مقالات امنیت سایبری

جمع آوری اطلاعات کاربران حتی توسط غول‌های فناوری

معمولاً دریافت آگهی‌های تبلیغاتی که به شدت هدفمند به نظر می رسند، آن هم از سمت وب سایت‌هایی که زیاد به آنها سر می‌زنیم خسته کننده و تا حدود زیادی عذاب آور است. اما سؤال اصلی اینجا است که این وب­ سایت‌ها از کجا و چگونه چنین اطلاعاتی را درباره ما به دست آورده ­اند. مطالعه جامعی که در خصوص پنج شرکت بزرگ حوزه فناوری انجام شده است، اطلاعات مهمی را در این زمینه فراهم کرده که در ادامه به آنها می ­پردازیم.

شرکت آمریکایی “Signs” که در زمینه ارایه خدمات امضا برای وب­ سایت‌های تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند، تحقیقی جامع را درباره نحوه جمع‌آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری انجام داده است.

هدف از این مطالعه، بررسی نحوه جمع‌آوری اطلاعات کاربران توسط 5 شرکت بزرگ حوزه فناوری یعنی فیسبوک، اپل، مایکروسافت، گوگل و آمازون (به اختصار FAMGA) بوده است.

 

حجم درآمد روزانه و میزان دسترسی این شرکت ها به داده های کاربران

یافته‌های این مطالعه نشان می دهد که طبق پیش بینی‌ها و گزارش‌های درآمدی سال‌های 2017 تا 2018 میلادی، شرکت فیسبوک در هر دقیقه 106 هزار دلار درآمد داشته است. این شرکت حدود 30 هزار کارمند داشته و اطلاعات زیادی را درباره کاربران خود در اختیار دارد.

تعداد کارکنان غول‌های فناوری
تعداد کارکنان شرکت های FAMGA

 

شرکت فیسبوک می‌تواند بر اساس آدرس آی‌پی، رهگیری از طریق گوشی تلفن همراه و موقعیت جغرافیایی ارایه شده توسط دوستان شما، اطلاعات کاملی را در خصوص محل زندگی شما جمع‌آوری کند. در سال 2011 میلادی یک سوم از تمامی پرونده‌های طلاق ثبت شده در آمریکا حاوی کلمه “فیسبوک” بوده اند.

شرکت اپل که به صورت روزانه در حدود 722 میلیون دلار درآمد دارد می‌تواند از طریق اپراتور تلفن همراه، به شماره تلفن شما دست پیدا کند. حدود 123 هزار نفر در سراسر جهان برای شرکت اپل کار می‌کنند. از آنجا که این شرکت به طور میانگین در هر دقیقه 31 دستگاه رایانه مک می‌فروشد، نیمی از خانوارهای آمریکایی، حداقل یکی از محصولات آن را دارند.

شرکت مایکروسافت با بیش از 131 هزار کارمند، در هر ساعت حدود 12 و نیم میلیون دلار درآمد دارد. در حال حاضر ویندوز 10 بر روی حدود 400 میلیون دستگاه مختلف در سراسر جهان نصب شده است. در هر روز حدود سه میلیارد دقیقه تماس از طریق اسکایپ برقرار می‌شود و از هر پنج کاربر، یکی از آنها از موتور جستجوی بینگ استفاده می‌کند. اسکایپ و بینگ، هر دو از محصولات شرکت مایکروسافت هستند.

ارزش گوگل بیش از 302 میلیارد دلار تخمین زده شده است و این شرکت در هر ثانیه چیزی بیش از 4348 دلار درآمد دارد. شرکت گوگل در سراسر جهان 85 هزار کارمند دارد. در حال حاضر، بیش از 1 میلیارد نفر از جی‌میل استفاده می‌کنند و ممکن است آدرس ایمیل شما نیز از طریق گوگل ساخته شده باشد؛ پس این شرکت از تمامی ارتباطات ایمیلی شما آگاه است.

گوگل همچنین می‌تواند از طریق ویدیوهایی که در سایت یوتیوب مشاهده می‌کنید، تبلیغاتی که در اینترنت بر روی آنها کلیک کرده و وب سایت‌هایی که در طول روز از آنها بازدید می‌کنید، علایق شما را تشخیص دهد.

شرکت آمازون در هر روز حدود 643.5 میلیون دلار درآمد دارد که با این درآمد می‌تواند 261 هواپیمای بوئینگ بخرد، 17 شاتل به فضا پرتاب کند یا هزینه اشتراک سایت نت‌فلیکس را برای حدود 271 میلیون سال بپردازد!

این شرکت، 43 درصد از کل فروش حوزه تجارت الکترونیک را از آن خود کرده و با 563 هزار کارمند، بزرگترین شرکت در این حوزه محسوب می‌شود.

