اخبار امنیت سایبری

طراحی جدید گوگل کروم؛ امنیت و حریم خصوصی در اختیار کاربر

شرکت گوگل در کنار طراحی مجدد نسخه رایانه ای مرورگر کروم خود، ابزارهای جدیدی را برای برقراری امنیت و حفظ حریم خصوصی در این مرورگر در نظر گرفته است تا بتواند به کاربران جهت کنترل امنیت آنلاین شان کمک بیشتری کند.

این تغییرات، شامل کنترل‌های ساده‌تر برای انجام کارهایی همچون مدیریت کوکی‌ها است. در نسخه جدید مرورگر کروم، کاربران می‌توانند انتخاب کنند که از اطلاعات کوکی‌ها چطور استفاده شود، ذخیره کوکی ها را در حالت معمولی یا Incognito برای بعضی از وب سایت‌ها غیرفعال کرده یا این که تمام کوکی‌ها را برای بعضی از سایت‌ها یا همگی آنها غیرفعال کنند.

کنترل‌های تنظیمات وب سایت‌ها نیز به دو بخش تقسیم شده و پیدا کردن مجوزهای دسترسی مهم و حساس وب سایت‌ها مثل دسترسی به دوربین، میکروفون و موقعیت جغرافیایی کاربر آسان‌تر شده است. بخشی هم با عنوان “You and Google” در نظر گرفته شده است تا بتوان امکان کنترل داده‌هایی که در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد را توسط خود کاربران فراهم کرد.

همچنین گوگل قسمتی را جهت بررسی امنیت اضافه کرده تا کاربران بتوانند میزان امنیت مرورگرشان را بررسی کنند. این ابزار می‌تواند مشخص کند که آیا کلمه های عبور ذخیره شده در کروم، افشا شده‌اند یا خیر و در این صورت چطور می‌توان مشکل را برطرف کرد. همچنین در صورت غیرفعال شدن امکان “Safe Browsing” به کاربر هشدار داده و می‌تواند درباره به روز بودن مرورگر و نحوه حذف افزونه‌های مخرب، به کاربران اطلاع رسانی کند.

در حالت Incognito که تاریخچه وب گردی و اطلاعات وارد شده در فرم‌ها ذخیره نمی‌شود، سازوکارهای محافظتی قوی‌تری برای حریم خصوصی تعبیه شده است. علاوه بر حذف کوکی‌ها در این حالت، کروم به صورت پیش فرض همه کوکی‌های سایت های دیگر را در تمامی نشست ها حذف می کند. در ضمن، یک کنترل جدید در صفحه New Tab اضافه شده است تا کاربران بتوانند کوکی‌ها را برای بعضی از سایت‌های دلخواهشان فعال کنند.

 

امنیت بیشتر با بررسی بهتر

البته به غیر از موارد گفته شده، گوگل دو ارتقای امنیتی اختیاری را هم در نسخه جدید مرورگر کروم خود در نظر گرفته است. یکی از آنها، “Enhanced Safe Browsing” است که در صورت فعال بودن می‌تواند با ارسال وب سایت‌ها و دانلودهای مورد استفاده کاربر به بخش Google Safe Browsing مشخص کند که آیا این سایت‌ها و دانلودها خطرناک هستند یا خیر. مورد دوم نیز راه‌اندازی “Secure DNS” است که از سازوکار DNS-over-HTTPS استفاده می‌کند و هدف آن، رمزنگاری جدول DNS و جلوگیری از مشاهده وب سایت‌هایی که کاربر از آنها بازدید کرده، توسط مهاجمان سایبری است.

AbdelKarim Mardini مدیر ارشد محصولات شرکت گوگل در یک پست وبلاگی نوشته است که: «در حالت پیش فرض، اگر سرویس مورد استفاده شما از DNS-over-HTTPS پشتیبانی کند، کروم از آن استفاده می‌کند. همچنین می‌توانید در بخش تنظیمات امنیتی پیشرفته، از یک ارایه دهنده سرویس DNS امن متفاوت استفاده کنید».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0