مقالات امنیت سایبری

نقش سیستم صوتی تحت شبکه در بهبود امنیت محیطی

انسان‌ها از طریق حواس پنج‌گانه خود با محیط اطراف‌شان ارتباط برقرار می‌کنند. آنها با کمک حس‌های بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه می‌توانند در فضای پیرامون به اکتشاف پرداخته و ایمنی و امنیت‌شان را حفظ کنند. با گذشت زمان، سیستم‌های نظارتی کم‌کم جایگزین بعضی از این حواس انسانی شده‌اند. دوربین‌های نظارت تصویری و سیستم‌های صوتی به تدریج در تلاشند جای قوه بینایی و شنوایی انسان‌ها را بگیرند.

یکی از سیستم‌های نظارتی که بسیار باارزش بوده و به برقراری ارتباط شفاهی بر اساس آنچه دیده و شنیده‌ایم کمک می‌کند، بلندگوهای متصل به شبکه هستند. این سیستم‌ها از آن جهت ارزشمند هستند که هنگام در خطر بودن، امکان ارسال پیام صوتی هشدار به اطرافیان و درخواست کمک از آنها را فراهم می‌کنند. سیستم‌های صوتی همچنین به حفظ بهره‌وری عملیاتی در صنایع مختلف کمک می‌نمایند. برای مثال شما می‌توانید از آنها برای پخش موسیقی جهت تغییر حال کارکنان سازمان‌تان استفاده کنید.

 

تأثیر سیستم صوتی تحت شبکه در بهبود امنیت

نصب بلندگوهای تحت شبکه و سایر فناوری‌های صوتی کمک می‌کند سیستم نظارت واکنشی تبدیل به یک ابزار بازدارنده شود. پس از اینکه دوربین، یک فعالیت نامطلوب (مثل خرابکاری، پرخاشگری یا تخلف در پارکینگ) را شناسایی کند یک پیام زنده یا از پیش ضبط شده پخش می‌شود و در نتیجه امکان مداخله به صورت لحظه‌ای فراهم خواهد شد. این واکنش سریع که یکی از کاربردهای مهم صدا در حوزه امنیت به شمار می‌رود نقش مؤثری در توقف فعالیت‌های مخرب ایفا می‌کند. کاهش تعداد حوادث نیز معمولاً منجر به کاهش زمان وقفه در خدمات‌دهی برای کسب‌وکارها، جلوگیری از سرقت، سرعت‌بخشی به فرایند رفع مشکل، کاهش هزینه‌های بیمه و غیره می‌شود.

Lee Health یکی از بزرگترین ارایه‌دهندگان خدمات پزشکی در ایالت فلوریدا آمریکا است که شامل چهار مرکز مراقبت از بیماران بدحال، دو بیمارستان تخصصی و بیش از 30 مرکز مراقبت‌های غیرحاد است. این مرکز که سالانه به بیش از یک میلیون بیمار، خدمات پزشکی – درمانی ارایه می‌کند نیازمند یک سیستم نظارتی پیشرفته و کارآمد است که علاوه بر بهبود امنیت آن، پشتیبانی‌های سازمانی لازم را میسر سازد.

این مرکز با نصب دوربین‌های جدید و مجهز به قابلیت‌های تحلیلی و صوتی، ظرف مدت یک هفته استانداردهای مورد نیازش را به صورت کامل پیاده‌سازی کرد. Lee Health از سایر اطلاعات اضافی مثل تشحیص پرخاشگری و سایر روش‌های تشخیص هوشمند تهدیدات برای فراهم کردن قابلیت‌های تحلیل صوتی پیشرفته جهت افزایش ایمنی کارمندان، بیماران و غیره استفاده می‌کند.

نقش سیستم صوتی تحت شبکه در بهبود امنیت محیطی

صدا و ایمنی

راهکارهای صوتی و قابلیت صحبت کردن با افراد همچنین به حفظ ایمنی اشخاصی که در یک مکان مشغول به کار هستند، کمک قابل توجهی نموده و در مقایسه با روش‌هایی مانند نمایش نشانه‌های هشدار یا سایر روش‌های بصری در حفاظت از افراد اثربخش‌تر است. پیام‌هایی که از طریق بلندگوهای صوتی شبکه منتشر می‌شوند برای افراد بسیار زیادی قابل پخش بوده و در شرایط اضطراری نیز اطلاعات مفیدی را ارایه می‌کنند. راهکارهای صوتی به ویژه در زمان شیوع و گسترش بیماری کرونا می‌توانند به افرادی که در یک محیط قرار دارند در رابطه با لزوم رعایت فاصله اجتماعی هشدار داده و ازدحام جمعیت را مدیریت کنند.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بزرگ که نیازمند سیستم‌های امنیتی پیشرفته هستند از طریق اضافه نمودن بلندگوهای بیشتر امکان برقراری ارتباط با دانشجویان و همچنین رسیدگی مستقیم به تخلفات و رفتارهای ممنوعه را می‌توانند فراهم کنند. برای مثال اتصال بلندگوهای جدید به سیستم اعلان اضطراری دانشگاه، امکان تخلیه سریع کل محوطه را با استفاده از یک سیستم ارتباط جمعی فراهم می‌کند. چنین راهکاری انعطاف‌پذیری لازم برای پخش هشدارها در مناطق خاص را دارد. همچنین اطلاعات مرتبط با موقعیت‌های جغرافیایی را در اختیار دانشجویان قرار داده و به حفظ امنیت محیطی کمک به سزایی می‌کند.

 

ارتقای بهره‌وری عملیاتی با استفاده از سیستم صوتی تحت شبکه

سیستم صوتی تحت شبکه علاوه بر حفظ امنیت و ایمنی، منجر به افزایش بهره‌وری عملیاتی و عملکرد تجاری در مشاغل مختلف (مثل فروشگاه‌ها) هم می‌شود. پخش پیام‌های تبلیغاتی و خبرهای مربوط به پیشنهادات و تخفیف‌های ویژه و همچنین موسیقی آرام در فروشگاه‌ها امکان هدایت کارمندان به بخش‌های لازم برای راهنمایی مشتریان را فراهم نموده و تأثیرات مثبت بر روی مشتریان خواهد داشت.

در تعداد روش‌های استفاده از این فناوری هیچ محدودیتی وجود نداشته و می‌توانید متناسب با اندازه و تعداد مناطقی که قصد پوشش آنها را دارید از راهکارهای گوناگون استفاده کنید. فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنین می‌توانند از سیستم صوتی برای حفظ امنیت و پیشگیری از جرم نیز استفاده کنند. برای مثال فروشگاه زنجیره‌ای RC Willey مدت زمان زیادی است که از راهکارهای نظارت شبکه در مراکز و شعب مختلف خود استفاده می‌کند. این فروشگاه پس از پیاده‌سازی راهکار صوتی در مرکز توزیع شعبه لاس وگاس شاهد کاهش بسیار زیاد میزان خسارت‌های ناشی از سرقت‌ها و خرابکاری‌ها بوده و با این کار توانسته حدود 100 هزار دلار در زمینه امنیت صرفه‌جویی کند.

جمع‌بندی

فناوری سیستم صوتی تحت شبکه مزایای بسیار زیادی دارد. بلندگوهای صوتی به پیشگیری از وقوع جرم و جنایت کمک کرده و در حفظ ایمنی افراد در محیط‌های مختلف، بهینه‌سازی تجربیات کاربری و بهره‌وری کاری مؤثر هستند. همچنین این سیستم‌ها به راحتی نصب شده و مقرون به صرفه و انعطاف‌پذیر هستند.

 

منبع: securitymagazine

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0