مقالات امنیت سایبری

ضرورت استفاده از پسوردهای قوی برای امنیت بیشتر

امروزه دستگاه‌های موبایل به‌ویژه تلفن‌های هوشمند دنیای ما را شکل داده‌اند و با توجه به نقش تأثیرگذار اینترنت، ما بیشتر وقت‌مان را با این دستگاه‌ها سپری می‌کنیم. علاقه و نیازی که ما به این دستگاه‌ها داریم باعث شده که قفل کردن این دستگاه‌ها با پسورد قوی و پیچیده که مدام آن‌ها را تغییر بدهیم بسیار حیاتی باشد.

منظور از پیچیده این نیست که پسوردها آن‌قدر پیچیده باشند که حتی نتوانیم آن‌ها را حفظ کنیم. چه در منزل باشید یا محل کار قفل کردن دستگاه‌تان با پسورد قوی مثل یک کلید امنیتی قوی برای قلمروی شخصی و یا اداری شماست!

امروزه داشتن بیشتر از یک دستگاه موبایل کاملاً عادی است. ما برای ساده‌تر شدن کارمان از یک پسورد برای تمام دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم؛ پسوردی ساده که به خاطر سپردنش آسان بوده و بتوان آن را با سایر اعضای خانواده به اشتراک گذاشت تا از آن استفاده کنند.

چون این طرز فکر را داریم که به هر حال این افراد، اعضای خانواده ما هستند و اجازه دارند که به دستگاه شخصی ما دسترسی داشته باشند؛ اما بهتر است برای امنیت دستگاه و امنیت شخصی خودمان اهمیت قائل باشیم؛ بخصوص در رابطه با دستگاه‌های مورد استفاده در محیط کار دقت کنید که هرگز پسوردتان را در اختیار کسی قرار ندهید. ممکن است این کار به شغل و اعتبارتان خدشه وارد کند.

بیشترین و مهم‌ترین اشتباهات امنیتی‌ که کاربران خانگی مرتکب می‌شوند:

  1. استفاده از یک پسورد مشترک برای تمام دستگاه‌ها
  2. پسوردها معمولاً ساده هستند و شامل نام افراد، حیوان‌ها یا چیزهایی هستند که بیشتر از همه دوست داریم.
  3. خیلی وقت‌ها برای افزایش طول و قدرت پسورد، سال تولد را در آن اضافه می‌کنیم.
  4. معمولاً این دیدگاه را داریم که می‌توانیم به اعضای خانواده، دوستان و هر کسی که می‌شناسیم امکان دسترسی به دستگاه شخصی‌مان را بدهیم. یکی از دلایل استفاده ما از پسوردهای ساده این است که باعث می‌شود دسترسی به دستگاه شخصی‌مان برای دیگران آسان‌تر شود.
  5. اکثر ما به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، توییتر، جی‌میل و سایر کانال‌های اجتماعی علاقه‌مند هستیم. همچنین عادت داریم که برای تمام اکانت‌های آنلاینمان از یک پسورد استفاده کرده و حتی وقتی قرار است از کامپیوترمان خیلی دور شویم، از حسابمان خارج نمی‌شویم.
  6. در رابطه با بانکداری آنلاین عموماً تمرکز ما استفاده از مزایای این سیستم است تا ایمن کردن این حساب‌ها با استفاده از پسوردهای قوی و داشتن آنتی‌ویروسی که بتواند از تمام تراکنش‌های آنلاین ما محافظت کند.
  7. معمولاً ما برای همه اکانت‌های آنلاین‌مان یک داکیومنت یا یادداشت مجزا در دستگاه‌مان داریم که در آن نام کاربری و پسورد همه این اکانت‌ها ذخیره شده است.
  8. معمولاً به ندرت به تغییر پسوردمان فکر می‌کنیم مگر این که به هر دلیلی به دستگاه‌مان نفوذی صورت گرفته باشد یا اکانت‌های آنلاین‌مان هک شده باشند.
  9. معمولاً وقتی از کامپیوترمان استفاده نمی‌کنیم آن را روشن گذاشته و اتصال آن به اینترنت را قطع نمی‌کنیم.

