فرهنگ لغت امنیت

بیت کوین | Bitcoin

بیت کوین (Bitcoin)، یک ارز رمزنگاری شده یا پول دیجیتال است. در سامانه‌های بلاک‌چین که بیت کوین عضوی از آن به شمار می‌رود یک شبکه برای پرداخت‌های مستقیم و بدون واسطه ایجاد خواهد شد. در دنیای سایبر، بلاک‌چین کاربردهای بسیاری دارد که شهرت بیت‌کوین بیشینه آن است.

تفاوت اصلی بیت‌کوین با دیگر پول‌های رایج پیش از خود، غیر متمرکز بودن آن است. غیرمتمرکز بودن یعنی هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی کنترل شبکه را در دست داشته باشد و مالک اصلی آن مشخص نیست. به عبارت دیگر بیت‌کوین صاحب و مالک مشخصی در شبکه اینترنت ندارد. در حقیقت می‌توان گفت این کاربران بیت‌کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند.

در روش‌های سنتی برای انتقال پول، شما نیاز اعتماد به واسطه‌، بانک یا صرافی داشتید، اما با بیت‌کوین می‌توانید بدون نیاز به آنها به تمام جهان و به صورت مستقیم و همتا به همتا پول (بیت‌کوین) ارسال کنید. نکته بسیار مهم در بیت‌کوین این است که هیچ‌گونه شکل و فرم فیزیکی ندارد و فقط به صورت دیجیتالی انتقال داده می‌شود. از بیت‌کوین می‌توان همانند پول‌های رایج برای خرید کالا، تبادل و انتقال پول و همچنین در سرمایه‌گذاری در مواردی مانند طلا استفاده کرد. واحد اختصاری ارز بیت کوین، BTC است. بسیاری از مردم جهان، برای حفظ ارزش دارایی خود، بیت‌کوین می‌خرند یا از آن برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

هر کاربر متصل به شبکه بیت‌کوین، یک گره (node) نامیده می‌شود. در شبکه هر گره با چند گره دیگر در ارتباط است. برای انتقال وجه، گره فرستنده بیت‌کوین یک درخواست انتقال وجه تهیه می‌کند و با کلید شخصی خود آن را امضاء می‌کند. سپس این درخواست را برای تمام گره‌هایی که به آن‌ها متصل هستند، می‌فرستد. این گره‌ها نیز درصورت دریافت این درخواست آن را برای تمام گره‌های مرتبط خود می‌فرستند و به این روش، درخواست در تمام شبکه پخش می‌شود.

از آنجایی که ردیابی معاملات و انتقالات در این ارز دیجیتال کار آسانی نیست بسیاری از کشور‌ها برای دور زدن تحریم‌ها از این روش استفاده می‌کنند. بعد از گذشت بیش از 10 سال، هنوز هیچ کشوری بیت‌کوین را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0