مقالات امنیت سایبری

مخاطرات امنیتی اینترنت نسل پنجم (5G)

فناوری اینترنت نسل پنجم 5G ، مزایا و معایب آن

 

مخاطرات امنیتی اینترنت نسل پنجم (5G) از مسائلی است که اخبار روز جهان را به خود اختصاص داده است. محققان به تازگی از آسیب‌پذیری و ضعف‌های امنیتی جدیدی در نسل پنجم اینترنت ۵G خبر داده‌اند که ممکن است در آینده امنیت سایبری و حریم خصوصی کاربران را به خطر بیندازد. که در این مقاله میخواهیم به ان بپردازیم.

اینترنت نسل پنجم دیگر یک فناوری نیست که مربوط به آینده باشد و همین حالا هم به تحقق پیوسته است. بسیاری از سازمان‌ها حرکت به سمت اینترنت نسل پنجم را آغاز کرده‌اند که این موضوع نشانه‌ای از شروع یک عصر جدید در دوران معاصر ما است. این فناوری، قابلیت‌های زیادی برای رونق بخشیدن به اینترنت اشیا ، ایجاد محیط‌های کاملاً به هم متصل و پایدار کردن رشد اقتصادی دارد.

اینترنت 5G مزایای بسیار زیادی با خود به همراه خواهد داشت از جمله افزایش سرعت دیتا، کاهش تأخیر و زمان پاسخ شبکه و همچنین افزایش قابلیت اعتماد و پایداری شبکه؛ اما در عین حال ممکن است با ظهور این فناوری، مخاطرات سایبری جدیدی نیز پدیدار شوند. به همین دلیل، کسب‌وکار شما هم باید آماده رویارویی با این مخاطرات نوظهور فناورانه باشد.

ممکن است داده‌های حساس شرکت شما و مشتریان آن در اثر یک حمله سایبری در دنیای 5G به خطر بیافتد. علاوه بر این ممکن است دستگاه‌ها و تجهیزات اینترنت اشیا هم آلوده شوند و هر یک از آنها خطرات امنیتی جدی برای کل شبکه شما به بار آورند. وقتی مجرمان سایبری کنترل تجهیزات اینترنت اشیا را به دست بگیرند می‌توانند مخاطراتی جدی برای شرکت ایجاد کرده و حتی منجر به آسیب‌های فیزیکی هم شوند.

اینترنت نسل پنجم یا 5G چیست؟

اول از همه لازم است که بیشتر درباره فناوری 5G و این که چرا این فناوری از دیدگاه امنیت سایبری می‌تواند مخاطرات زیادی به همراه داشته باشد، اطلاعات کسب کنیم.

حرف G در 5G مخفف Generation یا نسل است. به عبارت ساده، هر چه عدد قبل از G بزرگ‌تر باشد، سرعت شبکه بیشتر و تأخیر آن کمتر خواهد بود. در جدول زیر، مقایسه‌ای بین 5 نسل اینترنت را مشاهده می‌کنید:

1G 2G 3G 4G 5G
استانداردهای ارتباطات آنالوگ که در دهه 80 میلادی معرفی شد. جایگزین 1G شد. سیگنال‌های رادیویی مورد استفاده در 2G دیجیتال بودند. سرویس‌های دیتای کوچک مثل SMS و MMS را ارایه کرد. در سال 2000 معرفی شد. مبتنی بر شبکه بی­سیم با پهنای گسترده بود. نرخ انتقال داده سریع‌تری را فراهم کرد و برای اولین­بار سرویس‌هایی مثل وب­گردی، ایمیل، استریمینگ تلویزیونی و تماس ویدیویی را به ارمغان آورد. شبکه بی­سیم با سرعت بالا را فراهم کرد که قادر به انتقال فایل‌های چندرسانه‌ای بود. سرعتی فراتر از شبکه 4G فعلی دارد. امکان پشتیبانی از تعداد بیشتری کاربر به ازای هر واحد مکانی را دارد. هدف آن بهبود پشتیبانی از اینترنت اشیا، کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف باتری و کاهش تأخیر نسبت به 4G است.
پهنای باند دیتا:

