مقالات امنیت سایبری

آیا سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین از اطلاعات، امن هستند؟

بر اساس گزارش‌های ارایه شده از سوی نهادهای نظارتی و قانونی، میزان شکایت از جرایم سایبری در بین سال‌های 2019 و 2020 میلادی حدود 70 درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود این آمار همچنان روند صعودی را نیز طی خواهد کرد. در چنین شرایطی و به منظور پیشگیری از کاهش پیامدهای مخرب این حملات، پشتیبان‌گیری از اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا در صورت از دست رفتن یک نسخه از اطلاعات می‌توانید از نسخه جایگزین استفاده کنید.

امروزه ذخیره اطلاعات در سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین و بر روی بسترهای ابری یکی از روش‌های محبوب و پرطرفدار برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات محسوب می‌شود. البته بسیاری از کاربران نسبت به امنیت این سرویس‌ها شک و تردید دارند. در این مطلب از فراست موضوع امنیت سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین را مورد بررسی قرار داده و مزایا، معایب و ویژگی‌های آن را به صورت مختصر بیان می‌کنیم.

 

مزایای پشتیبان‌گیری آنلاین

در حالت عادی همواره احتمال سرقت یا خراب شدن درایوهای فیزیکی که حاوی اطلاعات و داده‌های حساس‌تان هستند وجود دارد؛ در حالی که در روش آنلاین، اطلاعات شما در برابر چنین مخاطراتی از امنیت به مراتب بالاتری برخوردار می‌باشند. با استفاده از روش‌های ذخیره اطلاعات بر روی سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین از جمله سرویس‌های ابری می‌توانید از داده‌های‌تان در برابر تهدیداتی همچون سرقت،حملات باج‌افزاری، آتش‌سوزی یا ایجاد آسیب از طریق مایعات حفاظت کنید.

اهمیت تهیه یک نسخه غیرفیزیکی از اطلاعات حساس‌تان زمانی مشخص می‌شود که بدانید پس از سه سال استفاده از یک درایو سخت‌افزاری، میزان خرابی آن سالانه حدود 11 درصد افزایش می‌یابد. سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین همچنین از داده‌های شما با استفاده از به‌روزترین و جدیدترین سازوکارهای امنیتی حفاظت می‌کنند در صورتی که دستگاه‌های فیزیکی به مرور زمان قدیمی شده و ارتقای آنها نیاز به صرف هزینه بسیار بالایی دارد. علاوه بر این می‌توانید در هر زمان و مکانی به نسخه‌های آنلاین اطلاعات‌تان دسترسی داشته و ضمن مشاهده، تغییرات لازم را در آنها ایجاد نمایید.

هنگامی که از یک سرویس پشتیبان‌گیری آنلاین استفاده می‌کنید، جنبه‌های فنی کار توسط کارشناسان فناوری اطلاعات و امنیت شرکت‌های ارایه‌دهنده این خدمات انجام می‌شود. همچنین می‌توانید از راهکارهای امنیتی پیشرفته‌ای که ممکن است شما امکان پرداخت هزینه یا مدیریت آنها را نداشته باشید هم بهره‌مند شوید.

مزایای استفاده از سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین

نگرانی‌های امنیتی پشتیبان‌گیری آنلاین

هر چند سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین یکسری مزایای خاص خود را به همراه دارند، ولی بدون نقطه ضعف هم نیستند. از آنجا که این سرویس‌ها داده‌های حساس کاربران بسیار زیادی را مدیریت می‌کنند، ممکن است برای هکرها تبدیل به یک هدف جذاب شوند. حتی برترین شرکت‌های ارایه‌دهنده راهکارهای ابری هم حداقل یک نفوذ امنیتی را تاکنون تجربه کرده‌اند.

به تازگی نیز یک نفوذ امنیتی در یکی از پایگاه‌های داده متعلق به سرویس پشتیبان‌گیری آنلاین SOS رخ داده است. محققان امنیتی چنین تخمین می‌زنند که حدود 135 میلیون رکورد اطلاعاتی در اثر این حمله سایبری افشا شده است. چنین اتفاقاتی معمولاً در اثر سهل‌انگاری‌های کارمندان رخ می‌دهند. البته حتی کارشناسان و تیم‌های امنیتی نیز ممکن است مرتکب خطا شوند.

