و مقاله­‌های اینترنتی دارای اطلاعات و بررسی‌های خوبی از این برنامه‌ها و سایر نرم افزارهای مشابه هستند.

2. یک برنامه مدیریت رمز عبور، دانلود و نصب کنید. دستورالعمل‌های نصب برای هر نرم افزاری متفاوت و منحصربه‌فرد است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که هنگام نصب از دستورالعمل‌های لازم پیروی می‌کنید. در مجموع، شما باید وارد وب سایت نرم افزار مربوطه شده، بر روی گزینه دانلود مربوط به سیستم عامل خودتان کلیک کرده و سپس مراحل نصب را دنبال کنید.

3. برنامه مدیریت رمز عبور را تنظیم کنید. باز هم این فرایند بستگی به نرم افزار انتخابی شما دارد اما به صورت کلی شما باید یک رمز عبور اصلی (master) را انتخاب کنید که آن رمز عبور امکان تولید و حفظ کلمه عبور برای وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی مختلف و دسترسی به آنها را فراهم کند. برنامه‌های محبوب مدیریت رمز عبور معمولاً بسیار کاربرپسندتر هستند.

4. اولویت‌های مورد نظرتان را تعیین کنید. بیشتر برنامه‌های مدیریت رمز عبور به شما این امکان را می‌دهند که کلمه عبور اصلی را یا به صورت محلی استفاده کنید یا در دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی کنید.

خود شما می‌توانید تصمیم بگیرید که برنامه را طوری تنظیم کنید که به صورت خودکار در سایت‌های مختلف برای شما لاگین کند یا مثلاً برنامه را طوری تنظیم کنید که بررسی کند آیا رمزهای عبور شما به اندازه کافی سخت هستند و در فواصل زمانی منظم نیز تغییر داده می‌شوند یا خیر.

حتما این مقاله را هم بخوانید: احراز هویت دو مرحله‌ای چیست و چرا همین حالا باید آن را فعال کرد؟  

رمزهای عبوری که باید از آنها خودداری کنید.

از به کار بردن رمزهای عبور پیش‌فرض خودداری کنید. رمزهای عبوری مثل password، guest، user و admin به وفور در اینترنت پیدا می‌شوند و خیلی از سیستم‌های رایانه‌­ای به کاربران اجازه استفاده از چنین رمزهای عبوری را نمی‌دهند.

از به کار بردن دنباله‌های عددی خودداری کنید. دنباله‌هایی مثل 1234، 911، 112، 31415، 27183 یا 0000 به راحتی قابل حدس زدن هستند زیرا چنین دنباله‌هایی بسیار متداول و پرکاربردند.

از روش‌های مبهم‌­سازی پیچیده‌تری استفاده کنید. به جای استفاده از کلمه عبور pr0d@dmin (رمز عبوری که در حمله DigiNotar هک شد) برای داشتن رمز عبور امن تر از عبارتی مثل “0@imdndpr استفاده کنید.

اشتباه رایج در کلمه عبور آسان
اشتباه رایج در کلمه عبور آسان

مهم‌ترین اشتباهات امنیتی که کاربران مرتکب می‌شوند.

بیشترین و مهم‌­ترین اشتباه‌­های رایج امنیتی که کاربران در هنگام انتخاب رمز عبور امن مرتکب می­‌شوند می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از یک کلمه عبور (پسورد) مشترک برای تمام دستگاه‌ها
  • رمزهای عبور معمولاً ساده بوده و شامل نام افراد، حیوان‌ها یا چیزهایی هستند که بیشتر از همه دوستشان دارند.
  • خیلی وقت‌ها برای افزایش طول و پیچیدگی رمز کلمه، سال تولد را به آن اضافه می‌کنند.
  • معمولاً دیدگاه­شان این است که می‌توانیم به اعضای خانواده، دوستان و هر فردی که می‌شناسیم امکان دسترسی به دستگاه شخصی‌مان را بدهیم. یکی از دلایل استفاده افراد از رمزهای عبور ساده این است که باعث می‌شود دسترسی به دستگاه شخصی‌شان برای دیگران آسان‌تر شود.
  • بیشتر افراد به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، توییتر، جی‌میل و سایر کانال‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند؛ همچنین عادت دارند که برای تمام حساب‌های کاربری آنلاین‌­ از یک کلمه عبور مشترک استفاده کنند و حتی وقتی قرار است از رایانه‌ نیز خیلی دور شوند، از حساب­‌های کاربری خود خارج نمی‌شوند.
  • در رابطه با بانکداری آنلاین، عموماً تمرکزشان بر استفاده از مزایای این سیستم است تا ایمن کردن این حساب‌ها با استفاده از رمزهای عبور قوی و داشتن ضدویروسی که بتواند از تمام تراکنش‌های آنلاین آن‌ها محافظت کند.
  • برای همه حساب‌های کاربری آنلاین‌ یک سند یا یادداشت مجزا در دستگاه‌شان دارند که در آن نام کاربری و کلمه عبور تمام این حساب‌های کاربری نوشته شده است.
  • معمولاً به ندرت به تغییر رمز عبورشان فکر می‌کنند.
  • معمولاً وقتی از رایانه‌ استفاده­ نمی‌کنند، آن را روشن گذاشته و اتصال آن را به اینترنت قطع نمی‌کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0