مقالات امنیت سایبری

اقدامات ساده برای جلوگیری از هک دوربین‌ها

نصب دوربین مداربسته از جمله اقداماتی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها به منظور ایجاد حس امنیت و جلب اعتماد مشتریان خود انجام می‌دهند. اگرچه ظاهراً این تجهیزات به حفظ امنیت کارمندان و مشتریان کمک کرده و یک مانع حفاظتی جهت جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه سازمانی محسوب می‌شوند، ولی از طرف دیگر مجرمان سایبری می‌توانند به راحتی آنها را هک کرده و اقدام به جاسوسی از راه دور از شما کنند.

هک دوربین‌ها چگونه انجام می‌شود؟

مهاجمان با استفاده از دانش خود و همچنین ابزارهایی که در اختیار دارند می‌توانند حفره‌های امنیتی دوربین‌ها را شناسایی ‌کنند. این حفره‌ها برای هکرها حکم درب باز یک خانه را دارند که از طریق آن می‌توانند نفوذ کنند. البته برخلاف سارقان دنیای واقعی، هکرها و نفوذگران سایبری نیازی به دسترسی فیزیکی به محل کار یا منزل شما ندارند.

مهاجمان معمولاً از طریق حملات راه دور که از هر نقطه‌ای از جهان قابل انجام است، دوربین‌ها و سامانه‌های حفاظتی را هک می‌کنند. در این صورت آنها می‌توانند تمامی فایل‌ها، عکس‌ها و ویدئوهای شما را سرقت کرده و کلمات عبورتان را کشف کنند. هکرها با در اختیار گرفتن کنترل دوربین‌ها می‌توانند اشراف کامل بر محیط فیزیکی شما داشته باشند.

هک دوربین مداربسته

چرا هکرها به دوربین‌ها حمله می‌کنند؟

اگرچه فیلم‌ها و ویدئوهایی که از هک دوربین‌ها به دست می‌آیند، در ظاهر فقط یکسری فیلم ساده از اتفاقات روزمره و معمولی هستند اما هکرها از آنها جهت استخراج اطلاعات مهم سازمانی، شنود گفتگوهای محرمانه، نظارت بر ترددها و تشخیص ساعت‌های خالی یا خلوت بودن محیط شرکت استفاده می‌کنند.

چگونه هک دوربین‌ها را تشخیص دهیم؟

تشخیص اینکه یک دوربین هک شده است یا خیر کار چندان ساده‌ای نیست. کند شدن سرعت سیستم‌ها، نمایش هشدارها و پیام‌های غیرمعمول، تغییر زاویه دید دوربین در مقایسه با حالت همیشگی آن، قطع ارتباط ناگهانی آن و حذف فیلم‌ها و فایل‌های آرشیو شده از جمله نشانه‌هایی هستند که دلالت بر هک دوربین‌ها دارند. در صورت بروز حتی یکی از مواردی که به آنها اشاره شد، حتماً موضوع را به اطلاع مسئولان مربوطه در شرکت برسانید.

چگونه از دوربین‌ها در برابر حملات هکری محافظت کنیم؟

بعضی از مهمترین اقدامات امنیتی که می‌توانید جهت حفاظت از دوربین‌های مداربسته انجام دهید، شامل موارد زیر هستند:

  • از خرید تجهیزات دست دوم خودداری کرده و دوربین مدنظرتان را از یک شرکت معتبر تهیه کنید؛ زیرا ممکن است ابزارهای هک و جاسوسی در دستگاه‌های دست دوم تعبیه شده باشد.
  • سیاست مشخصی را برای انتخاب کلمات عبور تعیین کرده و کاربران را ملزم به پیروی از آن کنید. همچنین تمام کاربران باید به صورت منظم کلمات عبورشان را تغییر دهند.
  • نرم‌افزارهای مورد استفاده‌تان را به‌روزرسانی کنید. نرم‌افزارهای قدیمی و به‌روزرسانی نشده می‌توانند راهی برای نفوذ هکرها و مجرمان سایبری باشند.
  • تجهیزات بی‌سیم را امن‌سازی کنید. دسترسی به شبکه وای‌فای را فقط به تجهیزات شناخته شده و کاربران مجاز محدود کنید.
  • آموزش‌های لازم را به کاربران‌تان بدهید. متأسفانه کارمندان در طرح امنیتی شما یک نقطه ضعف محسوب می‌شوند. این افراد می‌توانند به صورت غیرعمدی و ناخواسته اطلاعات محرمانه سازمانی را در معرض خطر افشا قرار دهند. بنابراین با افزایش سطح دانش و آگاهی آنها با حملات هکری مقابله کنید.

 

منبع: streamlinetelecom

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0