مقالات امنیت سایبری

در خرید امن اینترنتی به چه نکاتی باید توجه کرد+20 نکته امنیت خرید اینترنتی

چگونه تشخیص دهیم که یک وب‌سایت فروشگاهی آنلاین معتبر است؟

آنچه درون مقاله خرید امن اینترنتی می خوانید:

در این روزها، با پیشرفت فناوری و توسعه اینترنت در سراسر جهان، خرید امن اینترنتی به یک موضوع مهم و روزافزون تبدیل شده است. اکثر افراد ترجیح می‌دهند به‌جای خرید حضوری با چند کلیک ساده از فروشگاه‌های آنلاین خرید کنند. این مسئله به‌ویژه در زمان شیوع کرونا، باتوجه‌به انتقال بیماری و خطرات آن، به محبوبیت بیشتری دست‌یافته است.

بااین‌وجود، هنگامی که به خرید امن اینترنتی فکر می‌کنیم باید مراقب حملات مهندسی اجتماعی و انواع کلاهبرداری‌ها باشیم. مرکز جرائم اینترنتی پلیس فتا می‌گوید: بیشترین شکایاتی که به آن‌ها ارسال می‌شود، مربوط به مسائلی مانند عدم پرداخت، عدم تحویل کالاهای سفارشی، کلاهبرداری آنلاین، فیشینگ و موارد مشابه است.

به همین خاطر فراست تصمیم گرفته است تا نکات طلایی در باب هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم را برای شما بازگو کند. با پیاده‌سازی و رعایت این نکات مهم مطمئناً تجربه شیرین خرید امن اینترنتی را خواهید داشت.

خرید امن اینترنتی از وب‌سایت‌های معتبر و باسابقه

خرید از وب‌سایت‌های معتبر و باسابقه یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از امنیت خرید اینترنتی است. وب‌سایت‌های معتبر عموماً تعهد به حفاظت از اطلاعات شخصی و پرداختی مشتریان خود دارند و از پروتکل‌های امنیتی مناسب برای انتقال داده‌ها برای یک خرید امن اینترنتی استفاده می‌کنند.

در هنگام خرید امن اینترنتی به چه نکاتی توجه کنیم
در هنگام خرید امن اینترنتی به چه نکاتی توجه کنیم

 مراقب موارد تقلبی در نتایج جستجو باشید

در نتایج جستجوی گوگل مراقب سایت‌های تقلبی باشید و به آن‌ها اعتماد نکنید. سایت‌های تقلبی‌ها ممکن است شبیه به سایت‌های معتبر باشند و از اعتماد شما سوءاستفاده کنند. یکی از روش‌های رایج هکرها برای ارتکاب جرم در دنیای آنلاین، ایجاد وب‌سایت‌های تقلبی است.

این وب‌سایت‌ها معمولاً با استفاده از دانلودهای اجباری یا لینک‌های مخرب، کامپیوتر شما را آلوده کرده و اطلاعات حساس شما را به دست می‌آورند. بخصوص وقتی به مرحله تکمیل فرایند خرید می‌رسید، اطلاعات کارت اعتباری، نام و آدرس شما به مجرمین سایبری می‌رسد که ممکن است منجر به جعل هویت، جعل کارت اعتباری و حملات مهندسی اجتماعی شود.

برخی از نشانه‌هایی که ممکن است به نشان‌دهنده وب‌سایت‌های خرید تقلبی باشند عبارت‌اند از:

  • استفاده از URL ‌های عجیب، غریب و استفاده از دامنه‌های معتبر با غلط املایی
  • انتخاب عجیب برندها؛ به‌عنوان‌مثال، وب‌سایتی که ادعا می‌کند که متخصص فروش لباس است؛ اما قطعات ماشین نیز به فروش می‌رساند.
  • استفاده از محتوا و اطلاعات تماس ضعیف؛ وب‌سایت‌های معتبر معمولاً توضیحات محصولات را بادقت ارائه می‌دهند. اگر توضیحات ناقص و ضعیفی داشته باشد، باید مشکوک شوید. اطلاعات تماس با ما باید قابل‌دسترسی و صحیح باشند تا در صورت نیاز به تماس این امر امکان‌پذیر باشد.
  • قیمت‌های بسیار پایین؛ وب‌سایتی که محصولات معروف را با قیمت‌های بسیار ارزان ارائه می‌دهند، ممکن است شما را فریب دهند.
  • طراحی وب‌سایت ضعیف؛ فروشگاه‌های آنلاین معتبر دارای طراحی قوی و وب‌سایت‌های کاربرپسند هستند.
حتما این مقاله را هم بخوانید: چگونگی تشخیص وب‌سایت‌های جعلی و تقلبی

