اخبار امنیت سایبری

بیش از 25 هزار کلاهبرداری فیشینگ، آن هم فقط در استرالیا

شهروندان استرالیا در سال 2019 میلادی، بیش از 16 هزار کلاهبرداری اینترنتی را به وب سایت “Scamwatch” که تحت نظارت کمیسیون شهروندان و رقابت استرالیا (ACCC[1]) فعالیت می کند، گزارش کرده اند.

پیامدهای اقتصادی این کلاهبرداری‌های فیشینگ برای مردم استرالیا نسبت به سال گذشته آن، 34 درصد افزایش داشته و به 634 میلیون دلار استرالیا رسیده است؛ این موضوع به معنای میانگین خسارتی برابر با بیش از 7 هزار دلار در سال 2019 است!

طبق گزارش «کلاهبرداری‌های هدفمند 2019: بررسی فعالیت‌های کلاهبرداری از ابتدای سال 2009» که در وب سایت Scamwatch منتشر شده است، از میان کلاهبرداری های گزارش شده فقط 11.8 درصد آنها منجر به ضرر و زیان مالی به شهروندان استرالیایی شده اند.

 

بیشترین خسارت های مالی بر اساس نوع کلاهبرداری

 

مهم‌ترین کلاهبرداری‌ها بر اساس میزان خسارت
مهمترین کلاهبرداری‌ها بر اساس میزان خسارت

بیشترین خسارت‌های مالی در سال 2019، بر اساس نوع کلاهبرداری شامل کلاهبرداری‌های هک ایمیل کاری (BEC[2]) به میزان 132 میلیون دلار استرالیا و کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری با عدد تقریبی 126 میلیون دلار استرالیا بوده اند. کلاهبرداری‌های دوست‌یابی و روابط عاشقانه نیز در آخرین رتبه قرار داشته اند.

حمله فیشینگ، متداول‌ترین روش کلاهبرداری در این سال بوده که بیش از 25 هزار گزارش نیز برای آن ثبت شده است. البته تنها 513 مورد از این گزارش‌ها منجر به زیان مالی برای شهروندان شده که ارزش آنها بالغ بر یک و نیم میلیون دلار استرالیا بوده است.

سرقت هویت، سومین کلاهبرداری با بیش از 11 هزار مورد گزارش است که 562 مورد از آنها، با ارزش بیش از 4.3 میلیون دلار استرالیا به ضرر مالی منجر شده است. همچنین حدود 9 هزار گزارش کلاهبرداری از راه دور ثبت شده است که در مجموع، 682 مورد از آنها خسارت 4.8 میلیون دلاری را برای کاربران در بر داشته اند. در نهایت، بیش از 8 هزار گزارش برای هک ثبت شده که 509 مورد از آنها منجر به 5.1 میلیون دلار زیان مالی شده اند.

در سال 2019، در مجموع 1810 گزارش برای کلاهبرداری از طریق رمزارزها ثبت شده که مبلغ آنها به بیش از 21.6 میلیون دلار استرالیا ‌رسیده است.

 

روند جالب کلاهبرداری های اینترنتی در کشور استرالیا

مهمترین روش‌های پرداخت برای کلاهبرداری‌های اینترنتی گزارش شده در استرالیا، شامل انتقال وجه بانکی (70 میلیون دلار) و بیت‌کوین (19 میلیون دلار) بوده است. بیشترین میزان خسارت به اشخاص هم به افرادی با رده سنی 55 تا 64 سال وارد شده که چیزی حدود 30 میلیون دلار خسارت را در بر داشته است. پس از آن نیز گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته و رده سنی 18 تا 24 سال، تنها 4 درصد از کل خسارت‌ها را شامل شده است.

نکته قابل توجه دیگری که در این آمارها به چشم می خورد این است که آقایان، بیشتر طعمه کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری و خانم‌ها نیز طعمه کلاهبرداری‌های عاشقانه و دوست‌یابی شده اند. مهمترین بسترهای کلاهبرداری، به ترتیب شامل تلفن همراه با بیش از 69 هزار گزارش، ایمیل با بیش از 40 هزار گزارش، پیامک با حدود 28 هزار گزارش و اینترنت با 11 هزار گزارش بوده اند. در این سال، رقم کلاهبرداری‌های تلفن همراه، به 32.6 میلیون دلار استرالیا رسیده است.

Delia Rickard، رئیس کمیسیون ACCC در این خصوص گفته است که: «متأسفانه ضرر اقتصادی این کلاهبرداری‌ها به شدت زیاد است. کلاهبردارها برای هدف گرفتن قربانیان، از پلتفرم‌های غیرمتنظره‌ای استفاده کرده اند. به عنوان مثال، در سال 2019 شاهد کلاهبرداری‌های مربوط به دوست‌یابی بوده ایم که در نرم‌افزارهای بازی مثل Words With Friends کاربران را هدف گرفته یا کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری که در اینستاگرام و فیسبوک، با وعده دستیابی سریع به ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها، کاربران را مورد هدف خود قرار داده اند».

در سال 2019 ضرر مالی کلاهبرداری پیامکی، 40 درصد افزایش داشته است. این گزارش ها نشان داد که بسیاری از این کلاهبرداری‌ها مربوط به حملات فیشینگی بوده اند که هویت بانک‌هایی مثل myGov، Australia Post و JB Hi-Fi را جعل کرده اند. همچنین کلاهبرداری از طریق فهرست دوستان شبکه‌های اجتماعی، 20 درصد و فهرست مخاطبان برنامه‌های تلفن همراه هم 29 درصد افزایش داشته است.

کسب و کارها در این سال، نزدیک به 6 هزار مورد کلاهبرداری را به Scamwatch گزارش داده اند که منجر به زیانی بیش از 5.3 میلیون دلار استرالیا شده است. در این میان، کلاهبرداری از طریق صورتحساب‌های جعلی، بالاترین رتبه را داشته که باعث ایجاد ضرر 2.7 میلیون دلاری شده است.

 

کلاهبرداری ها از سال 2009 تاکنون

ACCC، اولین گزارش کلاهبرداری‌های هدفمند را در سال 2009 میلادی منتشر کرده و در طول این سال ها نیز همه ساله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کرده است. با نگاهی به گذشته مشخص می‌شود که رقم کلاهبرداری‌های گزارش شده توسط شهروندان استرالیایی در بین سال‌های 2009 تا 2019، در مجموع 2.5 میلیارد بوده است.

در این گزارش آمده است که: «هر چند بسیاری از کلاهبرداری‌ها در اصل با آنچه در سال 2009 اتفاق می افتاده، چندان تفاوتی ندارند اما کلاهبرداران به مرور برای هدف گرفتن قربانیان جدید یا مشروعیت بخشی به گفته‌های خودشان، به سمت شبکه‌های اجتماعی، روش‌های پرداخت جدید و سرویس‌های آنلاین حرکت کرده‌اند. حالا شاهد ظهور کلاهبرداری‌های جدیدی مثل هک ایمیل کاری و کلاهبرداری از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها هستیم که جزو پرهزینه‌ترین کلاهبرداری‌ها برای شهروندان استرالیا محسوب می‌شوند».

 

  • [1] Australian Competition and Consumer Commission
  • [2] business email compromise

 

منبع: zdnet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0