مقالات امنیت سایبری

جعل عمیق (Deepfake) چگونه می­ تواند کسب و کار شما را با مخاطره مواجه سازد و راهکارهای مقابله با آن چیست؟

نگرانی جهان در خصوص پیامد های منفی جعل عمیق (Deepfake)

نگرانی ­های جهانی در خصوص پیامدهای منفی جعل عمیق بر جامعه، به دلایلی کاملاً مشخص در حال افزایش است. به تازگی، یکی از کارمندان یک شرکت تولید سوخت مستقر در انگلستان به این فکر افتاده است که با صدای رئیس آلمانی شرکت خود، از طریق تلفن از یک تأمین کننده مجارستانی بخواهد که مبلغ 243000 دلار را برای او واریز کند. البته این کارمند، یک کلاهبردار بود که از طریق هوش مصنوعی، صدای مدیرعامل واقعی خود را جعل کرده بود.

این نوع حمله، اتفاق جدیدی نبود. دو ماه پیش نیز محقق ­های امنیت سایبری سه حمله صوتی موفقیت­ آمیز به شرکت­ ها را شناسایی کردند. «مدیرعامل» آنها با یکی از مأموران مالی تماس گرفت و خواستار انتقال فوری پول شد. صدای مدیرعامل واقعی با استفاده از تماس ­های دریافتی، فیلم ­های یوتیوب، مذاکرات TED و سایر موارد، برگرفته شده و در یک برنامه هوش مصنوعی قرار داده شده بود که کلاهبرداران را قادر می­ ساخت تا از صداها تقلید کنند.

این نوع حوادث، نسخه­ ای صوتی از آنچه که به عنوان فیلم­ های جعل عمیق شناخته می­ شوند هستند و در دو سال گذشته باعث وحشت و نگرانی های جهانی شده ­اند. با گذشت زمان، این کار ممکن است بر اعتماد ما به هر ویدیویی که می ­بینیم یا فایل­ های صوتی که می­ شنویم، از جمله فیلم های واقعی تأثیر منفی بگذارد. فیلم­ هایی که قبلاً بیانگر حقیقت بوده و اکنون می ­توانند ما را نیز فریب دهند.

حال این سؤال مطرح می­ شود که: کسب و کار شما چقدر در مقابل جعل عمیق امنیت دارد؟

 

جعل عمیق چیست؟

جعل عمیق (Deepfake) فیلم ­های صوتی و تصویری جعلی از افراد است که آنها را به شکلی غیرواقعی جلوه می­ دهد. “Deep” مربوط به فناوری «یادگیری عمیق» است که برای تولید رسانه ­ها و “Fake” بودن با ماهیت مصنوعی آن ارتباط دارد.

بیشتر وقت­ ها چهره یک فرد بر روی بدن فرد دیگری قرار داده می­ شود یا چهره واقعی آنها به گونه­ ای تغییر می­ کند و در ظاهر، کارها و گفتارهایی را انجام می­ دهند که هرگز آنها را انجام نخواهند داد.

این اصطلاح در سال 2017 پدید آمد و در آن یک کاربر Reddit، ویدیوی جعلی برای بزرگسالان ارسال کرد که چهره برخی از افراد مشهور هالیوود را نشان می­داد. پس از آن، این کاربر کدهایی را که برای ساخت این فیلم استفاده شده بودند، منتشر کرد.

 

آیا می ­توانیم جعل عمیق را شناسایی کرده و با آن مقابله کنیم؟

امروزه محققان و شرکت­ ها در حال تحقیق در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص و از بین بردن جعل عمیق هستند. پیشرفت ­های جدیدی به وجود آمده است که به ما در شناسایی عکس ­ها و فایل­ های ضبط شده واقعی و جعلی کمک می­ کنند.

به عنوان مثال، فیسبوک، مایکروسافت، ائتلاف مشارکت در هوش مصنوعی و دانشگاهیان از چندین دانشگاه، در حال راه­ اندازی رقابتی برای کمک به بهبود تشخیص اعوجاج هستند. هدف آنها تشویق مردم به تولید یک فناوری است که می­ تواند توسط هر شخصی برای شناسایی جعل عمیق مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، چنین کاری مانع از ایجاد، به اشتراک ­گذاری، مشاهده و شنیدن رسانه­ های جعلی میلیون ­ها نفر از مردم، قبل از حذف آنها نمی­ شود؛ و بدون تردید، پس از انتشار آنها، با پیامدهای زیادی مواجه بوده و ترمیم آسیب­ های ناشی از آن نیز بسیار دشوار خواهد شد.

