امنیت موبایل

10 آسیب‌پذیری موجود در برنامه‌های موبایل

چالش های آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل و راهکارهای آن

آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل امروزه به صورت یک چالش در حوزه امنیت مورد بحث قرار دارد، به همین دلیل، یک مرکز تحقیق بر روی تهدیدات، به صورت ویژه و تخصصی بر روی ارزیابی منطقی کسب‌وکار برنامه‌های موبایل، مشغول فعالیت‌ است. تمرکز آن‌ها روی تست عملی نفوذ، هم در برنامه‌های سمت کاربر و هم در منطق این تجارت است، که می‌تواند برای فرار از ساختار امنیتی تعبیه شده درون این برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

در محیط توسعه سریع برنامه، داشتن یک برنامه ارزیابی شخص ثالث یک راهکار عملی عالی است (و برای برخی از دستورالعمل‌های انطباقی ضروری است) خصوصاً با توجه به میزان کدی که توسط مهندس نرم‌افزار از یک برنامه به برنامه دیگر مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مرکز آسیب‌پذیری‌هایی ناشی از نحوه به‌کارگیری برنامه‌های موبایل روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌ عامل اندروید یا iOS را شناسایی می‌کند. این کار را نه با استفاده از اسکن پویا، بلکه با استفاده از تست‌های عملیاتی یک کاربر خرابکار که عمداً در آنجا قرار داده شده و در واقع یک هکر‌ با تجربه است، کشف می‌کند. یک تلفن معمولی روزانه به بیش از 100 آدرس IP  مختلف متصل شده و بیشتر اطلاعاتی که از طریق تلفن رد و بدل می‌شوند فاقد رمزنگاری هستند.

تیم‌های توسعه ( SMS ,Email و غیره ) نیاز به یک تست نفوذ برای بیشتر برنامه‌های اساسی کسب‌وکارشان دارند تا مطمئن شوند که این برنامه‌ها بزرگراهی برای استخراج اطلاعات مربوط به کاربران یا سازمان‌شان نیستند. این لیستی از 10 مورد از رایج‌ترین آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل برای شما توسعه دهندگان و مهندسان نرم‌افزاری است که امروزه مشغول طراحی برنامه‌های موبایل هستید.

مرتب کردن لیست این 10 آسیب‌پذیری بر اساس شدت، تأثیرات یا درجه نفوذ آن‌ها کار منطقی‌ای نیست، چرا که این آسیب‌پذیری‌ها می‌توانند برای یک سازمان مشکلاتی از قبیل از دست رفتن داده‌ها و به اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی یا آماده‌سازی سایر نواحی برای بهره‌برداری هکر‌ها ایجاد کنند.

در نتیجه در اینجا 10 مورد از مرسوم‌ترین آیتم‌ها در حوزه آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل را آورده و راه‌حل‌های اجتناب از آن‌ها را نیز ارائه خواهیم داد.

متداول‌ترین آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل

1. محافظت دودویی

شناسایی Root/ Jailbreak جیلبریک نیمه‌کاره. Root کردن یا جیلبریک یک دستگاه به معنی دور زدن مدل‌های حفاظتی و رمزنگاری در آن سیستم است. زمانی که دستگاه در معرض خطر قرار می‌گیرد، هر نوع کد مخربی می‌تواند بر روی دستگاه اجرا شود که می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای رفتارهای مورد انتظار منطق برنامه را تغییر دهد. ابزارهای ترمیم و بازیابی داده‌ها عموماً بر روی دستگاه‌های root شده نیز اجرا می‌شوند و باعث آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل می شوند.

راهکار

با نگاهی به امنیت سیستم، بهترین کار این است که برنامه را بر روی دستگاه‌های root شده یا جیلبریک شده اجرا نکنیم یا حداقل شکلی از شناسایی جیلبریک/Root را انجام دهیم. بررسی این موضوع که آیا سیستم در معرض خطر قرار گرفته است یا خیر، یک لایه اعمال قانون و کاهش ریسک دیگر را برای محافظت از لو رفتن داده‌های درون برنامه اضافه می‌کند.

آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل

2.کمبود محافظت کافی در لایه انتقال

برنامه‌ها، هنگامی که محافظت از ارتباطات حساس ضروری است، اغلب در رمزنگاری ترافیک شبکه ناموفق عمل می‌کنند. رمزنگاری (معمولاً TSL) می‌بایست برای کلیه اتصالات مجاز خصوصاً صفحاتی که از طریق اینترنت قابل دستیابی‌اند مورد استفاده قرار گیرند. اتصالات پشتی نیز باید رمزنگاری شوند، در غیر این صورت شناسه احراز هویت یا نشست مربوط به همان شبکه‌ای که برنامه‌ میزبان در آن قرار دارد را با ریسک قرار گرفتن در معرض دسترسی بازیگران خرابکار مواجه می‌کند.

احتمال بهره‌برداری از اتصالات پشتی نسبت به اتصالات بیرونی بر روی اینترنت کمتر است با این حال، تأثیر آن‌ها در زمینه بهره‌برداری می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به حساب‌های یک کاربر یا مواردی بدتر از آن شود.

هرگاه بحث داده‌های حساسی نظیر، کارت اعتباری یا اطلاعات سلامتی در میان باشد، رمزنگاری در حین انتقال ضروری است. برنامه‌هایی که به حالت متن ساده اکتفا کرده‌اند یا به هر دلیلی حالت رمزنگاری در آن‌ها ایجاد نشده است می‌توانند توسط حمله کننده‌ها مورد سو‌استفاده  قرار گیرند.

راهکار

مطمئن شوید که برنامه‌تان یک محدودیت امنیتی دارد که انتقال امن و بدون نقص محرمانه را تضمین می‌کند.  با این روش شما مطمئن خواهید شد که تمام داده‌ها به شیوه‌ای ارسال خواهند شد که مشاهده یا تغییر آن‌ها در طول انتقال غیرممکن باشد. اگر لازم است که TLS  به متعادل کننده بار، برنامه مبتنی بر وب فایروال یا سایر هاست‌های مشابه ختم شود، داده می‌بایست در طول انتقال به میزبان(ها) مجدداً رمزنگاری شود.

نشت اطلاعات سرور، یکی از مرسوم ترین آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل

3. نشت اطلاعات | نسخه سرور

اطلاعات سرور در واکنش به درخواست، نمایش داده می‌شوند. نشتی اطلاعات نقطه ضعفی در برنامه محسوب می‌شود که در این حالت، برنامه داده‌های حساسی نظیر جزئیات فنی برنامه‌های وب، محیط یا داده‌های مختص کاربر را آشکار می‌سازد. این داده‌های حساس ممکن است توسط یک حمله کننده برای هدف قرار دادن یک برنامه، شبکه میزبان آن برنامه یا کاربرانش مورد سو‌استفاده قرار بگیرد؛ هرگاه نشتی در داده شناسایی شد، محدود کردن یا خودداری از آن الزامی است.

نشتی داده ( نشت داده )، در مرسوم‌ترین حالت آن، نتیجه یکی از دو موقعیت زیر است: عدم موفقیت در حذف یادداشت‌های HTML/Script حاوی اطلاعات حساس، تنظیمات نامناسب برنامه یا سرور، تفاوت پاسخ سرور در مواجه با داده‌های معتبر و نامعتبر .

راهکار

اطلاعات غیر ضروری‌ که ممکن است داده‌های بیشتری در خصوص شبکه شما به حمله کننده بدهد را از پاسخ‌های سرور حذف کنید.

نشت داده های حساس

4. نشت اطلاعات | داده‌های حساس

این مورد به لحاظ اطلاعاتی، مشابه نشتی اطلاعات نسخه سرور است که در شماره 3 بیان شد، اما موارد نشتی بیشتری درون برنامه، بین برنامه‌ای و غیره را نیز در بر می‌گیرد.

راه‌حل: عموماً نشتی اطلاعات در دو دسته رخ می‌دهد: به صورت فراگیر یا مختص منبعی مشخص. آسیب‌پذیری‌های مبتنی بر نشتی فراگیرِ اطلاعات اغلب مربوط به همان پیام‌های خطای بلند یا افشای نسخه فریم ورک سرور/برنامه می‌شود. این نشتی‌ها اغلب به‌وسیله تنظیمات پیکربندی حل می‌شوند. مسائلِ مربوط به نشتیِ اطلاعاتِ مختصِ منبع، شامل افشای یادداشت‌ها، فایل‌ها یا اطلاعات شخصی حساس توسعه دهنده است. در صورت رخداد نشتی مختص منبع، اغلب نیاز به اقدامات کاهشی مستقیم وجود دارد.