یکی از عللی که موجب وقوع نشت‌های داده‌ای در سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین می‌شود این است که بعضی از این سرویس‌ها احساس امنیت کاذب را در کاربران خود ایجاد می‌کنند. امن‌سازی داده‌ها در سرویس‌های عمومی آنلاین مستلزم انجام اقدامات بسیار زیادی است، ولی چنین موضوعی معمولاً آنگونه که باید به کاربران اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

نگرانی‌های امنیتی برای پشتیبان‌گیری آنلاین

چه ویژگی‌هایی در انتخاب یک سرویس پشتیبان‌گیری آنلاین اهمیت دارند؟

اگر خواهان استفاده از یک سرویس پشتیبان‌گیری آنلاین هستید باید ویژگی‌هایی را مدنظر قرار دهید که منجر به افزایش امنیت این سرویس‌ها می‌شوند. برای مثال یک سرویس پشتیبان‌گیری آنلاین که از قابلیت رمزنگاری اطلاعات کاربران استفاده می‌کند، مانع از دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی یا کاری شما حتی با وجود نفوذهای امنیتی می‌شود. در حالت ایده‌آل تمام سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین باید امکان رمزنگاری داده‌ها چه در حالت سکون و چه در حالت انتقال را فراهم نموده و در هر دو صورت از اطلاعات کاربران محافظت کنند.

همچنین توصیه می‌شود از سرویس‌هایی استفاده کنید که به چندین سرور مستقر در مکان‌های مختلف مجهز هستند. بنابراین در صورتی که یکی از سرورها دچار مشکل شود همچنان امکان دسترسی به اطلاعات‌تان وجود خواهد داشت. همواره پیشنیه و سوابق سرویس مورد نظر را هم بررسی کنید. در صورت تکرار رخنه‌های اطلاعاتی یا وقوع نشت‌های داده‌ای مهم در گذشته بهتر است از انتخاب آن سرویس صرف‌نظر کنید. همچنین اگر سرویس مدنظر شما فقط یک یا دو رخنه امنیتی را تجربه کرده، مطمئن شوید که پس از این رخنه‌ها امنیت آن ارتقا یافته است.

سرویس پشتیبان‌گیری آنلاین

سایر گام‌های امنیتی

سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین معمولاً در حالت کلی امن هستند. با این وجود به منظور افزایش امنیت خودتان می‌توانید اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

  • برای حساب کاربری‌تان از یک کلمه عبور قوی و منحصربه‌فرد استفاده کنید.
  • بر اساس اظهارات کارشناسان امنیتی مایکروسافت، فناوری احراز هویت دومرحله‌ای می‌تواند از 99.9 درصد حملات سایبری جلوگیری کند. بنابراین همیشه آن را فعال نگهدارید.
  • علاوه بر نسخه پشتیبان آنلاین، یک نسخه آفلاین نیز از اطلاعات‌تان تهیه کنید. در صورت بروز مشکل برای یکی از نسخه‌ها می‌توانید از نسخه دوم استفاده نمایید.
  • در صورت امکان قابلیت رمزنگاری را برای سرویس مدنظرتان فعال کنید.

هرگز پشتیبان‌گیری از اطلاعات را فراموش نکنید!

این روزها اخبار مربوط به نشت‌های داده‌ای، هک و حملات سایبری افزایش زیادی داشته و مهاجمان با ترفندهای مختلف در پی دستیابی به اطلاعات محرمانه کاربران هستند. با رعایت نکات گفته شده در این مطلب و انتخاب یک سرویس مطمئن، جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای باقی نخواهد ماند. البته تمام راهکارهای ذخیره اطلاعات دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. به همین خاطر جهت دستیابی به بالاترین سطح امنیت باید با این مسائل و نحوه رسیدگی با آنها به صورت کامل آشنا بوده و همواره اطلاعات‌تان را در این خصوص به‌روز نگهدارید.

 

منبع: cybersecuritymagazine

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0