 

این پنج شرکت، ارزشمندترین برندهای جهان هستند. لازم به ذکر است که درآمد شرکت فیسبوک حتی از تولید ناخالص داخلی در کشورهایی همچون گرینلند، لیبی، هندوراس و ایسلند نیز بیشتر است. شرکت اپل هم درآمدی بیش از تولید ناخالص داخلی نیوزلند دارد.

 

این شرکت‌ها چطور ثروتمند شدند؟

درآمد این شرکت‌ها در واقع از طریق داده‌هایی است که از کاربران خود جمع‌آوری می‌کنند. همه این شرکت‌ها نام، شماره تلفن و آدرس ایمیل شما را می‌دانند. شاید تنها اطلاعاتی که شرکت اپل جمع‌آوری نمی‌کند، آدرس منزل کاربران خود باشد که شما با اختیار خود می‌توانید آدرس­تان را نیز در حساب اپل آی‌دی وارد کنید.

همه شرکت‌های عضو گروه FAMGA می‌توانند علایق و سلایق شما را از طریق اطلاعاتی که در اختیارشان گذاشته اید و داده هایی که از شما به دست آورده اند تشخیص دهند به جز شرکت آمازون؛ از طرفی این شرکت نیز خریدها و رفتار شما را در حین وب­ گردی بررسی می‌کند تا با سلایق خرید و عادت­ های شما آشنا شود.

شرکت آمازون و شرکت اپل، درباره خانواده و دوستان شما اطلاعاتی ندارند مگر اینکه برای خرید از این شرکت ها برای آنها کارت هدیه تهیه کرده یا این که بخواهید برای دوستانتان خرید کنید. در این دو صورت می بایست اطلاعاتی را در مورد این افراد در اختیار این شرکت ها قرار دهید.

شرکت فیسبوک، میزان تعامل شما با دوستانتان را رهگیری کرده تا مشخص کند به کدام یک از آنها نزدیک‌تر هستید. همچنین می‌تواند وضعیت رابطه و علایق شما را در این مورد نیز تشخیص دهد.

همه این شرکت‌ها از جنسیت شما و حتی مدل گوشی تلفن همراه تان اطلاع دارند. همچنین می‌توانند بر اساس عکس‌های پروفایلی که انتخاب و آپلود می‌کنید، رنگ چشم شما را نیز تشخیص دهند.

خرید لینکدین توسط مایکروسافت باعث شده که این شرکت بتواند به راحتی، به عنوان شغلی فعلی و تاریخچه اشتغال شما نیز دست پیدا کند.

شاید تاریخ تولد شما جزو معدود اطلاعاتی باشد که هنوز شرکت های آمازون و مایکروسافت به آن دسترسی پیدا نکرده اند. دیدگاه های سیاسی شما نیز برای شرکت های اپل، مایکروسافت و آمازون هنوز مبهم است. مورد دیگری که شاید تا امروز به دست شرکت های اپل، گوگل و آمازون نیفتاده است، میزان تحصیلات شما باشد.

همه این شرکت‌ها می‌توانند تاریخچه وب­ گردی شما را رهگیری کنند اما شرکت آمازون فقط می‌تواند وب­ سایتی که پیش و پس از سایت آمازون از آن بازدید کرده‌اید را مشخص کند. کلیه شرکت­ های این گروه، به اطلاعات کارت اعتباری کاربران دسترسی دارند.

علاوه بر آن تمام این شرکت‌ها به جز شرکت فیسبوک، فرمان‌های صوتی صادر شده به دستیار صوتی را ضبط می‌کنند. با اینکه شایعاتی مبنی بر شنود مکالمه کاربران توسط این شرکت وجود دارد؛ به گفته خود فیسبوک، این وب­ سایت تنها در صورتی که برای استفاده از برخی قابلیت‌ها اجازه دسترسی به میکروفون را کسب کرده باشد می‌تواند به میکروفون گوشی کاربران دسترسی پیدا کند.

دلیل تمام این اعداد و ارقام شگفت انگیز، اشتیاق بی اندازه ما برای برقراری ارتباط با دیگران، خرید آنلاین، تهیه جدیدترین مدل‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار و در نهایت اکتشاف دنیای اطرافمان است.

به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها همچنان در مسیر رشد و پیشرفت هستند و رقیب مهمی پیش روی آنها نیست. اما با این حال رقبای کمتر شناخته شده‌ای نیز برای آنها وجود دارند که به آرامی رشد کرده و به دنبال تصاحب سهمی از بازار هستند. آشنایی با چنین شرکت‌هایی می‌تواند فرصت خوبی را برای بهره گیری از خدمات آنها در اختیار شما قرار دهد.

 

منبع: zdnet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0