مقالات امنیت سایبری

رمزنگاری سراسری پیام ها در اندروید

رمزنگاری سراسری، یک سیستم ارتباطی امن است که تنها افراد دو طرف ارتباط، قادر به خواندن پیام‌ها هستند و هیچ فرد و سیستمی از جمله ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی و مخابراتی امکان شنود کلیدهایی که برای رمزنگاری استفاده می شود را نخواهد داشت.

شرکت گوگل اعلام کرده قابلیت رمزنگاری سراسری را برای کاربران اندروید فراهم خواهد کرد. فعال سازی این قابلیت باعث می‌شود خواندن پیام‌های کاربران برای هر شخص دیگری (از جمله مقام‌های قانونی و نهادهای نظارتی) بسیار سخت شود. مدیر محصولات گوگل در هنگام معرفی این قابلیت جدید گفته است که: «رمزنگاری سراسری باعث می‌شود هیچ شخصی از جمله خود گوگل و اشخاص ثالث قادر به خواندن پیام‌هایی که از گوشی شما خارج شده و برای شخص دیگری ارسال می‌شود، نباشند».

گوگل تلاش می‌کند از سرویس پیامک معمولی به سمت سرویس ارتباطات غنی (RCS[1]) که شامل قابلیت‌های جدید برای ارسال و دریافت تصویر و ویدیو است، حرکت کند. از RCS به عنوان آینده ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ­های همراه که در مقایسه با پیامک (SMS)، قابلیت ارسال متن و پیام‌های چندرسانه‌ای و عکس‌ها و ویدیو‌های با‌کیفیت‌تری را دارد، یاد می‌شود.

این قابلیت برای کاربرانی که از سیستم‌ عامل اندروید استفاده می‌کنند، فعال خواهد بود. چنین اقدامی باعث افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی در برنامه پیام رسان گوگل می‌شود اما از طرفی نگرانی دولت‌ها در این زمینه هم رو به افزایش است. چون به گفته آن‌ها، رمزنگاری قوی به مجرمان کمک می‌کند تا بتوانند ردپای خودشان را مخفی کنند.

در حال حاضر رمزنگاری سراسری در سرویس‌هایی مثل واتساپ فعال است. با این حال شرکت فیسبوک برای پیاده سازی رمزنگاری کامل در برنامه پیام رسان ارتباطی خود با مقاومت‌های جدی روبرو شده است. سال گذشته دادستان کل آمریکا هم مثل همتایانش در بریتانیا و استرالیا به فیسبوک دستور داد قابلیت رمزنگاری را در شبکه اجتماعی و پیام رسان ارتباطی خود غیرفعال کند چون این قابلیت مانع تحقیقات دادگاه در زمینه سواستفاده از کودکان می‌شود.

گروه‌های مدافع آزادی‌های مدنی تاکنون همواره با حذف رمزنگاری و فراهم بودن دسترسی‌های بی قید و شرط برای اعمال قانون مخالفت کرده‌اند به این دلیل که چنین اقدامی می‌تواند به امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران اینترنت آسیب وارد کرده و حفره‌هایی ایجاد کند که مهاجمان ممکن است از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

[1] Rich Communication Services

 

منبع: techxplore

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0