2kbps

پهنای باند دیتا:

150-384 Kbps

پهنای باند دیتا:

125 Kbps تا 2 Mbps

پهنای باند دیتا:

100 Mbps تا 1Gbps

پهنای باند دیتا:

1 تا 10 Gbps

احتمال این که بالاخره اینترنت نسل پنجم به صورت کامل جایگزین شبکه‌های نسل چهارم فعلی شود وجود دارد. بر اساس گزارش Ericsson’s Mobility که در ژوئن 2019 منتشر شد، تا انتهای سال 2024 تعداد مشترکان شبکه 5G به 1.9 میلیارد نفر خواهد رسید که بیش از 20 درصد تمام مشترکان در آن زمان را شامل می‌شود. بنابراین هر چند هنوز فاصله زیادی با فراگیر شدن این فناوری داریم ولی برای فکر کردن به پیامدهای مثبت و منفی آن برای کسب‌وکارتان چندان هم زود نیست.

مزایای اینترنت نسل پنجم برای کسب‌وکار شما

این بحث را با بررسی مزایای اینترنت نسل پنجم آغاز می‌کنیم. با تحول و حرکت به سمت فناوری 5G می‌توانید برای کسب‌وکارتان انتظار استفاده بهتر از منابع و بهبود عملیات و ارتباطات روزانه را داشته باشید. در ادامه، جنبه‌های مهم و اصلی مزایای اینترنت نسل پنجم برای کسب‌وکارها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • افزایش سرعت شبکه

همان‌طور که پیش از این اشاره شد اولین مزیتی که به ذهن می‌رسد، سرعت بسیار بالای این شبکه است که باعث می‌شود کارها سریع‌تر انجام شده و در نتیجه بهره‌وری کارمندان­تان افزایش پیدا کند.

  • ارتباطات بهتر

قطعاً اینترنت نسل پنجم منجر به بهبود ارتباطات و تقویت همکاری‌ها خواهد شد. همچنین شبکه قدرتمند 5G منجر به حفظ پایداری و تقویت روش‌های ارتباطی خواهد شد که در آنها از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده می‌شود.

  • رسیدن اینترنت اشیا به یک سطح جدید

اینترنت نسل پنجم موجب ایجاد ارتباط و اتصال یکپارچه بین تمام دستگاه‌هایی می‌شود که شبکه اینترنت اشیای شما را تشکیل می‌دهند. این امر منجر به ایجاد فرصت‌های بی‌شماری برای استفاده از اینترنت اشیا در حوزه‌های مختلف می‌شود؛ از پهبادها گرفته تا خودروهای خودکار، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و سایر فناوری‌های نوظهور.

  • ابتکار و نوآوری

به احتمال بسیار زیاد، فناوری 5G منجربه تسریع و بهبود نوآوری خواهد شد. در صنایع مهمی همچون مراقبت‌های بهداشتی، خودروسازی و تولید شاهد پیشرفت‌هایی خواهیم بود که قبلاً هرگز ندیده‌ایم.

  • کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها

انتظار می‌رود که فناوری 5G، مصرف شبکه را 90 درصد کاهش داده و مدت زمان نگهداری باتری دستگاه را افزایش دهد؛ حتی طول عمر باتری را 10 برابر افزایش دهد.

سازمان‌ها مشتاقانه منتظر استفاده از اینترنت نسل پنجم هستند.

طبق نظرسنجی که اخیراً توسط مؤسسه گارتنر منتشر شده است، دو سوم سازمان‌ها برنامه دارند که تا سال 2020 اینترنت نسل پنجم را مستقر و پیاده‌سازی کنند. به نظر می‌رسد که کسب‌وکارها با سرعتی بیشتر از آن چه که شرکت‌های مخابراتی قادر به همگام شدن با آن هستند قصد پیاده‌سازی این فناوری را دارند. علاوه بر این، سازمان‌ها تصمیم دارند از این فناوری بیشتر برای ارتباطات اینترنت اشیا استفاده کرده تا بتوانند بهره‌وری عملیاتی­شان را افزایش دهند.

