مقالات امنیت سایبری

آیا تا به حال از قابلیت «آخرین فعالیت حساب» Gmail استفاده کرده‌اید؟

کاربران Gmail برای جلوگیری از حمله هکرها و سایر حملات مخرب، قابلیت‌های امنیتی متعددی را در اختیار دارند. اگر تردید دارید که حساب کاربری‌تان هک شده است یا خیر می‌توانید از ویژگی «آخرین فعالیت حساب» جی میل برای بررسی رفتارهای غیرمعمول در حساب‌ کاربری تان استفاده کنید. در مقاله های قبلی فراست، نحوه فعال‌سازی قابلیت احراز هویت دوعاملی (2FA) را برای شما توضیح داده ایم. در این مقاله، به چگونگی بررسی جزییات مربوط به زمان و مکان دسترسی به حساب‌های تان خواهیم پرداخت.

 

قابلیت آخرین فعالیت حساب

این ویژگی در واقع قابلیتی است که تنها با یک کلیک، امکان فعال سازی آن وجود داشته و سرنخی را در خصوص این که حساب کاربری شما هک شده است یا خیر در اختیارتان قرار می دهد. گوگل به کمک این قابلیت، تاریخ و زمان دقیق دسترسی‌های انجام شده را به کاربر نمایش می‌دهد. علاوه بر این، آدرس IP دستگاهی که دسترسی از طریق آن انجام شده است، مکان و نوع آن دستگاه (نظیر مرورگر، تلفن همراه، برنامه کاربردی و غیره) را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین اگر حساب کاربری شما در حال حاضر در جای دیگری باز شده باشد یا خروج از آن انجام نشده باشد هم مطلع خواهید شد.

گام های زیر، درک بهتری را از این سرویس به شما ارایه می کند:

گام 1: وارد حساب کاربری Gmail‌تان شده و نوار کنار صفحه را پایین بکشید تا به انتهای صفحه صندوق ورودی ایمیل برسید. در گوشه سمت راست و در پایین صفحه، مدت زمان سپری شده از آخرین فعالیت حساب کاربری‌تان را مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی گزینه «جزییات» می‌توانید اطلاعات بیشتری را در این خصوص به دست آورید.

آخرین فعالیت حساب در 57 دقیقه پیش

 

گام 2: در ادامه، صفحه زیر را خواهید دید. در این صفحه شما می‌توانید نوع دسترسی، مکان و آدرس IP و در آخر نیز تاریخ و زمان دسترسی را مشاهده کنید. همچنین در صورت باز بودن حساب کاربری تان در هر مکان دیگری، در این قسمت اطلاعات آن درج خواهد شد. در انتهای صفحه نمایش هم می‌توانید انتخاب کنید که در صورت مشاهده هرگونه فعالیت غیرمعمول در حساب کاربری تان، هشداری برای شما ارسال شود. برای غیرفعال‌سازی این هشدار می‌بایست دوباره به همین قسمت مراجعه کنید.

اگر تردید دارید که حساب کاربری ایمیل‌تان هک شده یا توسط شخص دیگری مورد دسترسی غیرمجاز قرار گرفته است، این بهترین راه برای مطمئن شدن از این موضوع است. سرویس ایمیل یاهو نیز اطلاعات مشابهی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

باید توجه داشت که حساب‌های کاربری ایمیل، این روزها به سادگی هک می‌شوند. با این وجود، ابزارهای متعددی وجود دارند که برای پیشگیری از وقوع چنین رویدادهایی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در اولین مرحله، استفاده از کلمه های عبور قوی و منحصر به فرد برای هر حساب کاربری ضروری است. همچنین بهتر است قابلیت احراز هویت دوعاملی را فعال کنید. در نهایت هم نرم‌افزارهای امنیتی موجود بر روی سیستم بایستی همواره به‌روزرسانی شوند. سیستم‌هایی که از نرم‌افزارهای محافظتی خوبی استفاده نمی‌کنند، مستعد پذیرش کدهای مخربی خواهند بود که به منظور سرقت کلمه های عبوری که تایپ می‌کنید، تولید و انتشار یافته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0