 

چگونه می­ توان رسانه­ های جعل عمیق را شناسایی کرد؟

تا زمانی که راه حل ­های فنی قابل اطمینانی ارایه نشده باشند باید یاد بگیریم علایم جعل عمیق را شناسایی کنیم. بنابراین نقص ­هایی را که باید به دنبال آنها باشید، در زیر معرفی می­ کنیم:

  • پلک زدن: بر اساس تحقیق ­های انجام شده، به نظر می­ رسد پلک زدن در فیلم ­های جعل شده انجام نمی­ شود.
  • موقعیت سر: مراقب مرزهای مبهم صورت باشید که در پس ­زمینه به طور کاملاً ماهرانه­ ای در هم می­ آمیزند.
  • پوستی با ظاهر مصنوعی: اگر صورت، ویرایش شده یا آرایش شده به نظر برسد ممکن است این یک علامت هشدار دهنده دیگر باشد. همچنین مراقب پوست تن نیز باشید که ممکن است کمی متفاوت از سایر نقاط بدن باشد.
  • گفتار آهسته و متناقض: بعضی وقت­ ها متوجه می­ شوید صدای شخصی که در فیلم است، آهسته بوده یا با صدای شخص واقعی هیچ­گونه مطابقتی ندارد.
  • نگاه و احساس کلی عجیب: در آخر باید به غریزه خود اعتماد کنید. بعضی وقت­ ها می ­توانید به سادگی تشخیص دهید که این رسانه، واقعی نیست.

در شرایط کنونی­ می ­توان به راحتی جعل عمیق را تشخیص داد اما در آینده با پیشرفت این فناوری، به تدریج تشخیص آن نیز دشوارتر می­ شود.

 

جعل عمیق می­ تواند همه چیز را از بین ببرد

در اینجا مواردی وجود دارد که جعل عمیق می ­تواند تأثیر منفی بر روی آنها داشته باشد:

1- سیاست

جعل عمیق (Deepfake)  می ­تواند بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد زیرا کلمه ­ها را در دهان سیاست­ مداران گذاشته و به گونه ­ای جلوه ­گری می­ کند که مشخصاً آن سخن یا آن کار در واقع هرگز از سوی آن افراد نبوده است. تولیدکنندگان جعل عمیق می­ توانند کانال­ های رسانه­ های اجتماعی محبوب را هدف قرار داده و محتوای به اشتراک گذاشته شده را ویروسی کنند.

 

2- عدالت

شواهد جعلی برای محاکمه­ های کیفری می ­تواند بر ضد افراد در دادگاه استفاده شده و از این طریق افراد به جرایمی که مرتکب نشده ­اند متهم می شوند. بنابراین افرادی به زندان می ­روند که بی­ گناه هستند و از طرف دیگر، افرادی که مقصر هستند می ­توانند براساس ادله­ ای دروغین آزاد شوند.

 

3- بازار سهام

با جعل عمیق در ساخت فیلم از افراد بانفوذ می­ توان برای دستکاری قیمت سهام استفاده کرد. تصور کنید که اگر یک فیلم جعلی از مدیران عامل شرکت­ هایی مانند اپل، آمازون یا گوگل اعلام کند که آنها کاری غیرقانونی انجام داده ­اند چه اتفاقی می­ افتد. به عنوان مثال در سال 2008، سهام شرکت اپل بر اساس یک شایعه دروغین مبنی بر این که استیو جابز دچار حمله قلبی بزرگی شده است، 10 رتبه کاهش یافت.

 

4- زورگویی آنلاین

فناوری جعل عمیق می­ تواند برای تقویت حمله سایبری نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ به ویژه که اکنون به طور گسترده ­ای نیز در دسترس است. هنگامی که رسانه­ های جعلی (شامل عکس، فیلم، فایل صوتی و غیره) از طریق اینترنت ارسال می­ شوند، افراد به راحتی می­ توانند قربانی آن شوند. حتی مجرمان سایبری که تهدید به انتشار فیلمی می­ کنند می­ توانند در قبال پرداخت مبلغ مشخصی، از شخص قربانی باج­ گیری کنند.