راهکارهایی برای یک خرید امن اینترنتی

توصیه‌های امنیتی برای خرید آنلاین از جمله دقت در کلیک روی لینک‌های مشکوک و عدم باز کردن ایمیل‌های فیشینگ بسیار مهم هستند. این نکات به شما کمک می‌کنند تا از تهدیدات امنیتی در اینترنت در موقعیت‌های خرید آنلاین از خود محافظت کنید.

  1. هرگز اجازه ندهید کسی شماره کارت اعتباری شما را ببیند. حتی در صورتی که در فرآیند خرید حضوری در فروشگاه‌ها را دارید، مطمئن شوید که اطلاعات کارتتان از دید دیگران مخفی می‌ماند.
  2. هیچ‌وقت رمز عبور کارت اعتباری خود را در همان‌جایی که کارت اعتباری را حمل می‌کنید، نگه ندارید. این عمل کاملاً خطرناک است و بهترین روش این است که رمز عبور را به یاد داشته و در جایی امن نگه دارید.
  3. برای دستیابی به امنیت بیشتر، صورتحساب بانکی خود را نابود کنید. بهترین روش برای حذف دائمی اطلاعات، استفاده از File Shredder است. این نرم‌افزار فایل‌ها را به طور کامل و غیرقابل بازیابی حذف می‌کند.
  4. بهترین روش خرید اینترنتی امن ، فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای برای روش‌های پرداخت است. این اقدام به شما امکان می‌دهد که فرآیند ورود به حساب کاربری خود را از طریق یک کد تأییدیه امن‌تر کنید.
  5. اگر کارت اعتباری خود را گم کنید، باید آن را بلافاصله مسدود کنید، حتی اگر مطمئن هستید که آن را در جایی فراموش کرده‌اید. بهترین روش این است که در مورد چنین مواقعی همیشه بدبین باشید.
  6. از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس ای اسکن و فایروال برای محافظت از سیستم خود استفاده کنید. این نرم‌افزارها به شناسایی و حذف بدافزارها کمک می‌کنند و سیستم‌های شما را محافظت می‌کنند. این ابزارها می‌توانند در شناسایی و جلوگیری از حملات مخرب و فیشینگ کارآمد باشند.
  7. نهایتاً، اکانت‌های خرید خود را با استفاده از مدیریت رمز عبور Password Manager امن نگه دارید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا رمزهای عبور قوی‌تری داشته باشید و به طور امن و راحت به اکانت‌های مختلف وارد شوید.
  8. در صورتی که با ایمیلی ارتباط ندارید و به شما اطلاعات حساسی می‌دهد، هرگز به این اطلاعات پاسخ ندهید. هیچ وقت بر روی گزینه “سفارش محصول” در ایمیل‌های مشکوک را کلیک نکرده و از ورود به صفحاتی که از ایمیل‌های ناشناس و مشکوک به شما ارسال می‌شود پرهیز کنید.
  9. هنگام پرداخت مبلغ، از درگاه‌های پرداخت امن و قابل اعتماد استفاده کنید. استفاده از درگاه امن خرید اینترنتی این اطمینان را به شما می‌دهد که اطلاعات مالی شما در امنیت کامل است.
  10. اطلاعات شخصی خود را به حداقل ممکن آشکار کنید و تنها اطلاعات مورد نیاز برای انجام معامله را وارد کنید. همچنین، همیشه ایمیل‌های اسپم و فیشینگ را مورد بررسی دقیق قرار دهید و از باز کردن ایمیل‌های مشکوک پرهیز کنید. هیچ وب‌سایت تجارت الکترونیکی و خرید آنلاینی نیازی به اطلاعاتی همچون شماره کارت اعتباری یا تاریخ تولد شما ندارد؛ بنابراین اگر در زمان خرید آنلاین از شما شماره کارت اعتباری یا اطلاعات شخصی دیگر خواسته شود، باید بدانید که در معرض خطر قرار گرفته‌اید. مهم‌ترین نکته این است که کلاهبرداران هر چه بیشتر از شما اطلاعات جمع‌آوری کنند، سرقت از شما راحت‌تر می‌شود؛ بنابراین، تا جای ممکن، از اشتراک اطلاعات شخصی خود اجتناب کرده و در صورت امکان، از دادن این اطلاعات خودداری کنید.
هنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی به چه نکاتی توجه کنیم
هنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی به چه نکاتی توجه کنیم

