مقالات امنیت سایبری

مهمترین مزایای استفاده از راهکارهای جامع یکپارچه برای بانک‌ها و مؤسسات مالی – اعتباری

قابلیت ادغام دستگاه‌ها، سیستم‌ها و داده‌ها و همچنین حفظ یکپارچگی آنها با استفاده از روش‌های امن می‌تواند از جمله ویژگی‌های متمایزکننده یک بانک یا مؤسسه مالی – اعتباری بوده و نقش بسیار مهمی نیز در افزایش امنیت کارمندان، مشتریان و دارایی‌های اطلاعاتی آنها دارد. این سیستم‌ها باید از راه دور و مکان‌های مختلف قابل دسترس بوده و در صورت اضافه شدن شعب و ساختمان‌های جدید، امکان مقیاس‌پذیری را فراهم کنند. به همین خاطر بهتر است همواره از راهکاری استفاده کرد که دارای ویژگی‌های اصلی زیر باشد:

  • تمام اجزای سیستم را ملزم به همکاری یکپارچه با یکدیگر کند.
  • بتواند یک راهکار کارآمد نظارت بر شبکه که توانایی افزایش مقیاس آن بر حسب نیاز وجود داشته باشد را فراهم کند.

چرا باید از راهکارهای یکپارچه نظارت بر شبکه استفاده کنیم؟

اگرچه امروزه شاهد افزایش حرکت بانک‌ها و مؤسسات مالی از راهکارهای آنالوگ به سوی فناوری‌های دیجیتال هستیم ولی همچنان مشکلات بسیار زیادی همچون محدودیت‌های بودجه‌ای، نگرانی‌های امنیتی و چالش‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی در مهاجرت به سمت راهکارهای فناورانه وجود دارد.

راهکارهای یکپارچه فناورانه معمولاً امنیت به مراتب بیشتری را برای سازمان‌ها فراهم کرده و امکان تطبیق کامل آنها با نیازمندی‌های هر کسب‌وکاری وجود داشته و می‌توانند با سایر محصولات شرکت‌های مختلف مانند سیستم مدیریت نظارت تصویری، دوربین‌ها و سایر تجهیزات متصل به شبکه مثل بلندگوها، دستگاه‌های ارتباطی و محصولات طراحی شده برای کنترل دسترسی به خوبی کار کنند. تمرکز اصلی چنین راهکارهایی معمولاً سهولت در استفاده و راحتی کار است. علاوه بر این اگر مدیریت چندین شبکه و ساختمان‌های راه دور را نیز بر عهده دارید، یک راهکار نظارت یکپارچه بر شبکه به شما کمک می‌کند تا از دردسرهایی که ممکن است در هنگام یکپارچه‌سازی محصولات شرکت‌های مختلف ایجاد شوند، رها شوید.

هزینه‌های مربوط به ایجاد یک راهکار جدید ممکن است سازمان‌هایی را که دارای بودجه محدودی هستند، از انجام چنین کاری منصرف کند. از طرف دیگر مشکلاتی وجود دارد (از جمله اتمام دوره پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از محصولاتی که توسط این سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین بالا بودن هزینه‌های نگهداری آنها) که احتمال دارد موجب ترغیب سازمان‌ها به استفاده از یک راهکار دیگر و اختصاص بودجه در آن حوزه شود. بنا بر گفته یک متخصص امنیتی به نام “Stephen Joseph”: «پذیرش راهکارهای یکپارچه در بسیاری از صنایع به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است. در حال حاضر بسیاری از مؤسسات مالی در حال حرکت از راهکارهای آنالوگ سنتی به سمت راهکارهای نوین یکپارچه هستند».