همچنین گارتنر اعلام کرده است که تا سال 2022 نیمی از شرکت‌های ارتباطی که 5G تجاری در شرکت یا سازمان خود را مستقر کرده‌اند قادر به کسب درآمد از سرمایه‌گذاری‌هایی که پیش از آن برای تهیه زیرساخت‌های فناوری کرده بودند نخواهند بود. دلیل این موضوع آن است که سیستم‌ها قادر نخواهند بود که به صورت کامل الزام­های لازم برای استفاده از 5G را فراهم کنند.

Sylvain Fabre مدیر ارشد تحقیقات مؤسسه گارتنر می‌گوید: «بیشتر شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ارتباطی، فقط در بازه زمانی 2025 تا 2030 می‌توانند زیرساخت‌های ارتباطی کامل شبکه 5G را تهیه کنند زیرا در وهله اول، تمرکز آنها رادیوی 5G، سپس بحث core slicing (تقسیم‌بندی شبکه اصلی) و رایانش لبه‌ای خواهد بود».

شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ارتباطی در ابتدا بر خدمات پهنای باند مشتریان متمرکز خواهند بود که ممکن است چنین کاری منجر به تأخیر در رایانش لبه‌ای و core slicing شود که core slicing برای فناوری 5G بسیار ارزشمند است.

نقص‌­های امنیتی 5G امکان اجرای انواع حملات را فراهم می‌کند.

حال میخواهیم درباره مخاطرات امنیتی اینترنت نسل پنجم (5G) در مقلاه صحبت کنیم، همان‌طور که محققان امنیتی در رویداد Black Hat 2019 خاطرنشان کردند، یک نقص امنیتی در شبکه 5G امکان اجرای حملات مرد میانی را فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد که پروتکل‌ها و الگوریتم‌های امنیتی شبکه 5G از روی استانداردهای شبکه 4G تهیه و به آن منتقل می‌شوند و کارشناسان متوجه شده­اند که این امر می‌تواند امکان انگشت‌نگاری (fingerprinting) از دستگاه‌ها برای اجرای حملات هدفمند و مرد میانی را فراهم کند.

اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ شبکه 5G از ایستگاه‌های پایه یا سلول‌هایی تشکیل شده که یک ناحیه خاص را پوشش می‌دهند. این تجهیزات، به ابر متصل و سپس به شبکه اصلی وصل می‌شوند. برای این که امکان برقراری ارتباط وجود داشته باشد، دستگاه‌های 5G اطلاعات را به ایستگاه پایه ارسال می‌کنند. سپس ایستگاه، این اطلاعات را جهت احراز هویت برای شبکه اصلی به زنجیره ارسال می‌کند. اطلاعات ارایه شده شامل جزییات مختلفی هستند از جمله این که «آیا امکان تماس صوتی فعال است یا خیر، قابلیت پیامک، پشتیبانی از ارتباطات خودرو به خودرو، باندهای فرکانسی مورد استفاده، نوع دستگاه و الزام­های رادیویی».

در همان کنفرانس بلک­هت، محقق­ها اعلام کردند که در شبکه 5G مثل 4G اطلاعات مربوط به قابلیت‌های دستگاه به ایستگاه پایه ارسال می‌شود، بدون این که راهکار امنیتی خاصی برای چنین ارتباطی اعمال شود. در واقع، ترافیکی که از نقاط انتهایی به ایستگاه پایه هدایت می‌شود، رمزنگاری می‌شود اما از آنجایی که قابلیت‌های دستگاه قبل از اعمال رمزنگاری ارسال می‌شود، امکان خواندن آنها به صورت متن ساده وجود دارد. چنین شرایطی امکان اجرای حملات مختلف مثل نقشه‌برداری شبکه تلفن همراه (به اختصار MNmap، bidding down) و تخلیه باتری تجهیزات را فراهم می‌کند.

