مقالات امنیت سایبری

امنیت با طراحی: از داده ­های خود، بیشترین بهره را ببرید

 

 منظور از طراحی چیست؟

در حالی که یک نفر از هر ده فرد بزرگسال، اعتراف می­ کند که قربانی جرایم سایبری می­ شود، با وجود این، بودجه ­های امنیتی نتوانسته ­اند مخاطرات مداوم سایبری را برطرف کنند. تحقیقات نشان می ­دهد که سرمایه ­گذاری در امنیت سایبری به صورت یکنواخت است. با افزایش مخاطره و پیشرفت مجرمان سایبری، بیشتر کسب و کارها در حال جستجوی روش­های مقرون به صرفه ­تری برای بهبود زیرساخت ­های امنیتی خود هستند: یکی از این روش ­ها، ایمن­ سازی با طراحی است.

اصل امنیت با طراحی، اصل جدیدی نیست. به عنوان یک عنصر بسیار مورد بحث در پیروی از مقررات مربوط به حفاظت از داده ­های عمومی، این اصل نیز به خط مقدم برنامه ­ریزی راهبردی امنیتی و تصمیم ­گیری باز می­ گردد. GDPR با قرار دادن «محافظت از داده­ ها با طراحی و نیز حفاظت پیش­فرض» در قلب خود، به تجارت­ هایی نیاز دارد كه تنها داده ­های شخصی لازم را برای هدف مشخص شده هنگام جمع ­آوری پردازش كنند و كنترل­ هایی را لازم دارد که وظیفه محافظت از آن داده­ ها در طول چرخه عمر فرایند را انجام دهند.

با استفاده از این اصول یکسان و مشابه از نظر تناسب، زمینه و سازگاری در معماری امنیتی یک کسب و کار و با ایجاد شفافیت دید و کنترل کلیه عناصر خدماتی در فناوری اطلاعات، برنامه­ ها و داده­ های خود و مشاغل، نه تنها از ایجاد نقاط کور جلوگیری می­ کند، بلکه سازش و اختلال را برای مهاجمان دشوارتر کرده و هزینه­ ها و پیچیدگی­ های ناشی از تکثیر و همپوشانی کنترل­ های امنیتی را کاهش می ­دهد.

روزهای مقاوم­ سازی مجدد فضای مجازی به انتهای خود نزدیک می­ شوند. از آنجا که مشاغل در اجرای سیستم عامل ­های فرعی و سرویس ­های مبتنی بر ابر سرمایه­ گذاری می­ کنند باید تغییراتی در مخاطرات مربوط به تداوم تجارت و حفظ انطباق و همچنین چالش ­های دیگر برای حفظ وضعیت امنیتی قوی را نیز در نظر بگیرند.

این رویکرد ترکیبی، با وجود آن که مقرون به صرفه بوده و انعطاف ­پذیری بیشتری را ارایه می دهد نمی­ تواند به عنوان یک رویکرد مناسب و یکسان برای همه شرکت ها و سازمان ها در نظر گرفته شود. در عوض باید به عنوان روش­ های مشخص با اهداف شغلی محسوب شود.

 

امنیت با طراحی : کاهش سطح حملات

هر بار که یک ویژگی یا برنامه اضافی به یک شبکه تحمیل شود، تعداد نقاط ورودی احتمالی و بردارهای جدید حمله برای مجرمان سایبری افزایش می یابد. به منظور حفاظت از داده ­های مهم، اطلاعات و کاهش کلی مخاطره، به حداقل رساندن سطح حمله بسیار دارای اهمیت است. تعریف محیط پیرامون کاملاً مشخص است اما استفاده روزافزون از دستگاه ­های متصل و سرویس­ های ابری، به این معنی است که باید مخاطرات بیشتری نسبت به همیشه در نظر گرفته شود. تأمین امنیت با طراحی می­ تواند با این امر مبارزه کرده و سطح حملات را به روش ­های مختلفی کاهش دهد که عبارتند از:

 

1- از بین بردن پیچیدگی

با رشد شبکه ­ها و سیستم ­ها و با افزایش سیاست­ ها و ویژگی ­های جدید، پیچیدگی می­ تواند حتی وارد امن ­ترین شبکه­ ها نیز شود. اگر این پیچیدگی به دلیل سیاست­ های پیچیده، عدم برقراری ارتباط بین ادارات و یا اجازه دسترسی زیاد به خارج از نیازهای تجاری باشد می ­تواند به یک مسأله پرهزینه در این زمینه تبدیل شود.

تحقیقات نشان می­ دهد که بالغ بر 80 درصد از نقض داده ­ها، از سوءاستفاده از حقوق دسترسی ویژه نشأت می­ گیرد. امنیت از طریق طراحی، به منظور کاهش سطح مواجهه با آن، کار کردن با اصل کمترین امتیاز، بازگشت به مقدمات و همچنین محدود کردن حق دسترسی کاربران برای حداقل مجوزهای لازم برای انجام موفقیت­ آمیز کار، به کار گرفته می شود.

