مقالات امنیت سایبری

راهکارهای افزایش امنیت در فضای مجازی

در عصر فناورانه امروزی، انسان‌ها بخش عمده‌ای از وقت خود را در فضای مجازی گذرانده و صرف انجام کارهایی مثل بازدید و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های ارتباطی، وبگردی و غیره می‌کنند. هکرها نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از روش‌های نوین حمله و ابزارهای مختلف؛ کاربران، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ را مورد هدف قرار دهند.

مجرمان سایبری معمولاً از طریق ایمیل‌های حاوی فایل‌های پیوست آلوده یا لینک‌های مخرب، وب‌سایت‌های فروشگاهی جعلی و شبکه‌های اجتماعی، کاربران را فریب داده و با ارسال بدافزار یا نرم‌افزارهایی که امکان نفوذ، سرقت اطلاعات و جاسوسی از افراد را برای آنها فراهم می‌کنند، مخاطراتی را برای اشخاص و سازمان‌ها رقم می‌زنند.

افزایش امنیت در فضای مجازی با انجام اصول امنیت سایبری

با انجام موارد زیر می‌توانید از داده‌ها و اطلاعات‌تان در برابر نفوذگران اینترنتی محافظت کنید:

  • استفاده از یک کلمه عبور قوی و مجزا برای هر یک از حساب‌های کاربری خود
  • انتخاب کلمات عبور قوی و پیچیده، با ترکیب حداقل سه کلمه تصادفی
  • ذخیره نکردن کلمه عبور در مرورگر
  • فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای
  • به‌روزرسانی مداوم دستگاه‌ها
  • پشتیبان‌گیری مستمر از اطلاعات

در ادامه، هر کدام از راهکارهای افزایش امنیت در فضای مجازی را به صورت کوتاه بررسی می‌کنیم.

استفاده از یک کلمه عبور قوی و منحصربه‌فرد

هکرها می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص، کلمه عبور حساب‌های کاربری شما را کرک نموده و آنها را دوباره بازیابی کنند. آنها برای انجام این کار، یک کلمه عبور را در وب‌سایت‌های مختلف امتحان کرده یا سعی می‌کنند از طریق روش‌های مختلف شما را تشویق به افشای گذرواژه‌تان کنند. هکرها در صورت دسترسی به ایمیل شما می‌توانند علاوه بر تغییر کلمه عبور آن به اطلاعات حساس و شخصی که درباره خودتان یا کسب‌وکارتان ذخیره کرده‌اید، به راحتی دسترسی پیدا کنند.

از این رو برای افزایش امنیت در فضای مجازی سعی کنید برای هر حساب کاربری از یک رمز متفاوت استفاده کرده و آن را به خاطر بسپارید. با انجام چنین کاری دیگر حدس یا کرک کردن کلمات عبور شما برای هکرها کار بسیار سختی خواهد بود.

استفاده از کلمات عبور قوی و پیچیده

هنگامی که برای حساب‌های کاربری مهم خود از کلمات عبور متفاوت استفاده می‌کنید، شاید در وهله اول به خاطر سپردن همه آنها کار سختی باشد. یک روش کاربردی برای ایجاد کلمات عبور قوی که به راحتی نیز در ذهن سپرده شود، استفاده از ترکیبات متفاوت حداقل سه کلمه تصادفی است. توصیه می‌شود هرگز از کلماتی مثل نام حیوان خانگی‌تان یا کد ملی که به راحتی قابل حدس زدن است، استفاده نکنید. همچنین بهتر است از اعداد و نشانه‌ها هم در انتخاب کلمه عبورتان استفاده کنید (مثل RedPantsTree4!).

ذخیره نکردن کلمات عبور در مرورگر

اگرچه با ذخیره کلمات عبور در مرورگرها دیگر نیازی به خاطرسپاری آنها نیست اما این اقدام علاوه بر اینکه شما را در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر می‌کند موجب افشای اطلاعات‌تان نیز می‌شود. کارشناسان امنیتی همواره به کاربران توصیه می‌کنند که از ذخیره کلمات عبورشان در مرورگرهای مختلف به شدت خودداری نمایند.

ذخیره نکردن کلمات عبور در مرورگر، باعث افزایش امنیت در فضای مجازی می‌شود.

فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای

فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای باعث می‌شود هکرها حتی در صورت داشتن کلمه عبور شما همچنان امکان دسترسی به حساب کاربری‌تان را نداشته باشند. عموماً برای بعضی از حساب‌های بانکی آنلاین، سرویس احراز هویت دومرحله‌ای به صورت خودکار فعال است. با انجام این کار برای اثبات هویت خودتان، اطلاعات شخصی بیشتری از شما درخواست شده و کد منحصربه‌فردی نیز به تلفن همراه شما ارسال می‌شود.

به‌روزرسانی مداوم دستگاه‌ها

سیستم‌عامل‌ها، برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزارهای منسوخ شده یا قدیمی معمولاً آسیب‌پذیری‌هایی دارند که به راحتی می‌توانند توسط نفوذگران مورد سوءاستفاده قرار گیرند. به همین خاطر همواره به انجام سریع به‌روزرسانی‌های برنامه‌ها و سیستم‌عامل توجه لازم را داشته باشید. با نصب این به‌روزرسانی‌ها مانع از نفوذ هکرها به سیستم‌ها و دسترسی به اطلاعات‌تان خواهید شد.

قابلیت به‌روزرسانی خودکار را برای نرم‌افزارها و دستگاه‌هایی که امکان پشتیبانی از این ویژگی را دارند، فعال کنید. البته بعضی از دستگاه‌ها و نرم‌افزارها هم باید به صورت دستی به‌روزرسانی شوند. برای انجام این کار می‌توانید هشدارهایی را جهت یادآوری، بر روی رایانه یا گوشی تلفن همراه‌تان تنظیم کنید. توجه داشته باشید که نصب به موقع به‌روزرسانی‌ها به حفظ امنیت‌تان در فضای آنلاین کمک زیادی می‌کند.

به روزرسانی دستگاه‌ها از جمله راهکارهای افزایش امنیت در فضای مجازی است.

پشتیبان‌گیری مستمر از اطلاعات

ممکن است در اثر وقوع یک حمله سایبری اطلاعات مهمی مثل عکس‌ها، اسناد، اطلاعات مالی یا اطلاعات مشتریان‌تان را از دست بدهید. با پشتیبان‌گیری منظم از اطلاعات‌تان می‌توانید شرایط را به سرعت بازیابی کرده و به حالت قبل از حمله برگردانید. برای انجام این کار باید یک نسخه از اطلاعات‌تان را بر روی یک دستگاه دیگر یا سرویس‌های ابری به صورت امن ذخیره کنید.

همچنین می‌توانید قابلیت پشتیبان‌گیری خودکار را فعال کرده تا اطلاعات شما به صورت منظم و خودکار بر روی بستر ابری ذخیره شوند. اگر از اطلاعات‌تان بر روی یک هارد اکسترنال یا حافظه USB پشتیبان‌گیری می‌کنید، هنگامی که قصد پشتیبان‌گیری از اطلاعات خود را ندارید حتماً این درایوها را از سیستم‌تان جدا کنید.

 

منبع: ncsc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0