خرید از سایت‌های رمزگذاری شده با SSL

یکی از نکات حیاتی در خرید امن اینترنتی این است که از سایت‌هایی که از رمزگذاری SSL استفاده نمی‌کنند، هرگز خرید نکنید و یا پرداخت بانکی انجام ندهید. اما چگونه متوجه شوید که یک سایت از SSL استفاده می‌کند یا نه؟ سایت‌هایی که با SSL رمزگذاری شده‌اند، آدرس اینترنتی خود را با HTTPS آغاز می‌کنند و یک نماد کوچک از یک قفل نیز در نوار آدرس ظاهر می‌شود که معمولاً در سمت چپ URL در نوار آدرس یا نوار وضعیت پایین قرار دارد، مکان قرارگیری این نماد به نوع مرورگر شما بستگی دارد.

استفاده از پروتکل HTTPS اکنون حتی برای سایت‌هایی که خدمات خرید آنلاین ندارند هم اجباری شده است و نمایانگر امنیت وب‌سایت است. به حدی که Google Chrome هر صفحه بدون رمزگذاری SSL را به‌عنوان صفحه “غیر امن” پرچم گذاری می‌کند. این نکته بسیار مهم است و نشان‌دهنده توجه وب‌سایت به امنیت اطلاعات شماست.

توجه به نماد اعتماد الکترونیک در خرید آنلاین

یکی دیگر از نکات مهم در خرید امن اینترنتی ، توجه به نماد اعتماد الکترونیک کسب‌وکارهای اینترنتی است. این نماد اعتماد الکترونیک یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که با دیدن آن می‌توان به وب‌سایت فروشنده اعتماد کرد.

این نماد توسط سازمانی به نام “توسعه تجارت الکترونیکی” به سایت‌های فروشنده و خدمات‌دهنده اینترنتی به‌عنوان تأییدیه اعطا می‌شود. نماد اعتماد الکترونیک نمایانگر صلاحیت فروشنده است و باید هر سال تمدید شود؛ بنابراین باید به انتهای وب‌سایت فروشنده بروید و در صورت مشاهده این نماد، می‌توانید با اطمینان خرید آنلاین خود را انجام دهید و در صورت وقوع مشکل، قابل‌پیگیری است.

رمزهای عبور قوی ایجاد کنید

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در امنیت خرید اینترنتی، ایجاد رمزهای عبور قوی برای حساب‌های کاربری خود است. به‌ویژه برای حساب‌هایی که برای خرید اینترنتی استفاده می‌کنید، رمزهای عبور قوی و غیر قابل حدس را انتخاب کنید.

اگر یادآوری رمزهای عبور قوی برای شما مشکل است، پیشنهاد می‌شود از نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور استفاده کنید. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که رمزهای عبور قوی ایجاد کرده و آن‌ها را ذخیره کنید. در این صورت، هم رمزهای عبورتان قوی خواهند بود و هم در صورت فراموشی، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید.

استفاده از مرورگر به‌روز

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از مرورگرهای به‌روز و استاندارد است. اگر به امنیت اطلاعات خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید فروشگاه اینترنتی امنی را به‌درستی در مرورگر خود مشاهده کنید، باید از آخرین نسخه مرورگر موردعلاقه‌تان استفاده کنید.

این اقدام به این دلیل مهم است که مرورگرها دارای مشکلات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی مختلفی هستند که با آپدیت‌های جدید برطرف می‌شوند. بسیاری از افراد از مرورگرهای قدیمی و غیراستاندارد مانند اینترنت اکسپلورر نسخه ۶ و مرورگرهای دیگر استفاده می‌کنند.