 

2- تقویت امکان دید و شفافیت

یکی از اصول اصلی فراهم کردن امنیت با رویکرد طراحی، امکان دید است: یعنی امکان یکپارچه­ سازی ایمن زیرساخت­ های موجود و محیط­ های چند ابری. خواه این زیرساخت­ ها DevOps، ابری و یا یک شرکت باشد باید پذیرفت که در جهان نوین «صرفاً دیجیتالی»، رویکرد طراحی در دیدگاه ­ها بسیار حایز اهمیت است. اگر امکان دید از محیط را ندارید نمی ­توانید آن را امن کرده و شکاف­ های موجود را در زیرساخت­ های امنیتی خود برطرف کنید.

امنیت اغلب می­ تواند یک پیشرفت در توسعه باشد. هرچه بیشتر پیش بروید، ممکن است پرداختن به آسیب پذیری­ های موجود و برطرف کردن حفره های امنیتی، غیرقابل پیش­ بینی شده و به اندازه طراحی سیستم ­هایی که از ابتدا ایمن بوده­ اند، مؤثر نخواهد بود. باز بودن و دقیق بودن در مورد وسایل امنیتی مورد استفاده، امکان پاسخگویی و تجزیه و تحلیل را فراهم می­ کند و به افراد مشاغل مختلف این امکان را می­ دهد که هنگام اجرا یا ایجاد کنترل­ های امنیتی بومی و جدید، تصمیم­ های آگاهانه ­تری را انتخاب کنند.

این امر همچنین به معنای تحول سریع­ تر و تصمیم­ گیری هوشمندانه­ تر مبتنی بر افزایش امکان دید، گزارش و تجزیه و تحلیل است. برای مثال، راه حلی مانند مدیریت امنیت شبکه ساده پاناروما پاآلو آلتو، کارها و قابلیت­ های اصلی را ساده ­تر و یکپارچه کرده و شما را قادر می­ سازد تا کل ترافیک فایروال را مشاهده کنید. همچنین مدیریت تمام جنبه­ های تنظیماتی و نیز مدیریت سیاست­ های جهانی و تهیه گزارش در مورد الگوهای ترافیک یا حوادث امنیتی که همه از یک کنسول واحد، در مقیاس سازمانی هستند را انجام می­ دهد.

نکته: هر شغلی که می­ خواهد با طراحی ایمن­ سازی شود، هدف بزرگی دارد. اما با امکان دید بیشتر، این خطر برای آنها وجود دارد که در گرداب حادثه­ های غیرعمدی گرفتار شده و وادار به واکنش تاکتیکی به حوادث روزمره شوند. کسب و کارها باید همواره یک قدم به عقب برداشته و به این فکر کنند که آیا من واقعاً جایی هستم که می­ خواهم باشم یا این که در این مسیر گمراه شده­ ام؟ مشاغل می­ توانند به تنهایی گام ­های قابل توجهی بردارند ولی در بعضی موارد، برای اطمینان از صحیح بودن آنها باید به همکاری با شرکای تجاری خود بپردازند. ارزیابی ­هایی که از بهترین عملکردها انجام شده حاکی از آن است که فعالیت­ ها بیشترین تأثیر را دارند و به آنها می­ گوید که برای افزایش امنیت در مقایسه با سازمان­ های دیگر باید منابع را به چه بخش ­هایی اختصاص دهند.

 

3- سنجش موفقیت شما

اگر ندانید که از کجا شروع می­ کنید، چگونه باید بفهمید که راهبردهای امنیتی­ تان موفقیت­ آمیز است یا خیر؟ مانند بسیاری از موارد، وقتی موضوع امنیت سایبری مطرح می­ شود، برخورداری از یک برنامه آگاهانه بسیار اهمیت می­ یابد. با این حال، شما نیز باید اطمینان حاصل کنید که پیشرفت­ تان را در طول مسیر، ارزیابی و اندازه ­گیری می­ کنید. امنیت با طراحی، به شما کمک می­ کند تا بلوغ امنیتی خود را محک بزنید و ارزیابی و اندازه­ گیری پیشرفت و اطمینان از ارتقای سیستم ­های­تان، طبق برنامه­ ریزی باشد.

نظارت نزدیک بر این امر، به شما این امکان را می­ دهد تا به اهداف قبلی و حتی جدید خود برسید. هنگامی که ابزار ارزیابی در اختیارتان قرار گرفت می ­توانید به سرعت در مورد شکاف­ های زیرساخت­ های امنیتی خودتان که سریعاً نیاز به برطرف شدن دارند هشدار دهید. این نگرش به شما امکان می­ دهد تا بالاترین اولویت­ ها را در هنگام رسیدگی به نگرانی­ های امنیتی در نظر داشته باشید و از این رو تلاش ­های­تان را بر روی آنچه که واقعاً مهم است متمرکز کنید.