این تیم تحقیقاتی توانست یک نقشه از دستگاه‌های متصل به یک شبکه خاص را تهیه کرده و تمام جزییات، از جمله سازنده دستگاه، سیستم عامل، نسخه و مدل آن را جمع‌آوری و به صورت کاملاً دقیق مشخص کند که آیا آن دستگاه سیستم عامل اندروید داشته یا iOS، آیا جزو تجهیزات اینترنت اشیا است حتی نوع آن گوشی، خودرو، مودم، مسیریاب و غیره چیست. این نقص، امکان اجرای حملات هدفمند بر ضد دستگاه‌های خاص را فراهم می‌کند.

مهاجمان می‌توانند تماس‌ها را تفسیر کرده و لوکیشن گوشی‌ها را ردیابی کنند.

همچنین محققان، 3 نقص امنیتی در شبکه‌های 4G و 5G پیدا کردند که امکان سوءاستفاده از آنها جهت تفسیر تماس‌های تلفنی و ردیابی موقعیت کاربران تلفن همراه وجود دارد. نکته ترسناک این است که به گفته محقق­ها هر فردی با کمی اطلاعات درباره پروتکل‌های پیجینگ شبکه تلفن همراه می‌تواند چنین حملاتی را اجرا کند.

مخاطرات امنیتی اینترنت نسل پنجم (5G)

خطرات اینترنت نسل پنجم برای شرکت شما

حالا به پیامدهای منفی اینترنت نسل پنجم برای کسب‌وکار خود فکر کنید. اول از همه قطعاً این فناوری دروازه‌های جدیدی برای اجرای حملات سایبری باز می‌کند. هم‌زمان که سطح ارتباط و سرعت بین دستگاه‌های اینترنت اشیا افزایش می‌یابد فرصت‌های مختلفی برای مهاجمان فراهم می‌شود تا به سیستم‌های شما نفوذ کنند. بنابراین ممکن است شاهد اجرای حملات مختلف در مقیاسی باشید که پیش از این هرگز مشاهده نکرده بودید.

علاوه بر این، فناوری 5G می‌تواند موجب اجرای حملات بات­نت شود که با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه در حال حاضر وجود دارد، منتشر خواهند شد. مهاجمان می‌توانند از بات­نت‌ها برای اجرای حملات محروم‌سازی از سرویس هم استفاده کنند.

چگونه می‌توان با خطرات 5G مقابله کرد؟

با رشد و توسعه سریع اینترنت اشیا و اینترنت نسل پنجم بسیار مهم است که پیش از استفاده از این فناوری، راهبرد امنیتی کلی شرکت خود را ارزیابی کنید. همچون هر فناوری نوظهور دیگری، 5G هم کاربردهای جدیدی فراهم می‌کند که نیاز به راهکارهای امنیتی مناسبی دارند. از این رو لازم است که شبکه 5G را با در نظر گرفتن الزامات امنیتی­تان نصب و اجرا کنید.

نتیجه‌گیری

به دلیل نقص­های امنیتی 5G ممکن است شاهد رخنه‌های امنیتی وسیعی باشیم که پرهزینه و فاجعه‌بار خواهند بود. این موضوع ما را به مهم‌ترین جنبه‌ای می‌رساند که کارشناسان امنیت باید کار را با آن آغاز کنند یعنی این واقعیت که شبکه‌های 5G باید در وهله اول با در نظر گرفتن امنیت و راهکارهای امنیتی ساخته شوند؛ اما اولین گام مهم تشخیص قوانین امنیتی است که فناوری 5G واقعاً به آن نیاز دارد. همچنین قوانین امنیتی جدی و مقرراتی که باید بر ارایه‌دهندگان شبکه 5G اعمال شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0