امنیت شبکه Wi-Fi

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در خصوص امنیت خرید اینترنتی ، استفاده از شبکه‌های Wi-Fi عمومی در مکان‌های مانند کافی‌شاپ‌ها و مراکز خرید است. اگر برای خرید آنلاین یا استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی و انتقال اطلاعات حساس نیاز به اتصال به اینترنت دارید، از Wi-Fi عمومی به‌هیچ‌عنوان استفاده کنید. زیرا بیشتر این شبکه‌ها امنیت کافی ندارند و کلاهبرداران می‌توانند به‌آسانی به اطلاعاتی که در زمان اتصال به این شبکه‌ها ارسال می‌شوند، دسترسی یابند.

بهتر است برای انجام معاملات آنلاین و انتقال اطلاعات حساس از شبکه‌های مخصوص به خود استفاده کنید تا از امنیت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید. این یکی از تدابیر اصلی برای حفاظت از اطلاعات شخصی و مالی شما در خریدهای آنلاین است.

هنگام خرید از فروشگاههای اینترنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم

گارانتی دار بودن محصول

یکی از نکات مهمی که در خرید اینترنتی با امنیت بالا باید در نظر داشته باشید، داشتن گارانتی تعویض محصول است. ممکن است محصولی که خریداری می‌کنید، قبل از رسیدن به دست شما آسیب‌دیده باشد یا ممکن است محصول از نمونه مشاهده شده در سایت متفاوت باشد؛ بنابراین اگر محصولی دارای گارانتی تعویض باشد، می‌توانید با فروشنده تماس بگیرید و محصول ناسالم را تعویض کنید. ازاین‌رو توجه به این مورد در هنگام خرید ضروری است.

قابلیت پرداخت درب منزل

به‌طورکلی برای داشتن یک خرید امن اینترنتی توصیه می‌شود در صورت امکان، محصولاتی که از وب‌سایت‌ها خریداری می‌کنید را به‌صورت تحویل در درب منزل سفارش دهید. این امکان به شما اجازه می‌دهد، محصول موردنظرتان را سفارش داده و در زمان تحویل آن را بادقت بررسی کنید و سپس هزینه را به مامور پست پرداخت کنید. اگر محصول با سفارش شما تطابق نداشت، می‌توانید آن را در همان لحظه برگشت دهید تا مجدداً برای شما ارسال شود.

از فروشنده مهلت تست بخواهید

از فروشنده بخواهید که یک مهلت معین (حتی کوتاه) را برای تست محصول به‌ویژه برای لوازم الکتریکی و دیجیتال به شما اختصاص دهد. مهلت تست این امکان را به شما می‌دهد تا قبل از خرید نهایی محصول را بررسی و تست کنید تا از صحت و عملکرد آن مطمئن شوید. این مسئله به‌خصوص در مورد محصولات دست‌دوم بسیار مهم است. مثلاً اگر گوشی موبایل، لوازم برقی، آلات موسیقی، یا خودرو خریداری می‌کنید، بهتر است مهلت تست داشته باشید.

نقد و بررسی کاربران را حتماً بخوانید

یکی دیگر از روش های خرید امن اینترنتی، مطالعه نقدها و بررسی‌های دیگران در مورد محصولات است. نقد و بررسی‌ها به شما اطلاعات مفیدی در مورد محصولات موردنظر می‌دهند. نظرات کاربرانی که از محصول استفاده کرده‌اند، می‌توانند به شما در انتخاب بهتر محصول کمک کنند. این نقدها معمولاً بر اساس تجربیات واقعی مشتریان ارائه می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بهتری در مورد خرید محصولات خود بگیرید.

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف نیز یک راه مؤثر برای پرداخت امن اینترنتی است. با تعداد زیادی از جرائم سایبری در روز، افراد سودجو ممکن است اقدام به تخلیه حساب بانکی شما کنند. فعال‌سازی رمزهای یکبار مصرف می‌تواند از وقوع حوادث جلوگیری کند.

