مقالات امنیت سایبری

نوموفوبیا؛ یک دنیای مجازی و البته (غیر)واقعی

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنند دنیای شان همان جایی است که تلفن همراه‌شان در آنجاست؟ پس اگر این طور است، شما هم وارد دنیای نوموفوبیا شده‌اید که در آن دنیای مجازی، تنها دنیای واقعی است. از نشانه‌های نوموفوبیاها داشتن علاقه شدید به تلفن همراه و وابستگی روحی به آن است. چنین افرادی دائماً به تلفن همراه‌شان سر می‌زنند تا شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اجتماعی و پیام رسان‌های ارتباطی مختلف را چک کنند. این کار، حس اتصال شما را افزایش داده و نشان می‌دهد که شما در دنیای مجازی چقدر فرد مهمی هستید.

 

پست امروز من در اینستاگرام، 67 تا لایک گرفته!

افراد مبتلا به نوموفوبیا دائماً به تلفن همراه‌شان سر می‌زنند تا شبکه‌های اجتماعی و ... را چک کنند.

اما زندگی واقعی افرادی که نوموفوبیا دارند، به چه صورت است؟ پیش از این شاهد گسترش داستانی در شبکه‌های اجتماعی بودیم که در آن فردی تصمیم می‌گیرد بر اساس اصول فیس‌بوک زندگی کند. او در خیابان‌ها راه می‌رود و با هر کسی که از کنارش رد می‌شود در مورد فعالیت‌های روزمره‌اش صحبت می‌کند. او عکس‌هایی از خانواده، سگ، گاراژ منزلش و هر چیزی که قابلیت به اشتراک‌گذاری با دیگران را داشته باشد به مردم نشان می دهد. درست مثل لایک‌هایی که در فیس‌بوک می‌گیریم، او هم سعی می‌کند به هر چیزی و هر کسی که در اطرافش است، با انگشت شستش لایک بدهد. چون فیس‌بوک به ما یاد داده که فقط لایک کنیم نه آنلایک! در نهایت کسانی که او را فالو یا به عبارتی دنبال کردند 4 نفر بودن؛ 2 پلیس، یک روان‌پزشک و یک کارآگاه خصوصی! بله واقعیت همین است.

 

کل دنیا داره منو دنبال می‌کنه!

فرد مبتلا به نوموفوبیا تصور می‌کند اگر مدام تلفن همراه‌مان را چک نکنیم، چیز مهمی را از دست می‌دهیم.

مطالعات نشان می‌دهد آنچه در دستگاه‌ها و تلفن همراه ما روی می‌دهند، انعکاسی از رویدادهای یک زندگی واقعی نیستند. افرادی که نوموفوبیا یا علاقه شدید به تلفن همراه‌شان دارند دائماً نسبت به خودشان حس اهمیت دارند، چون مرتب آن را چک می‌کنند تا تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایی را که در شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده‌اند، بشمارند. این احساس (بخوانید اعتیاد!) که «اگر مدام تلفن همراه‌مان را چک نکنیم، چیز مهمی را از دست می‌دهیم»، توهمی بیش نیست چرا که دنیای ما فقط دنیای درون یک گوشی تلفن همراه (با اینترنتش) نیست.

 

این زندگی موبایلی (غیر)واقعیه!

نوموفوبیا می تواند افراد مبتلا به اعتیاد به گوشی همراه را از واقعیت های موجود دور کند.

این طور نیست که این حقایق برای افرادی که نوموفوبیا دارند، شناخته شده نباشد و از آن اطلاع نداشته باشند چون تلفن همراه و دسترسی به اینترنت، آنها را از بسیاری از حقایق آگاه می‌کند؛ ولی واقعیت این است که آنها دوست ندارند باور کنند که این فوبیای قرن بیست‌ویک، تأثیرات بسیار زیادی در زندگی آنها دارد؛ چرا که نوموفوبیا می تواند آنها را از واقعیت های موجود دور کند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0