پسورد قوی

خیلی از ما نسبت به امنیت پسورد آگاهی نداریم. در ادامه اقدامات احتیاطی مهمی را که باید حتماً از آن‌ها پیروی کنید، ذکر خواهیم کرد:

  • هر دستگاهی باید یک پسورد متفاوت داشته باشد: در حال حاضر موبایل‌های هوشمند مجهز به انواع مکانیزم‌های قفل صفحه هستند (PIN، الگو، پسورد، قفل صوتی و غیره). در رابطه با پسورد و PIN از بکار بردن رمزهایی مثل 1234 یا 5678 و یا سال تولد خودتان و عزیزان‌تان خودداری کنید چون حتی یک فرد بی‌تجربه و غیرحرفه‌ای هم توانایی هک کردن چنین رمزهایی را دارد.
  • نباید پسوردتان را با اعضای خانواده یا عزیزان‌تان به اشتراک بگذارید. در واقع شما باید از اطلاعات شخصی خودتان در برابر همه حتی اعضای خانواده‌تان محافظت کنید.
  • تمام اکانت‌های آنلاین باید پسوردهایی متفاوت و منحصربفرد داشته باشند. هرگز با استفاده از یک پسورد عمومی کلی برای تمام اکانت‌ها، کار هکرها را برای دسترسی به ایمیل، حساب‌های بانکی و شبکه‌های اجتماعی‌تان آسان نکنید.
  • هرگز پسوردها و سایر اطلاعات اکانت‌های آنلاین خودتان را روی داکیومنت یا کاغذ یادداشت نکنید. هکرها از هر راهی برای بدست آوردن پسورد شما استفاده می‌کنند. سعی کنید حافظه‌تان را به روش‌های مختلف تقویت کنید تا نیازی به یادداشت کردن پسوردها نداشته باشید.
  • ایده اصلی برای داشتن پسوردهایی پیچیده، قوی و غیر دائم این است که ما امروزه در دنیای آنلاین زندگی می‌کنیم و این دنیای آنلاین در برابر انواع حملاتی که توسط ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها و سایر خطرات مخرب موجود در اینترنت صورت می‌گیرند، بسیار آسیب‌پذیر است.
  • از پسوردهایی آسان اما پیچیده استفاده کنید. مثلاً می‌توانید یکی از رویدادهای زندگی خودتان مثل ” my first child was born at Delhi hospital at 7.45 pm” (اولین فرزند من در بیمارستان دهلی در ساعت 7:45 عصر به دنیا آمد) را انتخاب کرده و با استفاده از آن یک پسورد بسازید مثل MfcwbaDH@7.45pm. جالب اینجاست که هک کردن چنین پسوردی حدود 480263 سال زمان می‌برد!
  • همیشه برای تهیه آنتی‌ویروسی خوب که از اکانت‌های آنلاین و کامپیوترتان محافظت کند، سرمایه‌گذاری کنید. همچنین مدام بررسی کنید که دستگاه‌های دیجیتال‌تان بروز بوده و جدیدترین آپدیت‌های امنیتی روی آن‌ها نصب شده باشد. بهتر است قابلیت بروز رسانی خودکار را همیشه فعال نگه دارید.

در نهایت، وقتی کارتان با کامپیوتر یا لپ‌تاپ تمام می‌شود، فراموش نکنید که حتماً آن را خاموش کنید. وقتی می‌خوابید اجازه بدهید که کامپیوترتان هم استراحت کند! همچنین وقتی از وای فای یا بلوتوث استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را غیرفعال کنید. قطعاً تمایلی ندارید که هکرها راهی برای نفوذ به دستگاه شما داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0