بررسی تراکنش خرید امن اینترنتی

یکی دیگر از موارد آموزش خرید اینترنتی امن، بررسی تراکنش بانکی خود بعد از پرداخت پول است. حساب‌های مالی خود را بادقت بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمامی تراکنش‌ها مطابق با نظر شما و مبلغ خرید شما صورت‌گرفته است. این اقدام می‌تواند از وقوع تراکنش‌های ناخواسته جلوگیری کند.

عکس رسید خرید خود را نگه دارید

گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است پس از خرید آنلاین، محصولی متفاوت ارسال شود یا ارسال محصول به دست شما نرسد. در چنین مواردی، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با سایت فروشنده تماس بگیرید و مشکل را گزارش دهید.

اگر شما عکس رسید خرید خود را نگه داشته باشید، می‌توانید ادعای خود را با اطلاعات دقیق و مستندی ثابت کرده و خرید خود را اعلام کنید تا مشکل برطرف شود. این عمل، به شما در حفظ حقوق خود در خرید امن اینترنتی کمک خواهد کرد.

حقوق خود را به‌عنوان مشتری بشناسید

در فرایند خرید امن اینترنتی ، مهم است که به حقوق و توافقاتی که به‌عنوان مشتری دارید، آگاهی کامل داشته باشید. هر فروشگاه آنلاین سیاست‌های مختلفی در زمینه بازپرداخت و برگشت کالاها دارد. برخی از آن‌ها ممکن است سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری در مورد پس‌گرفتن کالاها داشته باشند. به‌عنوان مشتری، شما حق دارید که اطلاعاتی در مورد سیاست‌های بازپرداخت و برگشت کالاها از فروشگاه آنلاین بدانید.

خرید امن اینترنتی
خرید امن اینترنتی

از اپلیکیشن فروشگاهی استفاده کنید

یکی از راه‌های آسان‌تر برای خرید امن اینترنتی ، استفاده از اپلیکیشن‌های فروشگاهی موجود بر روی تلفن همراه شماست. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، اپلیکیشن‌های تلفن همراه خود را ارائه می‌دهند که امکان خرید مستقیم از طریق این اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کنند. از این طریق، اطلاعات پرداخت شما در داخل اپلیکیشن محافظت می‌شود و به سایت‌های دیگر هدایت نمی‌شوید.

از یک ایمیل اختصاصی برای خرید‌های اینترنتی خود استفاده کنید

یکی از نکات مهم در خصوص خرید امن اینترنتی این است که برای آن‌ها از یک ایمیل اختصاصی استفاده کنید. ایجاد یک ایمیل اختصاصی برای خریدهای آنلاین به شما کمک می‌کند تا از ایمیل‌های جعلی و مخرب محافظت کنید. شما می‌توانید هرزنامه‌ها و ایمیل‌های تبلیغاتی را از ایمیل شخصی خود جدا کرده و آن ها را به ایمیل خرید خود هدایت کنید.

حذف اطلاعات زیاد از تلفن همراه

در تلفن همراه خود اطلاعات حساس و زیادی را ذخیره نکنید. این اطلاعات شامل اطلاعات پرداخت، شماره کارت اعتباری و سایر اطلاعات حساس می‌شود. برای اطمینان بیشتر، از قابلیت‌های حفظ امنیت تلفن همراه خود استفاده کنید.

خاموشی سیستم بعد از تکمیل خرید

پس از انجام خرید امن اینترنتی خود، کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را روشن نگذارید، چرا که افراد سودجو و هکر ممکن است با نصب بدافزارها اقدام به انجام جرائم سایبری کنند که نتیجه آن هک‌شدن اطلاعات کارت‌بانکی و محتویات خصوصی سیستم‌عامل شما می‌شود. به همین دلیل پس از اتمام خرید، سیستم خود را خاموش کنید تا از این‌گونه حملات جلوگیری کنید.

حتما این مقاله را هم بخوانید: امنیت مرورگرهای اینترنتی چرا و چگونه؟  

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. محتوای خیلی جالبی بود من نمیدونستم اپ گوشی امن تر از سایت برای خرید اینترنتی هست. اما سوالی که واسم پیش میاد اینه که گوشی های آیفون که الان از اپ های وب استفاده میکنند آیا به اندازه اپ برای خرید اینترنتی امن هستنید یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0