مقالات امنیت سایبری

اگر قصد فروش کالا به صورت آنلاین دارید، مراقب کلاهبرداری‌ اینترنتی باشید!

 

انواع کلاهبرداری اینترنتی با خرید و فروش اجناس در اینترنت روز به روز پیشرفته تر می شود و لازم است تا ما همانند مجرمین سایبری از این موارد آگاهی داشته باشیم ، ما در این مقاله به انواع روش های کلاهبرداری اینترنتی  و نحوه مقابله با آن میپردازیم:

وقتی قصد فروش اجناس شخصی خود را به صورت آنلاین دارید، با جنبه‌های منفی فضای آنلاین بیشتر روبرو می‌شوید. در خیلی از بازارهای اینترنتی از جمله سایت‌هایی مثل eBay ،Craigslist یا بازار فیس‌بوک کلاهبردارهایی هستند که دائماً در تلاش برای پیدا کردن قربانی‌های جدید هستند، بخصوص کسانی که برای اولین بار وارد دنیای فروش کالاها و خدمات از طریق فضای آنلاین می‌شوند.

در اکثر مواقع تشخیص کلاهبرداری و کلاهبردار ساده است، اما در عین حال گاهی اوقات شرایط پیچیده‌تر می‌شود. در ادامه چند مثال از کلاهبرداری‌های واقعی را ذکر می‌کنیم و در نهایت هم نکات و ترفندهایی را برای پیشگیری از چنین شرایطی ذکر خواهیم کرد.

انواع رایج کلاهبرداری اینترنتی :

 

  • پیشنهاد مبلغ بیشتر برای ارسال کالا به یک شهر دیگر

یکی از روش‌های متداول کلاهبرداری اینترنتی این است که مثلاً به شما می‌گویند در صورتیکه کالای موردنظر را به آدرس یکی از اقوامشان در یک شهر متفاوت ارسال کنید، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند.

نمونه پیامی که فرد کلاهبردار در وب‌سایت Craigslist به فروشنده ارسال کرده به این صورت است:

“من از شما در ازای پرداخت هزینه بیشتر می‌خواهم این بسته را به یکی از نزدیکانم در نیوجرسی ارسال کنید.”

در چنین پیامی چند نشانه هشدار وجود دارد. اول از وجود اشتباهات گرامری واضح است. نکته بعد اینکه ارسال کننده این پیام برای نشان دادن حسن نیتش آدرس سایت PayPal را به فرد ارسال می‌کند تا فرد بتواند برای خودش اکانت ایجاد کند، آدرسی که از قضا یک آدرس جعلی است. مورد بعدی درخواست ارسال کالای خریداری شده به یک ایالت متفاوت است که بهتر است از چنین درخواست‌هایی اجتناب کرده و وجه را به صورت نقدی درخواست کنید.

کلاهبرداری اینترنتی

  • تغییر آدرس تحویل

مورد بعدی این است که ممکن است بعد از قرار دادن کالای موردنظرتان برای فروش در سایت eBay ایمیلی با این مضمون دریافت کنید که “آیتم شما فروخته شد!” و همراه با آن اعلامیه‌ای از سمت PayPal دریافت کنید که کاربری (در این مثال خاص به اسم John) پرداخت را انجام داده است.

در این نمونه از تلاش برای کلاهبرداری که در واقعیت اتفاق افتاده، John با استفاده از گزینه buy it now آیتم مورد نظر را که یک دوربین عکاسی بوده خریداری می‌کند، هر چند پیشنهاد قیمتی برای آن درج نشده بود. او پیامی با گرامر ضعیف به منِ فروشنده ارسال می‌کند و از من درخواست می‌کند که دوربین را به آدرسی کاملاً متفاوت با آدرس مربوط به حساب eBay خودش ارسال کنم؛ اما من که واقعاً پول را دریافت کرده‌ام، این آدرس جدید را در گوگل جستجو می‌کنم و مشخص می‌شود که این آدرس مربوط به انباری است که کلاهبرداران در آن اقلامی را که به صورت غیرقانونی خریداری کرده‌اند، جمع‌آوری می‌کنند. روش کلی این کلاهبرداری به این صورت است که:

John در اصل دوربین را نخریده بلکه احتمالاً روی لینک جعلی خاصی کلیک کرده که به کلاهبرداران امکان دسترسی به اکانتشان را می‌دهد. سپس کلاهبردار خرید را انجام می‌دهد که سریعاً پردازش می‌شود و از فروشنده درخواست می‌کند که کالا را به این آدرس جدید که مربوط به انبار است، ارسال کند. فروشنده که پول را دریافت کرده با ارسال آیتم به مقصد جدید موافقت می‌کند. John بالاخره وارد اکانتش می‌شود و متوجه می‌شود که چند صد دلار از حسابش خالی شده و یک شکایت ثبت می‌کند. در نهایت این پول به حسابش برمی گردد و دست فروشنده خالی می‌ماند!