5. احراز هویت | اعتبار سنجی ناکافی

احراز هویت ناکافی زمانی رخ می‌دهد که یک برنامه بررسی‌های اعتبارسنجی کافی برای حصول اطمینان از این امر که کاربر تابعی را اجرا می‌کند یا به داده‌هایی دسترسی دارد که با قوانین سیستم سازگار است را انجام ندهد. این خود به تنهای یکی از آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل می باشد.

روش‌های احراز هویت باید مرز و حدودی را برای آنچه کاربر، سرویس یا برنامه اجازه انجام آن را دارد تعیین کند. تائید اعتبار کاربر برای یک وب‌سایت، لزوماً به این معنی نیست که آن کاربر دسترسی کامل به کل محتوا  و قابلیت‌های عملیاتی آن برنامه را دارد.

راهکار

هر زمان که امکان‌پذیر بود یک مدل فریم ورک معتبر احراز هویت را اعمال کنید که هر چه بیشتر از فایل‌های پیکربندی مبتنی بر قانون به جای بررسی‌های احراز هویت/ اعتبارسنجی کد نویسی شده پیچیده استفاده کرده باشد.

آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل

6. رمزنگاری | اعتبار سنجی نامناسب گواهی

این برنامه یا گواهی‌های SSL/TLS را اعتبار سنجی نمی‌کند یا از یک سیستم اعتبار سنجی گواهی استفاده می‌کند که آن هم نمی‌تواند به خوبی قابل اعتماد بودن ارائه دهنده‌ای که گواهی را ایجاد کرده است را ارزیابی و تصدیق کند. تنظیمات باید به گونه‌ای انجام شده باشند که در صورت عدم تائید اعتبار گواهی، کاربر به بیرون رانده شود یا سرویسی در اختیارش قرار نگیرد. هرگونه تبادل داده‌ای بر روی ارتباطی که گواهی‌اش به درستی تائید اعتبار نشده است می‌تواند به دسترسی‌های تائید نشده یا ایجاد تغییرات منجر شود.

راهکار

مطمئن شوید که بخش اعتبار سنجی گواهی برنامه شما به درستی پیکربندی شده باشد تا بتواند صحت گواهی فراهم شده را ارزیابی کرده و بررسی کند که حتماً گواهی از یک منبع قابل اعتماد صادر شده باشد. یا آخرین استانداردهای شفاف‌سازی گواهی تائید شده توسط IETF یا  انجمن CA/B را درون برنامه، کد نویسی کنید.

آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل

7. حمله جست و جوی فراگیر | سرشماری کاربر

آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل باعث شد راه‌های متعددی پیش روی حمله کننده قرار دارد که به وسیله آن می‌تواند تعیین کند که آیا یک کاربر در سیستم وجود دارد یا خیر؛ حمله جست و جوی فراگیر روشی است که با امتحان کردن تعداد زیادی از مقادیر ممکن، مقداری ناشناخته را تعیین می‌کند. مزیتی که این روش از آن بهره می‌برد این است که درجه تصادفی بودن مقادیر کمتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. برای مثال، با وجود این که گذرواژه‌های 8 حرفی عددی و الفبایی 2/8 تریلیون حالت ممکن دارند، بسیاری از افراد گذرواژه‌هایشان را از زیرمجموعه کوچک‌تری از لغات و واژگان رایج انتخاب می‌کنند.

اگر زمانی که نام کاربری و رمز عبور به اشتباه ثبت می‌شوند پیام‌های خطا تغییر کنند، حمله کننده با استفاده از تفاوت‌های موجود در پیام‌های خطا می‌تواند وجود یک نام کاربری/آدرس ایمیل را تعیین کند.

اگر شماره شناسه کاربر (ID) به شیوه‌ای قابل پیش‌بینی و به صورت متوالی تولید شده باشد (XX102017, XXX112017 و غیره) حمله کننده می‌تواند با شمارش افزایشی لیست، شماره شناسه کاربران را بیابد.

راهکار

نقطه آسیب‌رسان برای شناسایی شماره شناسه کاربر، اغلب در توابع عملیاتی ذیل رخ می‌دهد: ورود، ثبت‌نام یا فراموشی گذرواژه. برنامه می‌بایست معتبر بودن نام کاربری را نشان ندهد. عکس‌العمل برنامه در برخورد با ورودی‌های معتبر یا نامعتبر باید کاملاً یکسان باشد.

به‌عنوان مثال یک واکنش مناسب به جای ” متأسفانه، گذرواژه شما نامعتبر است” می‌تواند این باشد:” نام کاربری یا گذرواژه شما صحیح نیست. لطفاً مجدداً امتحان کنید”.

