مقالات امنیت سایبری

آشنایی با 6 دلیل احتمالی افت سرعت رایانه

بررسی دلایل افت سرعت رایانه ها و چگونگی برطرف کردن آنها

 

اگر سرعت رایانه شما هم کند شده و در استفاده از آن دچار مشکل شده‌اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا 6 دلیل احتمالی کاهش کارایی سیستم‌های رایانه‌ای را با هم بررسی کنیم.

 

1- کم بودن RAM

حافظه تصادفی (RAM) بخش حیاتی یک سیستم رایانه‌ای به شمار می رود. اگر رایانه شما به میزان کافی RAM نداشته باشد، سرعت آن به تدریج کاهش خواهد یافت.

امروزه با پیشرفت های فنی صورت گرفته در نرم افزارها و برنامه‌های کاربردی، میزان RAM مورد نیاز شما به منظور استفاده توسط آن‌ها نیز قاعدتاً باید افزایش یابد. در صورت نداشتن میزان RAM مناسب، هارد درایو سعی می‌کند جای خالی آن را پر کند که چنین کاری مانع از عملکرد مناسب سیستم شما خواهد شد.

  •  چه باید کرد؟

RAM سیستم را افزایش داده تا موجب بهبود سرعت رایانه‌تان شود.

6 دلیل احتمالی افت سرعت رایانه

2- نرم‌افزارهای بدون استفاده

وسواس در نصب نرم‌افزارهای رایگان، ممکن است یکی از مهم‌ترین عواملی باشد که فضای رایانه شما را بیهوده اشغال کرده و موجب عملکرد ضعیف آن شود.

  • چه باید کرد؟

ساده است؛ خود را از شر تمام نرم‌افزارهایی که به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید، خلاص کنید.

6 دلیل احتمالی افت سرعت رایانه

3- تعداد بالای برنامه‌های راه‌اندازی

تعداد زیادی برنامه وجود دارد که با روشن کردن رایانه، به صورت خودکار اجرا می‌شوند. به این نرم‌افزارها، «نرم‌افزارهای راه‌اندازی» نیز گفته می‌شود. چنین برنامه‌هایی یکی از مصرف‌کنندگان اصلی منابع سیستمی هستند. با وجود این که احتمال دارد برخی از این نرم‌افزارها برای انجام فعالیت‌های شما ضروری باشند اما بهتر است تنها در زمان نیاز، آن‌ها را اجرا کنید.

  • چه باید کرد؟

کلیدهای Win و R را بر روی صفحه کلید رایانه فشرده و در محل جست‌وجوی پنجره باز شده، عبارت “msconfig”را وارد کنید. آنگاه در صفحه مقابل تان، تیک برنامه‌هایی که نیاز نیست در زمان راه‌اندازی رایانه اجرا شوند را بردارید.

 

4- دیفرگ نکردن حافظه

اغلب رایانه­ های کُند، آن‌هایی هستند که حافظه‌شان تکه‌تکه (فرگ) شده است. هرگاه فایلی ذخیره، دستکاری یا حذف شود، عمل تکه‌تکه کردن صورت می‌پذیرد. به این طریق تمامی تغییرات در بیت‌های کوچکی در جای‌جای هارد ذخیره شده‌ و جای گیری این بیت‌ها دیگر لزوماً پیوسته و دارای یک ترتیب منطقی نخواهد بود.

در نتیجه، زمانی که بخواهید یک فایل دستکاری شده را اجرا کنید، رایانه شما باید جست‌وجویی را بر روی مکان‌های تصادفی انجام دهد. بنابراین انجام چنین کاری، بر روی کارایی و عملکرد سیستم‌تان تأثیرگذار خواهد بود.

  • چه باید کرد؟

به مسیر زیر بروید:

start -> control panel-> system and security

  • در قسمت ابزارهای مدیریتی ویندوز(Administrative Tools) ، بر روی گزینه “Defragment and Optimize Drivers” کلیک کرده تا صفحه دیفراگ هارد ظاهر شود.
  • هارد مورد نظرتان را انتخاب کرده و بر روی دکمه “Analyze” کلیک کنید.
  • پس از اتمام عملیات تجزیه و تحلیل هارد، بر روی دکمه “Defrag” کلیک کنید.
  • در نهایت نیز پس از اجرای عملیات دیفرگ هارد، تمامی صفحه های باز شده را ببندید.

 

5- حملات Cryptojacking

رمز ارزها نوعی ارز دیجیتالی یا مجازی هستند که برای ایجاد امنیت، از رمزنگاری استفاده می‌کنند. برای تولید (استخراج) این ارزها لازم است رایانه شما توان پردازشی بسیار بالایی داشته باشد. Cryptojacking یا همان حملات سرقت رمز ارزها می‌تواند مخفیانه از توان پردازشی رایانه شما به منظور تولید ارزهای دیجیتالی استفاده کند، بدون آن که حتی شما هم از این موضوع اطلاع داشته باشید.

اگر رایانه شما برای Cryptojacking مورد استفاده قرار گیرد، به تدریج نشانه‌های ضعف عملکرد و کندی در اجرای برنامه‌ها در آن مشاهده خواهد شد. سرعت اتصال اینترنت شما نیز کاهش یافته و فن CPU سریع‌تر از حد معمول کار کرده یا صداهای نامتعارف و عجیبی از خود تولید می‌کند.

6 دلیل احتمالی افت سرعت رایانه

  • چه باید کرد؟

یک برنامه آنتی‌ویروس نصب کنید که دسترسی به وب سایت‌های ناامنی که احتمال وجود اسکریپت‌های استخراج ارز دیجیتالی در آن‌ها وجود دارد را مسدود کند.

 

6- بدافزار

بدافزار اصطلاحی است که کلیه ویروس‌ها، تروجان‌ها، کرم‌ها، بدافزارهای جاسوسی، بدافزارهای تبلیغاتی، روت کیت‌ها و… را در بر می‌گیرد. این برنامه‌های مخرب نه تنها میزان مخاطره بالایی را برای داده‌های شخصی شما رقم می زنند بلکه بر روی کارایی سیستم رایانه‌ای شما نیز تأثیر خواهند گذاشت. بدافزارها می‌توانند عملیات‌های ناخواسته‌ای را بر روی رایانه قربانی انجام داده و منجر به کاهش چشمگیر سرعت و در بعضی وقت‌ها نیز از کار افتادگی آن‌ها شوند.

6 دلیل احتمالی افت سرعت رایانه

  • چه باید کرد؟

یک آنتی‌ویروس خوب نصب کرده و همواره آن را به روزرسانی کنید. این نرم‌افزار باید بتواند انواع بدافزارها را از روی سیستم شما شناسایی و پاک کرده و از دسترسی ناخواسته شما به وب سایت‌های آلوده و مخرب نیز جلوگیری کند.

 

منبع: quickheal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0