راهکارهای یکپارچه نظارت بر شبکه

تأثیر شیوع بیماری کرونا بر روی رویکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی و نگرش آنها در حوزه امنیت سایبری

بنا به گفته Joseph: «مدیریت عملیات از راه دور در مقایسه با مراجعه حضوری به شعبه مدنظر از جمله روش‌های سریعی است که به زحمت کمتری نیاز دارد». پس از شیوع بیماری کرونا بانک‌ها و مؤسسات مالی – اعتباری تلاش کردند سرعت و دقت خود را در انجام عملیات‌های کسب‌وکاری‌شان افزایش داده و مانع از سوءاستفاده مجرمان سایبری از اطلاعات حساس خود در این شرایط بحرانی شوند.

Joseph می‌گوید: «فرض کنید مشتریان زیادی در مؤسسه شما برای دریافت خدمت مدنظرشان در صف انتظار هستند. همزمان نیز مشکلی برای سیستم‌های مؤسسه به وجود آمده و موجب عدم اتصال آنها به شبکه اینترنت می‌شود. در این مواقع شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن، خودتان را به مؤسسه رسانده و مشکل را برطرف کنید. در حالی که در صورت استفاده از یک راهکار یکپارچه قادر به مدیریت مشکل و برطرف کردن آن از راه دور خواهید بود».

امروز بیشتر راهکارهای یکپارچه، دارای قابلیت‌های امنیتی خوبی بوده و مانع از اجرای حملات سایبری، دسترسی‌های غیرمجاز و سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌ها بر ضد سیستم‌های سازمانی می‌شوند. همچنین با استفاده از چنین راهکاری می‌توانید سیستم‌های نظارتی دقیقی را در مؤسسه‌تان راه‌اندازی کنید. این سیستم‌ها می‌توانند ساعت‌هایی را که در آن زمان‌ها بیشترین تعداد مشتریان وارد شعبه می‌شوند را به شما نشان دهند. بنابراین کارکنان و ارایه‌دهندگان خدمات و همچنین تیم امنیتی مؤسسه می‌توانند متناسب با شرایط موجود، فعالیت بهتری داشته و با ایجاد یک محیط امن، بهترین خدمات را به مشتریان و کاربران ارایه دهند.

علاوه بر این با استفاده از یک راهکار یکپارچه قادر به نصب سیستم کنترلی با کمترین سطح دسترسی خواهید بود. در صورت استفاده از سیستم‌های کنترلی دیگر نیازی به کلیدها یا توکن‌های مختلف فیزیکی برای هر یک از کارمندان، آن هم به صورت جداگانه نخواهید داشت؛ به دلیل آنکه این سیستم‌ها امکان افزودن سریع کارمندان به سامانه‌های اطلاعاتی مؤسسه را فراهم کرده و دسترسی‌های امن را برای آنها ایجاد می‌کنند. با استفاده از چنین راهکاری می توان در صورت نیاز، دسترسی کارمندی را به راحتی از تجهیزات یا سامانه‌ها یا حتی یک سیستم خاص در مؤسسه غیرفعال کرد. یک سیستم کنترلی همچنین به شما امکان می‌دهد که از راه دور به دوربین‌های نظارتی تحت شبکه‌تان دسترسی داشته و مجوزهای دسترسی کاربران را بررسی نمایید. در کل این‌طور می‎‎‌توان گفت که یک سیستم یکپارچه، موجب ارتقای آگاهی وضعیت امنیتی و افزایش سطح امنیت در سازمان شما می‌شود.

البته بعضی از راهکارهای یکپارچه، مجهز به سیستم صوتی نیز هستند. تعدادی از شرکت ها در زمان شیوع کرونا از قابلیت صوتی این راهکارها برای پخش اطلاعیه‌های لازم در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر هشدارهای مرتبط با کرونا استفاده کردند. اعلام مستمر و به موقع پیام‌های امنیتی می‌تواند حس امنیت را در کارمندان و مشتریان ایجاد کند.