انقضای نشست نیمه‌کاره

8. انقضای نشست نیمه‌کاره

پس از خروج کاربر از یک برنامه، شناسه‌هایی که در طول نشست مورد استفاده قرار گرفته بود می‌بایست به طور پیش‌فرض غیر فعال شوند. اگر سرور موفق نشود این شناسه‌ها را از اعتبار ساقط کند، این امکان وجود دارد که سایر کاربران از آن شناسه‌ها برای جعل هویت آن کاربر استفاده کرده و به جای او کارهایی انجام دهند. با فعال بودن این نشست ها میتوان آنها را یکی از آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل در نظر گرفت.

راهکار

ابتدا، بهترین کار این است که مطمئن شویم دکمه خروج از حساب در برنامه، پیاده‌سازی شده باشد، در مرحله دوم؛ زمانی که کاربر بر روی دکمه خروج کلیک کرد اعتبار نشست به طور صحیح منقضی شود.

نشت اطلاعات یکی از انواع آسیب‌پذیری برنامه‌های موبایل

9. نشت اطلاعات | حافظه کش برنامه

داده‌های حساس می‌توانند از کَش‌های برنامه چه از طریق کد اصلی برنامه چه به وسیله فریم ورک‌های طراحی شده توسط شخص ثالث، دچار نشتی شوند، که این خود نیز یکی از آسیب‌پذیری‌های برنامه موبایل است که باعث می شود دستگاه‌های موبایل به طور منحصر چالشی در حوزه امنیت داده‌های ذخیره شده محسوب می‌شوند. این دستگاه‌ها می‌توانند به سادگی مفقود یا سرقت شوند. بسیاری از کاربران، دستگاه‌های تلفن همراهشان را قفل نمی‌کنند. داده‌های ذخیره شده در حافظه کَش ممکن است در دسترس حمله‌کننده‌ای که عمل بازیابی را بر روی دستگاه فیزیکی انجام می‌دهد، قرار گیرد.

راهکار

مطمئن شوید که داده‌ای حساس تصادفاً توسط کش دچار نشتی نشده باشد. توسعه دهندگان قادرند با ساخت یک مدل تهدید بر روی سیستم‌عامل، فریم ورک و پلتفرم به منظور بررسی و ارزیابی نحوه اداره داده‌ها در حین کش کردن URL، کش کردن ضربات به صفحه کلید، لاگ گیری، ذخیره داده‌های HTML5 و تحلیل داده‌‌ای که برای سرور یا برنامه دیگری ارسال می‌شود از این اتفاق جلوگیری کنند.

حفاظت دودوئی | ایجاد ابهام در کد به صورت نیمه‌کاره

10. حفاظت دودوئی | ایجاد ابهام در کد به صورت نیمه‌کاره

این مورد مختص اندروید / جاوا که رایج‌ترین سیستم‌عامل گوشی‌های تلفن همراه است می‌شود. برای آنکه بتوان محافظت بهتری برای برنامه‌های جاوا در برابر مهندسی معکوس انجام داد، ابزارهای متعددی برای پیچیده کردن یا ایجاد ابهام در کدها توسعه داده‌ شده‌اند. گوگل یکی از محبوب‌ترین این ابزارها یعنی ProGuard را به عنوان بخشی از اندروید SDK در خود جای داده است. ProGuard کد شما را با حذف کدهای بلااستفاده، کلاس‌هایی که نام آن‌ها تغییر یافته، فیلد‌ها و متدهایی که به لحاظ معنایی اسامی مبهمی دارند، کوچک، بهینه و پیچیده می‌کند.

راهکار

ProGuard در ساختار سیستم اندروید قرار می‌گیرد در نتیجه نیازی به فعال‌سازی و فراخوانی توسط شما ندارد. ProGuard تنها زمانی که برنامه شما در مرحله انتشار باشد اجرا می‌شود، در نتیجه نیازی نیست شما پس از ساخت کدتان و در مرحله اشکال زدایی درگیر پیچیده ساختن و ایجاد ابهام در برنامه شوید. داشتن ProGuard کاملاً اختیاری است اما استفاده از آن به‌شدت توصیه شده است و شما می‌توانید با استفاده آن به وضعیت امنیتی‌تان بر روی آن سیستم‌ها کمک شایانی کنید.

پیشنهاد ما به شما مطالعه “اقدامات ضروری هنگام سرقت تلفن همراه” می‌باشد.

با ما همراه باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0