مقالات امنیت سایبری

معرفی ابزارهای مورد استفاده هکرهای اخلاقی

در عملیات هک اخلاقی از تکنیک‌های مختلفی برای شناسایی آسیب‌پذیری در سازوکارهای دفاعی سازمان‌ها و جهت مقابله با حملات سایبری استفاده می‌شود. با توجه به اشکال و ویژگی‌های مختلف حملات سایبری، هکرهای اخلاقی هم باید از تکنیک‌هایی مشابه با تکنیک‌های مهاجمان سایبری استفاده کنند. خوشبختانه ابزارهای مختلفی وجود دارند که به شبیه‌سازی و اتوماسیون فرایند هک کمک می‌کنند.

در ادامه تعدادی از مهمترین ابزارها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. Nmap

مهاجمان برای هک یک سازمان ابتدا باید نقاط ضعف‌ و نفوذ به آن را شناسایی کنند. Nmap ابزار رایگانی است که زیرساخت‌های یک سازمان را برای پیدا کردن پورت‌های باز اسکن می‌کند. اگر پورت بازی شناسایی شود، هکرهای اخلاقی می‌توانند با اجرای کدهایی خاص، آسیب‌پذیری‌ها را شناسایی کنند و مشخص کنند که امکان نفوذ به شبکه سازمان با استفاده از این آسیب‌پذیری‌ها وجود دارد یا خیر.

دقت کنید که Nmap صرفاً یک نقطه شروع است؛ هکرهای اخلاقی باید مهارت و دانش لازم برای استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط اسکن‌های Nmap را داشته باشند.

2. Gobuster

Gobuster هم مثل Nmap مخصوص وب‌سایت‌ها است. سایت‌ها معمولاً لینک‌های مخفی دارند. برای مثال از طریق همین لینک‌های مخفی، کاربران را به صفحات ورود (لاگین) دیگر یا قسمت‌های مدیریتی سایت هدایت می‌کنند. Gobuster قسمت‌های مخفی که توسط گوگل ایندکس نشده یا از طریق تعاملات معمولی با وبسایت قابل شناسایی نیستند را جستجو می‌کند. این بخش‌ها می‌توانند مسیرهای جایگزینی برای گشتن در سایت باشند و کاربران را به سمت صفحات مدیریتی هدایت کنند که امکان دسترسی به آنها از طریق حملات جستجوی فراگیر یا اعتبارنامه‌های به سرقت رفته در رخنه‌های اطلاعاتی وجود دارد.

3. Burp Suite Professional

Burp Suite Pro جزو ابزارهای ضروری برای هکرهای اخلاقی است و کارایی زیادی در ارزیابی امنیت سایت‌ها دارد. Burp Suite Pro یک نوع ابزار پروکسی است که درخواست‌ها و پاسخ‌های بین مرورگر و سایت را تفسیر می‌کند و دید واضحی نسبت به عملکرد سایت فراهم می‌کند. هکرهای اخلاقی می‌توانند با استفاده از این اطلاعات، درخواست‌ها را دستکاری کنند تا آسیب‌پذیری‌های سایت را شناسایی یا به قسمت‌های ممنوعه سایت دسترسی پیدا کنند.

نسخه رایگان این ابزار هم ارائه می‌شود اما بسیاری از قابلیت‌های مفید مثل اسکن خودکار سایت‌ها برای پیدا کردن آسیب‌پذیری‌های شناخته شده را شامل نمی‌شود. قیمت این ابزار برای هر کاربر در یک سال 449 دلار است.

4. Metasploit

تفاوت اصلی بین ارزیابی آسیب‌پذیری و تست نفوذ این است که تست نفوذ شامل مرحله سوءاستفاده هم است. در این مرحله از آسیب‌پذیری‌های شناسایی شده برای تشخیص سایر نقاط ضعف احتمالی در سایت استفاده می‌شود.

فریم‌ورک متاسپلویت یک ابزار تست نفوذ با بیش از 2 هزار اکسپلویت است که می‌توان آنها را روی سیستم‌ها آزمایش کرد. این ابزار علاوه بر استفاده از آسیب‌پذیری‌ها، به هکرها امکان می‌دهد اهدافشان را تعقیب کنند و برای گریز از شناسایی، پی‌لودهای اختصاصی طراحی کنند. فریم‌ورک متاسپلویت رایگان است ولی برای استفاده‌های تجاری نسخه پرو آن قابل تهیه است.

5. پایتون

اگرچه پایتون یک ابزار هک نیست اما هکرهای اخلاقی باید با آن آشنا باشند و بتوانند کدهای موجود را تغییر داده یا کدهای دلخواه خود را بنویسند. پایتون ابزار اصلی برای نوشتن کدهای اختصاصی است و آشنایی با نحوه استفاده از آن باید جزو اولویت‌های اصلی هکرهای اخلاقی باشد.

 

منبع: techtarget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0