 

4- مدیریت نقاط انتهایی

امروزه به طور گسترده ­ای مشاهده می­ شود که تعداد دستگاه­ های متصل به اینترنت رو به افزایش است. با وجودی که این امر مزایایی مانند اثربخشی بیشتر فعالیت­ های از راه دور را به همراه دارد، اتصال بیشتر نیز به معنای افزایش خطر و در نتیجه، گسترش سطح حملات است. با پيشرفت مجرمان سايبری، دستگاه­ های متصل به اینترنت مسير ديگری را به وجود مي­ آورند و از این ­رو امكان بهره­ برداری یا سوءاستفاده در مقياس بالاتر را نیز دارند.

برنامه­ های کاربردی رایج مانند مایکروسافت 365، OneDrive و Yammer ابزارهای همکاری آسان و کارآمدی را ارایه می­ دهند. با این وجود، در کنار این سهولت در استفاده، خطرات تصادفی افزایش می­ یابد و بدین ترتیب اشتراک­ های تصادفی و نشت داده ­ها، بردارهای حمله­ ای جدیدی را برای مهاجمان سایبری ایجاد می­ کنند.

بنابراین چگونه می ­توان با طراحی، امنیت متحرک را ایجاد کرد؟ بسیاری از مشاغل، راه حل­ های گوناگونی را در این زمینه پیاده ­سازی می­ کنند که شامل تشخیص و واکنش در نقاط انتهایی (EDR)، تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه (NTA) و مدیریت رویدادهای امنیتی و اطلاعات (SIEM) است.

مدیریت رویدادهای امنیتی و اطلاعات (SIEM)

این رویکرد لایه­ ای می ­تواند اطلاعات مهمی را ارایه دهد. با این حال، این جواب کامل نبوده و می ­تواند منجر به مشکلات بیشتری شود، مانند:

  • حجم بالای هشدارهای امنیتی با زمینه کمی
  • تحقیقات بسیار زمان­بر که نیاز به متخصص دارند
  • تمرکز بر روی شکاف­ های فناوری به جای نیازهای عملیاتی

این امر باعث می­ شود تیم­ های امنیتی برای مقابله با آنها، به هزینه و زمان بیشتری نیاز داشته باشند. به جای استفاده از این رویکرد سنتی و لایه ­ای برای مدیریت نقاط انتهایی باید به دنبال یک رویکرد پیشگیرانه­ تر باشیم که بتواند امکان دید را در شبکه­ ها، ابرها و نقاط انتهایی فراهم کند. قاعدتاً راه حل این کار هم استفاده از خودکارسازی و انجام تجزیه و تحلیل­ های لازم برای مقابله با تهدیدهای آتی، شناسایی تهدیدهای پنهان در فعالیت­ های کسب و کاری و نیز افزایش بهره ­وری افراد و دارایی­ های موجود است.

 

توسعه یک سازمان هوشمند توسط امنیت با طراحی

هنگامی که کسب و کارها مفهوم امنیت با طراحی را می­ پذیرند، یکی از نتایج مهم در تشخیص تهدیدها در مقابل واکنش به حمله به دست می ­آید. برای دستیابی به این مهم، داشتن ارتباطات امنیتی در سطح شغلی بسیار دارای اهمیت است و باید کلیه اصول طراحی یک کسب و کار و نیازهای آن را با یکدیگر پیوند داده و به روشی تنظیم شود که بیشترین تأثیر را در تجارت داشته باشد.

توسعه یک سازمان هوشمند توسط امنیت با طراحی

با استقرار امنیت در فرایندهای شغلی می­ توانید از سرعت بیشتر، اطمینان حاصل کرده و خرابی لازم برای اجرای فناوری­ های جدید را به حداقل برسانید. بهینه­ سازی هویت و فرایند احراز هویت به معنای کارآیی بیشتر نیروی کار است، که به نوبه خود منجر به یک گردش کار یکپارچه و تقویت توانایی شما در نوآوری و توسعه می ­شود.

ایمن­ سازی از طریق طراحی، نیازی به مسیرهای پیچیده ندارد. در این راستا، خدمات امنیت سایبری باید یکپارچه شده و تمامی نقاط انتهایی را شامل شود. این موضوع می­ تواند شامل تدوین راهبرد امنیتی و ارایه راه حل­ های فناوری هوشمند مبتنی بر داده، متصل، دیجیتالی و امن برای افزایش سرعت در تجارت باشد.

 

نخستین گام ­ها برای مقاومت سایبری

فرایندهای بسیار خودکار و خدمات امنیتی مدیریت شده، موجب هوشیاری بیشتر کسب و کارها شده و آنها را پاسخگو و ایمن نگه می­ دارد. همچنین سهولت استفاده را برای مشتریان در محیط پیچیده فناوری اطلاعات امروزی تضمین می­ کند. برداشتن نخستین گام برای انعطاف­ پذیری سایبری، ساده بوده و تنها با یک ارزیابی از آمادگی سایبری که باعث ایجاد هوش عملی می­ شود میسر می­ گردد تا به شما در شناسایی حوزه ­های کلیدی سازمان تان کمک کند. از این رو می­ توانید بلافاصله روی آنها تمرکز کرده و مخاطرات­تان را کاهش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0