اگر فروشنده در چنین مواقعی دقت و آگاهی لازم را نداشته باشد، به آسانی طعمه این کلاهبرداری می‌شود. فروشنده این دوربین اعلام کرده که 75 درصد از درخواست‌هایی که برای خرید دوربینش ارسال شده‌اند از سوی افراد کلاهبردار بوده که خیلی از آن‌ها مثل مورد اول واضح و آشکار بودند اما بعضی نمونه‌ها مثل مورد John جدید و پیچیده‌تر بوده‌اند.

مسلماً این تجربه، تجربه‌ای کاملاً ناامیدکننده و ناخوشایند است بخصوص اگر فروشنده فریب کلاهبردار را بخورد؛ اما خوشبختانه او موفق به شناسایی نشانه‌های هشدار و پیشگیری از خطر شده است.


 

7 راه برای پیشگیری از انواع کلاهبرداری اینترنتی

 

  • حتی‌الامکان تمامی ارتباطات با مشتری را از طریق وب‌سایت میزبان برقرار کنید

بعضی از کلاهبردارها برای دور شدن از لایه‌های امنیتی وب‌سایت‌هایی مثل eBay سعی می‌کنند که مستقیماً از طریق ایمیل یا پیام با شما ارتباط برقرار کنند. اگر جنسی را مستقیماً به فرد کلاهبردار بفروشید راهی برای اقدام علیه او نخواهید داشت؛ اما با برقراری ارتباط صرفاً از طریق سایت، می‌توانید در صورت لزوم، شکایت رسمی خود را ثبت کرده و حتی پولتان را پس بگیرید.

  • همه چیز را ثبت کنید

قبل از ارسال کالا در مورد خریدار تحقیق کرده و اسکرین شات تمام مکالمات را نگه دارید. در صورتیکه قصد تحویل کالا را دارید، از تمام زوایای کالایی که قصد فروش آن را دارید، بخصوص از بسته‌بندی آن عکس بگیرید. به تمام شرایط بالقوه‌ای که ممکن است در آن نیاز باشد که ثابت کنید جنس شما دقیقاً به همان صورتی بوده که تبلیغ شده و فروش آن مجاز و قانونی بوده، خوب فکر کنید.

  • تا وقتی که تسویه کامل نشده، کالا را ارسال نکنید

این مورد کاملاً مشخص و بدیهی است اما بعضی از کلاهبردارها سعی می‌کنند به نحوی ایجاد فوریت کرده و حتی اعلام می‌کنند که اگر آیتم مورد نظر را در اسرع وقت تحویل بدهید، پول بیشتری به شما پرداخت می‌کنند. به عنوان یک قانون کلی، هرگز تا زمان تسویه‌حساب، آیتم را برای خریدار ارسال نکنید.

  • مراقب ایمیل‌های جعلی‌ای که ادعا می‌کنند پرداخت صورت گرفته، باشید

جعل ایمیل یکی از ترفندهای کلاسیک مهندسی اجتماعی است. پیش از این کاربران زیادی قربانی ایمیل‌های جعلی PayPal شده‌اند که ادعا می‌کردند مبلغ موردنظر پرداخت شده است. قبل از تحویل کالا همیشه مستقیماً وارد حسابتان شده و بررسی کنید که مبلغ موردنظر واقعاً پرداخت شده باشد.

  • هنگام فروش در سایت‌هایی مثل Craigslist فقط پول نقد را قبول کنید

دقت کنید که شما کالای موردنظر را به یک غریبه می‌فروشید پس هیچ راهی برای پس گرفتن آن ندارید. بهتر است که پول را به صورت نقدی درخواست کنید، دوبار آن را بشمارید، هر چند امروزه پول‌های تقلبی کمتر مشاهده می‌شوند، اما از تقلبی نبودن وجه دریافتی هم اطمینان حاصل کنید.

  • اگر کالا را به صورت رو در رو می‌فروشید، محل امنی را برای ملاقات انتخاب کنید

پیشگیری از آسیب فیزیکی از پیشگیری از کلاهبرداری هم مهم‌تر است. وقتی قرار است کالایی را به یک فرد غریبه در مکانی عمومی بفروشید، حتماً مکانی پرتردد و روشن را انتخاب کنید. بهتر است که محل انتخابی جایی باشد که دوربین‌های نظارتی مثل دوربین‌های نظارتی بانک در آنجا قرار داشته باشند. در صورت امکان در چنین قرارهایی یک دوست یا آشنا را همراه خودتان ببرید.

  • قبل از کلیک کردن، خوب فکر کنید

خیلی از مواقع، مثل مورد اشاره شده در بالا کلاهبردارها لینک‌های جعلی PayPal را برای فروشنده ارسال می‌کنند. با حرکت دادن اشاره‌گر ماوس روی این لینک‌ها، آدرس آن‌ها را بررسی کنید. معمولاً کلاهبردارها از فهرست مشاغل در اینترنت به عنوان فرصتی برای راه‌اندازی کمپین‌های ارسال ایمیل فیشینگ استفاده می‌کنند. همیشه مراقب چنین ایمیل‌هایی باشید و قبل از این که فریب آن‌ها را بخورید، خوب فکر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0