 

5- شرکت­ ها

یک فرد می­ تواند برای ایجاد بی ­ثباتی و تخریب، اظهارات نادرستی را درباره کسب و کار شما ارایه دهد. عوامل مخرب می­ توانند به جای شما یا شخص دیگر شاغل در شرکت شما، به دروغ اعتراف کنند که در کلاهبرداری­ ها، رشوه­ گیری، سوءاستفاده جنسی و هرگونه مشکلی که فکرش را هم نمی­ کنید، دست داشته­ اند. بدیهی است که این نوع اظهارات دروغین می ­تواند اعتبار شرکت شما را از بین برده و اثبات غیرواقعی بودن آن را برای شما دشوار سازد.

 

چه کاری می ­توان انجام داد؟

با توجه به شکاف­ های موجود در قانون، افرادی که جعل عمیق انجام می دهند مجرم شناخته نمی­ شوند. با این حال، قانون مسئولیت جعل عمیق با هدف اتخاذ تدابیری برای جرم ­انگاری این نوع از رسانه­ های جعلی تدوین شده است (این قانون به «دفاع از هر شخص در برابر ظرافت­ های کاذب با حفظ سوءاستفاده ­ها منوط به قانون مسئولیت» نیز معروف است).

به طور خلاصه، هر شخصی که جعل عمیق انجام می­ دهد باید فاش کند که این رسانه تغییر کرده است و اگر نتواند این کار را انجام دهد، جرم تلقی می­ شود. وجود این نوع مقررات برای محافظت از قربانیان جعل عمیق و همچنین عموم مردم در برابر اطلاعات تحریف شده الزامی است.

 

چگونه می­ توانید از کسب و کار خود در برابر جعل عمیق محافظت کنید؟

رقبا می­ توانند برای حذف شما از صنعت، به باج­ خواهی از طریق جعل عمیق روی بیاورند.

این که راه حل­ های تشخیص جعل عمیق و فناوری مناسب آن در دسترس باشد، مهم نیست. مهم این است که این راه حل­ ها مانع به اشتراک گذاشتن رسانه ­های جعلی و انتشار آن نمی­ شوند. بنابراین بهترین راه این است که به کارمندان خود، چگونگی تشخیص رسانه­ های جعلی را آموزش داده و در مورد آنچه که به نظر می­ رسد نوعی سوءتفاهم در سازمان است، تحقیق کنید.

 

1- به کارمندان خود آموزش دهید.

موضوع آموزش تشخیص جعل عمیق را می ­توان در آموزش امنیت سایبری جستجو کرد. به عنوان مثال، اگر کارمندان یک تماس غیرمنتظره از مدیرعامل دریافت کنند که از آنها بخواهد 1 میلیون دلار به حساب بانکی واریز کنند می­ توانند قبل از هر چیز سؤال کنند آیا شخصی که پشت خط تلفن است واقعاً همان مدیرعامل است؟ شاید یکی از اقدام ­های متقابل مناسب این باشد که چند سؤال امنیتی برای تأیید هویت فرد تماس گیرنده از وی پرسیده شود.

 

2- بر حضور آنلاین نام کسب و کار خود نظارت داشته باشید.

حضور نام تجاری کسب و کار شما احتمالاً از قبل به صورت آنلاین تحت نظارت است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که افراد تعیین شده توسط شما مراقب محتوای جعلی مربوط به سازمان­تان باشند و اگر مشکلی پیش بیاید تمام تلاش­شان را می­ کنند تا در اسرع وقت آن را از بین برده و آسیب­ ها را به حداقل برسانند.

نکته بعدی این است که:

اگر قربانی رخدادهای جعل عمیق شده ­اید، اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما از این حمله هدفمند آگاه هستند. این کار یعنی تلاش برای نادیده گرفتن آنچه اتفاق افتاده است یا این که مخاطبان به چیزی که دیده یا شنیده ­اند اعتقادی نداشته باشند. بنابراین تلاش­ های شما باید مبتنی بر روابط عمومی و در حول این موضوع باشد که افراد در شرکت شما در مورد جعل عمیق، اطلاعات کافی داشته و ماهیت جعلی رسانه ­های توزیع شده را فاش کنند.

 

و در پایان

خطر وجود افراد ناآگاه (نسبت به حقایق اصلی) همواره جدی بوده و نباید آن را دست­ کم گرفت. یک شایعه غیرمنتظره می­ تواند کسب و کار شما را نابود کند. بنابراین شما هم به عنوان یک فرد و هم به عنوان یک سازمان باید آمادگی ایستادگی در برابر این تهدیدها را داشته و هرگز اجازه ندهید که اطلاعات نادرست و جعلی، اعتماد عمومی به شما را از بین ببرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0