مزایای استفاده از راهکارهای یکپارچه در بانک‌ها و مؤسسات مالی

مزایای استفاده از راهکارهای یکپارچه در بانک‌ها و مؤسسات مالی

مدیریت سیستم‌های مجزا کار چندان آسانی نبوده و اگر یکی از آنها دچار مشکل شود تیم پشتیبانی باید جهت پیکربندی مجدد تنظیمات یا انجام نظارت‌های لازم به صورت مکرر در بین برنامه‌های مختلف جابه‌جا شده و با چاش‌های زیادی دست و پنجه نرم کند. از این رو برطرف‌سازی مشکل و نگهداری سیستم‌های مجزا مشکلات بسیار زیادی را با خود به همراه داشته و هزینه‌های گزافی هم در پی دارد. بنابراین استفاده از راهکارهای یکپارچه‌ای که منعطف بوده و مقیاس‌پذیر نیز هستند به شما کمک می‌کند تا بتوانید سیستم‌های‌تان را در ابعاد مختلف با یکدیگر ادغام نموده و به صورت همزمان بر روی همه آنها نظارت کامل داشته باشید.

مهمترین مزایای یک راهکار جامع یکپارچه شامل موارد زیر است:

  • این راهکارها به سادگی با سایر تجهیزات امنیت فیزیکی ادغام می‌شوند.
  • انعطاف‌پذیری و طراحی کاربرپسند راهکارهای یکپارچه که امکان استفاده از آنها را در انواع محیط‌های کوچک و بزرگ فراهم می‌کند.
  • یک راهکار یکپارچه قادر به حفاظت از مؤسسه شما در برابر تهدیدات سایبری و دسترسی‌های غیرمجاز است.
  • این راهکار به شما امکان می‌دهد تمام سیستم‌هایتان را در هر زمان و مکانی کنترل کرده و بر روی آنها نظارت کافی و جامع داشته باشید.
  • با استفاده از یک راهکار یکپارچه می‌توانید داده‌هایتان را به خوبی تحلیل نموده و درک کامل‌تری از عملیات شبکه مؤسسه‌تان داشته باشید.
  • راهکارهای یکپارچه امکان پشتیبانی و سرویس‌دهی مستمر از سوی یک تیم پشتیبانی فنی را برای کارمندان و مشتریان‌تان فراهم می‌کنند.

به گفته Joseph: «امروزه مؤسسات مالی برای محافظت از افراد و دارایی‌ها متکی بر نظارت ویدیویی و سیستم حفاظت در برابر نفوذ (که از جمله راهکارهای دسترسی فیزیکی است) می‌باشند. اگرچه از این راهکارها در سازمان‌هایی که به صورت غیرشبانه‌روزی فعالیت می‌کنند یا در مکان‌های خاصی از شعب مؤسسات مالی هم استفاده می‌شود ولی در گذر زمان، این مؤسسات از راهکارهای یکپارچه در طول شبانه‌روز و در تمام بخش‌های خود جهت برآوردن نیازهای امنیتی مشتریان و رسیدگی به فعالیت‌های کاری‌شان استفاده خواهند کرد».

Joseph می‌گوید که: «راهکارهای یکپارچه، امکان افزودن دوربین‌های نظارتی و سیستم کنترل دسترسی را داشته و با تحلیل صدا قادر خواهند بود در صورت بروز رویدادهای مشکوک هشدارهای لازم را برای تیم امنیتی ارسال کنند. آنها همچنین می‌توانند این هشدارها را از طریق بلندگوی متصل به شبکه نیز پخش کنند». به گفته وی: «کاهش هزینه‌ها از جمله مزایای مهم پیاده‌سازی یک راهکار جامع یکپارچه است؛ زیرا استفاده از راهکارهای یکپارچه موجب کاهش تعداد کارمندان بخش امنیت فیزیکی و یکپارچه‌سازی عملیات‌های کاری می‌شود».

 امنیت سایبری بانک ها

مزایای استفاده از راهکارهای یکپارچه برای مشتریان

واضح است که اگر مشتریان، تجارب کاربری مثبتی را در مؤسسه مالی شما داشته باشند برای دریافت سایر خدمات، با اعتماد و رضایت بیشتری به مؤسسه شما مراجعه خواهند کرد.

شما می‌توانید ویدیوهایی را که توسط دوربین‌های نظارتی ضبط شده‌اند، تحلیل کرده و از اطلاعات به دست آمده در راستای ارتقای تجربیات کاربران و مشتریان خود استفاده کنید. همچنین سازمان‌های ارایه‌دهنده راهکارهای یکپارچه معمولاً به مؤسسات مالی برای انتخاب تعداد نیروی کار مناسب و به حداقل رساندن زمان انتظار مشتریان کمک می‌کنند؛ زیرا کاهش زمان انتظار مشتریان، ارتباط مستقیم با افزایش رضایت و اعتماد آنها داشته و تجارب کاربری را نیز بهبود می‌بخشد. پخش موسیقی از طریق سیستم‌های صوتی هم از جمله راهکارهایی است که موجب بهبود تجریبات کاربری و بهبود بهره‌وری کارکنان شده و محیطی لذت‌بخش را برای مشتریان فراهم می‌کند. لازم به ذکر است در دوران همه‌گیری کرونا و با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده، حتی در بهترین حالت هم زمان انتظار مشتریان به صورت چشم‌گیری در تمام بانک‌ها و مؤسسات مالی افزایش یافته است که می‌بایست همچنان رضایت آنها مدنظر قرار گیرد.

 

قابلیت‌های راهکارهای یکپارچه برای حفاظت از بانک‌ها و مؤسسات مالی در برابر حملات سایبری

امنیت داده‌ها از جمله نگرانی مهم بانک‌ها و مؤسسات مالی برای حرکت از یک راهکار آنالوگ به راهکارهای تحت شبکه است. بر اساس آمار و نتایج تحقیقات صورت گرفته، بانک‌ها و مؤسسات مالی سالیانه به طور متوسط حدود 80 حمله سایبری را تجربه می‌کنند. به گفته Joseph: «تمام محصولاتی که در شبکه مؤسسه‌تان نصب می‌کنید باید امنیت کامل را داشته باشند». یک راهکار جامع یکپارچه که در طراحی آن از استانداردهای امنیتی قوی بهره گرفته شده و الزامات امنیتی در تمام مراحل تولید، توسعه و نصب آن رعایت شده است می‌تواند به نحو اثربخشی از بانک‌ها و مؤسسات مالی در برابر حملات سایبری و تهدیدات امنیتی محافظت کند.

بعضی از قابلیت‌های راهکارهای یکپارچه برای محافظت از مؤسسات مالی در برابر نفوذهای سایبری شامل موارد زیر هستند:

  • حفاظت از ارتباطات بین دستگاه‌های شبکه با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری
  • استفاده از امضاهای مخصوص میان‌افزارها که مانع از تغییر میان‌افزار و درج کدهای مخرب در آن توسط مهاجمان می‌شود.
  • قابلیت راه‌اندازی (بوت) امن که کدهای دستکاری شده یا غیرمجاز را در زمان اجرای فرایند بوت و پیش از آنکه امکان آلودگی سیستم را پیدا کنند، مسدود می‌نماید.

همچنین امکان مدیریت تعدادی از راهکارهای یکپارچه با استفاده از روش‌های آسان، امن و مقرون به صرفه برای انجام کارهای نصب، پیکربندی، امن‌سازی و نگهداری وجود داشته و در صورت انتشار نسخه جدید، به راهبر مربوطه اطلاع‌رسانی می‌شود تا جدیدترین نسخه را نصب نماید.

 

آیا راهکارهای یکپارچه نقش مؤثری در امنیت فیزیکی بانک‌ها و مؤسسات مالی دارند؟

راهکارهای یکپارچه، ابزار مؤثری برای ارتقا و بهبود امنیت فیزیکی بانک‌ها و مؤسسات مالی بوده و به صورت همزمان نیز تجربیات کاربری را بهبود می‌بخشند. طراحی آنها هم به گونه‌ای است که با رشد کسب‌وکارتان، از انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های توسعه‌ای لازم برخوردار هستند.

 

منبع: securitymagazine

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0